درآمدزایی یکی از مهم‌ترین مواردی است که تقریبا همه افراد به دنبال راه درست آن هستند. برخی از طریق استخدام شدن این کار را انجام می‌دهند، و برخی دیگر از طریق راه اندازی کسب و کار به دنبال آن هستند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش درآمدزایی از ساختمان آشنا کنیم و در ادامه به توضیح درباره این سرفصل‌ها اشاره خواهیم داشت.

درآمدزایی از ساختمان
روش های درآمدزایی از ساختمان

فهرست

درآمدزایی از ساختمان و مجتمع مسکونی چگونه است؟

همانطور که هر فرد در زندگی شخصی خود هزینه‌هایی دارد، زندگی در یک آپارتمان یا مجتمع مسکونی نیز هزینه‌هایی جهت قسمت‌های مشترک ساختمان دارد که موارد ذیل را شامل می‌شود:

  • هزینه نظافت راهروها و پله‌ها
  • هزینه‌های آب و برق و گاز مشترک
  • هزینه‌های تعمیرات ساختمان
  • هزینه شارژ ساختمان
  • و سایر هزینه های مشاعات و غیره

موارد گفته شده را می‌توان با روش درآمدزایی از ساختمان مدیریت کرده و تا حد بسیار زیادی کاهش داد؛ یعنی با استفاده بهینه از بخش‌های مختلف ساختمان که به صورت مشترک در اختیار تمام اعضای ساختمان قرار دارد، بخش زیادی از این هزینه‌ها را مدیریت کرده و حتی درآمد کسب کرد. در ادامه به توضیحات بیشتری در این خصوص خواهیم پرداخت.

دریافت اجاره از مشاعات ساختمان

در واقع هر قسمت از ساختمان که در سند، مالکی برای آن مشخص نشده است و همه ساکنین مشترکاً از آن استفاده می‌کنند، مشاعات نامیده می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • زمین ساختمان
  • درب ورودی
  • پله‌ها
  • راهرو
  • آسانسور
  • ورودی پارکینگ
  • شوفاژ خانه
  • حیاط
  • لابی
  • باغچه
  • تاسیسات مشترک
  • انشعابات مشترک
  • پارکینگ اضافی
  • و سایر فضاهای مشترک

تامین مخارج مشاعات ساختمان امری است که تنها به عهده یک نفر نیست و تمام ساکنین ساختمان وظیفه تامین آن را بر عهده دارند. بنابراین طبق قانون مشاعات در ساختمان، هیچ یک از ساکنین اجازه واگذاری مشاعات ساختمان به شخص دیگری را ندارد و فقط در صورتی که سایر ساکنین از این موضوع مطلع باشند و اجازه این کار را بدهند، انجام این کار ممکن می‌شود. ‌زمانی که همه افراد ساختمان با مبحث درآمدزایی از ساختمان موافق باشند، می‌توان هر بخش از مشاعات ساختمان را که از این قابلیت بهره‌مند است، جهت اجاره به افراد آماده سازی کرد.

اجاره مشاعات ساختمان
اجاره مشاعات ساختمان

دریافت اجاره از آنتن مخابراتی نصب شده در مجتمع

آنتن‌های مخابراتی یک ارتباط دو طرفه بدون سیم را برقرار می‌کنند و در سطح شهر به وفور دیده می‌شوند. این آنتن‌ها معمولا بر روی پشت بام یا حیاط ساختمان‌ها قرار می‌گیرند و شامل آنتن‌های پخش رادیو و تلویزیون، آنتن‌های مخابراتی شبکه‌های سلولار موبایل و آنتن‌های مخابراتی سازمان‌ها و شبکه‌های عمومی می‌شود. حال اگر بخواهیم برای قرار دادن دکل‌ها بر روی پشت بام ساختمان هزینه‌ای از مخابرات یا اپراتورهای موبایل دریافت کنیم، می‌توانیم علاوه بر کم کردن هزینه‌های جانبی ساختمان یا مجتمع مسکونی، به عنوان درآمدی مازاد برای مالکین ساختمان از آن بهره ببریم و همچنین به بهبود آنتن دهی در آن منطقه کمک کرده‌ باشیم.

