مقدمه

مصالح ساختمانی از مواردیست که در بازار املاک و مستغلات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همواره در این بازار مورد تقاضای سازندگان میباشد. بعضی از سازندگان در جهت پیشبرد ساخت املاک خود حاضر به تهاتر این مواد با ملک ساخته شده و یا در شرف ساخت میباشند. در این مطلب قصد داریم به معرفی مصالح ساختمانی و شیوه تهاتر آن با ملک بپردازیم.

فهرست

مصالح ساختمانی چیست؟

ساختمان‌‎هایی که در گذشته ساخته می‌شدند، معمولا ساختار ساده‌ای داشتند. گاهی اوقات این ساختمان‌ها بیش از چند سال دوام نمی‌آورند، چون معمولا با کاه گل، خشک و یاحتی سنگ بنا می‌شدند. با گذشت زمان، سازه‌های مقاوم‌تری ساخته شدند که طول عمر و دوام بیشتری داشتند. از گذشته تاکنون، مصالح ساختمانی، جایگاه ویژه‌ای در ساخت و ساز داشتند. همه افراد کم و بیش برخی مصالح ساختمانی را می‌شناسند.مصالح ساختمانی به کلیه اقلام و موادی گفته می‌شود که برای ساختمان‌سازی از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این مواد به‌صورت طبیعی به دست می‌آیند و برخی دیگر در کارخانه ساخته می‌شوند. این مواد در ساخت صفر تا صد سازه یعنی از سفت‌کاری تا نازک‌کاری، کاربرد دارند.سنگ، بتن، سیمان، آجر و مقاطع فولادی، پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند که در هر پروژه‌ای می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

مصالح ساختمانی چیست؟
در این مطلب درباره تهاتر ملک با مصالح ساختمانی بیشتر بخوانید

تهاتر ملکی چیست؟

منظور از تهاتر ملک نوعی معاوضه در بازار املاک است که در گذشته به صورت مبادله کالا به کالا شناخته می‌شد. امروزه این گزینه به عنوان یکی از روش‌های معاملات ملکی در بازار املاک رواج پیدا کرده است. در  واقع زمانی که فردی قصد فروش ملک خود را دارد تا بتواند ملک دیگری تهیه کند می‌تواند تهاتر انجام دهد که در مواردی مانند کمبود نقدینگی بیشتر شاهد انجام این نوع معاملات هستیم.

تهاتر ملک با مصالح ساختمانی

پیشتر ذکر شد که تهاتر زمانی شکل میگیرد که یک پروژه با کمبود بودجه و نقدینگی مواجه شود.عمل تهاتر انواع مختلفی دارد که مرسوم ترین آن ها تهاتر مصالح ساختمانی با کالا، خودرو، ملک، مواد غذایی و …. می باشد.به طور مثال اگر کارفرمای یک پروژه در تجهیز کردن پروژه ساختمانی خود دچار کمبود نقدینگی شود، می تواند در قبال تجهیزات و مصالح ساختمانی ، به تولید کننده یک یا چند واحد از پروژه های ساختمانی بدهد. در این صورت می توان گفت که معامله تهاتر ساختمانی صورت گرفته است.

قرارداد تهاتر ملی با مصالح ساختمانی

قرارداد تهاتر باید مطابق با مواد 464 و 465 قانون مدنی تنظیم شود. مطابق با ماده 464 قانون مدنی، قرارداد تهاتر (معاوضه) ساختمان یک عمل حقوقی دو جانبه است که به وسیله موافقت میان انتقال دهنده و انتقال گیرنده ساختمان تحقق پیدا می‌کند. قرارداد تهاتر دارای دو مورد است. به ساختمانی که تهاتر شده، مُعوض و به مابه ازای آن نیز عَوَض گفته می‌شود. این قرارداد را در قالب یک قرارداد معاوضه  می‌نویسند. بیع، قراردادی است که در هنگام خرید و فروش اموال مختلف تنظیم می‌شود. قرارداد بیع و تهاتر (معاوضه) شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. مطابق با ماده 465 قانون مدنی، شرایط عمومی تنظیم و امضای قرارداد تهاتر و بیع یکسان است.

قراردادهای تهاتری چه شرایطی دارند؟

  • تهاتر باید زمانی انجام گیرد که دو طرف معامله طلب یا دینی در مقابل هم داشته باشند.
  • موضوع مورد معامله در قرار دادهای تهاتری باید دارای جنس و ارزش برابری باشند.
  • دیون معاملات تهاتری را باید بتوان در کمترین زمان پرداخت کرد یعنی اینگونه نباشد که یکی از جنس ها داده شود و دیگری بعد از مدتی پرداخت گردد.
  • مکان انجام معاملات تهاتری باید یکی باشد.
  • اجناسی مورد معامله در قراردادهای تهاتری، نباید در رهن باشد، وثیقه باشد و … یعنی باید در دسترس و آزاد باشد.