درآمدزایی از ساختمان
آنتن دیجیتال

کسب درآمد از دستگاه خودپرداز (ATM)

قاعدتا هر مکانی که رفت و آمد زیادی باشد، مکان مناسبی جهت نصب دستگاه خودپرداز است. دوری از بانک‌ها و استفاده از کارت‌های بانکی عواملی هستند که به کسب درآمد بیشتر از طریق خودپرداز کمک می‌کنند. خودپردازها به جهت داشتن امکاناتی نظیر کارت به کارت، خرید شارژ، دریافت وجه نقد، پرداخت قبوض و … تبدیل به یک عضو جدایی ناپذیر از زندگی افراد شده‌اند. نصب خودپرداز در ساختمان یا مجتمع مسکونی یکی از راه‌های مطمئن جهت درآمدزایی از ساختمان است.

دستگاه خودپرداز
دستگاه خودپرداز

درآمدزایی از ساختمان دریافت اجاره از پارکینگ مجتمع

حتما تا به حال خانه‌هایی را در سطح شهر دیده‌اید که دارای متراژ پایین هستند و فضایی برای پارک وسیله نقلیه ندارند؛ یا این که یک خانواده دو خودرو داشته باشد و برای خودروی دوم پارکینگ یا فضای پارک در اطراف محل سکونت وجود نداشته باشد. در صورت داشتن پارکینگ اضافی در مجتمع، می‌توان فضایی امن و در دسترس برای افرادی که در آن حوالی سکونت دارند، ایجاد کرد.

 برای اجاره پارکینگ مشاع یا هرگونه استفاده از این قسمت‌ها، حتما باید اجازه قانونی از مالکین و ساکنین ساختمان داشت. اجاره پارکینگ به افراد غیر از ساکنین امکان پذیر است؛ اما نباید مشکلی برای سایر ساکنین ایجاد نماید و در محل از پیش تعیین شده باید رفت و آمد صورت بگیرد.

 پارکینگ مجتمع
پارکینگ مجتمع

کسب درآمد از اجاره استخر مجتمع مسکونی

این روزها که به دلیل مشغله زیاد افراد در زندگی و جامعه تفریحات محدود شده‌اند، رفتن به استخر و داشتن چنین تفریحی برای افراد به ویژه کسانی که در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنند، به راحت‌ترین و سالم‌ترین تفریح تبدیل شده است.

نکته قابل توجه این است که، تاسیس استخر در کلان شهرها اغلب با کمبود فضای کافی، برای اختصاص دادن به مجموعه‌ای کامل رو به رو می‌شود؛ اما عده‌ای از مجتمع‌های مسکونی که فضای قابل قبولی برای در اختیار گذاشتن آن به ساکنین خود دارند، با ایجاد فضایی برای شنا، سونا و… قسمتی از مجتمع را به این فضا اختصاص می‌دهند. گاها مالکان مجتمع‌های مسکونی با پیشنهاد اجاره آن از سوی شهرداری شهر یا منطقه خود، حاضر می‌شوند علاوه بر در اختیار گذاشتن استخر برای ساکنین مجتمع، در اختیار عموم مردم نیز قرار دهند.

این مسئله نه تنها به نفع همه افراد شهر است و به راحتی می‌توانند از محیطی امن و خانوادگی برای تفریحاتشان استفاده کنند، بلکه به نفع مالکان مجتمع نیز بوده و با اجاره قسمتی از محل زندگی خود، می‌توانند درآمدزایی از ساختمان را تجربه کنند.

 استخر مجتمع
استخر مجتمع

کسب درآمد از اجاره سالن آمفی تئاتر مجتمع مسکونی

با توجه به اینکه در چند سال اخیر حضور افراد هنرمند در جامعه روز به روز افزایش یافته است، عدم امکانات کافی برای آنان به مسئله‌ای دشوار تبدیل شده است.

برخی از سازندگان مجتمع‌های بزرگ، به دلیل داشتن فضای کافی، معماری مجتمع خود را به گونه‌ای انجام می‌دهند که ساکنین برای جلسات و یا مراسمات داخل ساختمان، از سالن آمفی تئاتر مختص به خود مجتمع استفاده کنند.