انواع مصالح ساختمانی

اگر بخواهیم مصالح ساختمانی را بر اساس جنس دسته بندی کنیم می توانیم به دو دسته مصالح مرکب و مصالح ساده اشاره نماییم. مصالح ساده به مصالح طبیعی یا مصنوعی می گویند که مواد تشکیل دهنده آن ها مشابه باشد. مصالحی نظیر شن، آجر، سیمان و بلوک جزء مصالح ساده به شمار می آیند. مصالح مرکب به مصالح طبیعی و یا مصنوعی می گویند که در تولید آن ها از چند متریال استفاده می گردد. انواع ملات، بتن و ایزوگام جزء مصالح مرکب هستند.

مزایای تهاتر ملک با مصالح

تهاتر معمولا برای دو طرف سازنده و تولیدکننده در صنعت ساخت و ساز مناسب است و به همین دلیل است که معاملات تهاتری در صنعت ساختمان بیش از سایر صنایع رونق دارد. در ادامه به چند مورد از مزایای تهاتر اشاره کرده ایم:

  • تهاتر مصالح ساختمانی معمولا برای هر دو طرف معامله سودآور است.
  • فروش واحدهای ساختمانی یا فروش انبوه مصالح و تجهیزات ساختمانی در تهاتر با سهولت بیشتری همراه است.
  • موجب رونق کسب و کار هر دو طرف پیمانکار و تولیدکننده شده و سود مناسبی را عاید آنها می‌سازد.
  • نیاز به سرمایه نقدی و سرمایه‌گذاری پولی را رفع می‌کند.
  • روشی مناسب برای رونق بخشیدن به صنعت ساخت و ساز است.
  • ضمانت معامله در این روش بسیار بالا است.
  • با توجه به امکان‌پذیر بودن این نوع معامله در هر مرحله از ساخت و ساز، برای سازنده بسیار مفید فایده و کمک‌کننده است.

معایب و مشکلات تهاتر ملک با مصالح

در کنار مزایایی که برای تهاتر عنوان شد، تهاتر معایب و حتی چالشهایی را نیز به همراه دارد؛به عنوان مثال عدم اطمینان از کیفیت کالای مورد تهاتر را میتوان یکی از معایب این نوع معامله برشمرد. به این معنی که ممکن است بعد از عقد قرارداد تهاتر مشخص شود که کالای معامله شده دارای ایراداتی میباشد.

عدم ثبات ارزش کالا و خدمات در طول زمان ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد زیرا ارزش برخی کالاها به مرور زمان تغییر می‌کند. 

مورد دیگری را که میتوان به عنوان یکی از معایب این معامله ذکر کرد تهاتر با ارزش کمتر از نرخ واقعی کالاست؛ با توجه به اینکه تهاتر معمولا به دلیل نیاز ضروری یکی از طرف‌های معامله صورت می‌گیرد، ممکن است فرد مجبور شود کالای خود را با نرخ کمتری از ارزش واقعی عرضه کند.

و مورد آخر که بی ارتباط به مورد قبل هم نیست‌ ، دشواری تعیین ارزش واقعی کالا و خدمات است.اگر تهاتر بین کالاها صورت گیرد، تعیین برابری دقیق ارزش دو یا چند کالا کار دشواری است. در مورد خدمات این دشواری حتی بیشتر از کالا است.

{ در ادامه بخوانید: فروش ملک با بهترین قیمت }

علت افزایش تهاتر ملک در ایران

کمبود معنادار «پول‌نقد» در بازار معاملات مسکن، طرفین معامله را به استفاده اجباری از شیوه‌های جایگزین «مبادله ریالی» هدایت کرده و دو شیوه جدید «تهاتر» و «معاوضه» را در این بازار رواج داده است. کاهش قدرت‌کششی برای خرید مسکن در بین متقاضیان طی ماه‌های اخیر که بیشتر ناشی از جاذبه نقدینگی در بازارهای ارز و طلا بوده، ‌هم‌اکنون طرف‌های عرضه در بازار ملک را ناگزیر کرده پیشنهادهای غیرمعمول برای فروش املاک‌شان به بازار ارائه دهند. کارشناسان و فعالان بازار مسکن سه دلیل عمده برای افزایش تعداد معاملات تهاتری در بازار مسکن عنوان کرده‌اند. برخی از کارشناسان معتقدند کم شدن نقدینگی و تمایل کمتر متعاملین به خرج کردن پول نقد، محتمل‌ترین دلیل برای رشد معامله‌های تهاتری در بازار خرید و فروش مسکن است.

آیا در تهاتر پرداخت نقدی وجود دارد؟

خیر، این نوع معامله به صورت غیر نقدی است و مبادله صورت گرفته از نوع کالا به کالا یا پایاپای می‌باشد. با اینحال در صورتی که ارزش مصالح ساختمانی کمتر از ارزش ملک باشد لازم است مابقی حساب به صورت نقدی پرداخت گردد

شرایط تهاتر مصالح ساختمانی با ملک به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت مواد مصالح مستقیما تحت تاثیر نوع آن و زمان معامله متفاوت میباشد. در مورد ارزش ملک نیز همینطور است