تاسیس چنین اماکنی، رفاه بیشتری در اختیار سکنه مجتمع قرار می‌دهند اما نباید از این موضوع غافل شد که به ندرت مورد استفاده اهالی ساختمان قرار می‌گیرند. بنابراین بهتر است به منظور فراهم آوردن شرایط برای شکوفایی هنرمندان جامعه و همچنین درآمدزایی از ساختمان به وسیله دریافت مبلغ اجاره سالن آمفی تئاتر مجتمع، استفاده درست و بهینه‌ای از این مکان داشته باشید.

اجاره این مکان به افراد واجد شرایط علاوه بر جنبه مادی، جنبه معنوی نیز دارد؛ چرا که با این کار نیاز افراد مربوطه را تامین خواهید کرد.

 سالن آمفی تئاتر
سالن آمفی تئاتر

کسب درآمد از اجاره کافی شاپ لابی مجتمع مسکونی

لابی ساختمان معمولا مکانی مجهز و اصطلاحا لوکس است که با قرار دادن امکاناتی مانند کافی شاپ و مواردی از این قبیل، فاکتورهای زیبایی و لوکس بودن آن تکمیل می‌شود.

اجاره کافی شاپ لابی مجتمع برای درآمدزایی از ساختمان بسیار رایج شده است، چرا که افراد علاقه‌مند به کار در کافی شاپ آن هم در محیطی مانند مجتمع مسکونی استقبال زیادی از خود نشان داده‌اند.

همانطور که می‌دانید درآمد کافی شاپ‌ها حتی در محیط‌هایی مانند مجتمع‌های مسکونی که تردد کمتری نسبت به کافی شاپ های سطح شهر دارند، درآمدی قابل توجه است؛ زیرا گرایش مردم به خصوص گروه‌های جوان نسبت به این سبک اماکن بسیار بیشتر شده است.

البته برگزاری جلسات کاری و موارد مشابه نیز در کافی شاپ‌های مجتمع‌های مسکونی کاربرد فراوانی دارد. بنابراین اجاره چنین اماکنی به هیچ وجه فرد مستاجر را متضرر نخواهد کرد.

برای مالکانی که قصد اجاره آن را دارند هم تصمیم عاقلانه‌ای است زیرا علاوه بر کسب درآمد از آن، قدمی در راستای بهبود و پیشرفت محل زندگی خود برمی‌دارند.

 لابی مجتمع
لابی مجتمع

کسب درآمد از اجاره انباری مجتمع مسکونی

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که به عنوان مالک، بخشی از مجتمع یا ساختمان خود را با هدف کاربری تجاری، اداری و… ساخته باشید اما پس از مدتی با مشکلاتی در رابطه با کاربری آن رو به رو شوید.

در صورتی که محل زندگی شما در مجاورت بازارهای محلی یا واحدهای تجاری و مغازه ها قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم بخش مورد نظر منزل را که بلااستفاده واقع شده است، به عنوان انبار به مغازه‌داران اجاره دهید تا به درآمدزایی از ساختمان کمکی کرده باشید.

اصنافی مانند خواروبار فروشی‌ها، بوتیک داران، یکبار مصرف فروشی، پارچه فروشان، کارگاه‌های تولیدی، مراکز پخش آب معدنی و نوشابه، مساجد و هیئت‌های مذهبی و… بیشتر در این رابطه دغدغه‌مند هستند؛ بنابراین اشتیاق زیادی نسبت به فضای خالی یا انباری شما خواهند داشت.

در نظر داشته باشید که اجاره انباری تنها مختص به انباری ساختمان نیست؛ بلکه داشتن واحدهای خالی نیز شامل این مورد می‌شود.

درآمدزایی از ساختمان با اجاره پشت بام

این روزها با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، برخی افراد قادر به پرداخت مبالغ سنگین جهت اجاره واحدهای مسکونی نیستند. افرادی که درآمد آن‌ها با تورم افزایش قیمت‌ها همخوانی ندارد، ناچار به اجاره خانه‌های کوچک‌تر در مناطق ارزان‌تر و البته با امکانات کمتر هستند.

 اجاره پشت بام ساختمان یا مجتمع مسکونی علاوه بر کسب درآمد برای آن مجموعه و افراد ساکن در آن باعث خانه‌دار شدن افرادی می‌شود که از توان مالی کمی برخوردار هستند.

البته این موقعیت ها صرفا به عنوان یک سرپناه مورد استفاده قرار میگیرد و طبیعی است که خانه مسکونی مجزا محسوب نمی شود.
امری که متاسفانه به علت تورم زیاد و گرانی افسار گسیخته قیمت های مسکن، در حال شایع شدن است.

درآمدزایی از ساختمان با اجاره سالن ورزشی

یکی از امکانات سازه‌های به روز و شیک، سالن‌های ورزشی هستند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی به ماشینی، باعث شده است تا افراد فعالیت بدنی کمتری داشته باشند و بیشتر کارهای خود را از راه دور و اینترنتی انجام دهند و همین امر باعث کسالت و تنبلی در افراد شده است.

ورزش یکی از مفیدترین سرگرمی‌هایی است که هم می‌تواند اوقات فراغت شما را پر کند و هم باعث از بین رفتن کسالت و افزایش شادابی و نشاط در شما ‌شود.

اجاره سالن ورزشی مجتمع مسکونی، یکی دیگر از روش‌های مطمئن و پرسود جهت درآمدزایی از ساختمان است. این عمل علاوه بر ترویج فرهنگ ورزش در جامعه، باعث می‌شود تا افرادی که به دلیل نداشتن وقت نمی‌توانند ورزش را در برنامه زندگی خود بگنجانند، از این فرصت استفاده کرده و اثرات مثبت آن را در زندگی و سلامت روان خود لمس کنند.

 سالن ورزشی
سالن ورزشی

کسب درآمد با ساخت شهربازی در مجتمع مسکونی

در حال حاضر اغلب اقشار جامعه برای تامین معاش خود مجبور به کار کردن طولانی مدت در شیفت‌های مختلف و گاها در دو شیفت هستند. حال اگر در یک خانواده پدر و مادر هر دو شاغل باشند، کودکان به دلیل عدم توجه و برقراری ارتباط با اطرافیان، از لحاظ عاطفی آسیب پذیر می‌شوند. در این صورت اگر در مجتمع محل سکونت شما مکانی برای بازی و سرگرمی کودکان تعبیه شود، افراد شاغل نیز می‌توانند به دلیل کمبود وقت جهت تفریح با فرزندانشان، اوقات خود را در نزدیکی محل سکونت خود بگذرانند. بدین وسیله درآمدزایی از ساختمان صورت گرفته و هزینه آن نیز صرف توسعه ساختمان یا مجتمع مسکونی خواهد شد.

درآمدزایی از ساختمان
شهربازی در ساختمان

طراحی پیست دوچرخه سواری جهت کسب درآمد از ساختمان

دوچرخه سواری از گذشته تا به امروز یکی از تفریحاتی بوده که به دلیل فواید بی شمار آن طرفداران زیادی در تمام سنین دارد. دوچرخه سواری بر روی سلامت بدن، لاغری و درمان بیماری‌ها، نقش به سزایی دارد و اکثر افراد ترجیح می‌دهند در روزهای تعطیل، کاری را انجام بدهند که دوست دارند و از آن لذت می‌برند.

در صورتی که در یک مجتمع مسکونی فضای کافی وجود داشته باشد، طراحی پیست دوچرخه سواری هم یکی از روش های مناسب جهت درآمدزایی از ساختمان است.

{ در ادامه بخوانید: اینترنت اشیاء در ساختمان و نکات اسباب کشی}

 پیست دوچرخه سواری
پیست دوچرخه سواری

پلتفرم مدیریت املاک ملکبا چه امکاناتی برای ثبت درآمدها و گزارشات آن به مدیران ساختمان و ساکنین دارد؟

پلتفرم ملکبا با ارائه خدمات ملکی به صورت آنلاین، سعی در ایجاد سهولت در مسیر سرمایه گذاری در بازار ملکی را دارد. در ملکبا می‌توانید تمام هزینه‌ها را تفکیک کنید به طوری که کلیه ساکنین قادر به مشاهده جزئیات آن‌ باشند.