اینترنت اشیاء چیست؟

یکی از مواردی که در مقاله به آن اشاره خواهیم کرد اینترنت اشیاء در ساختمان است. اینترنت اشیاء که به اختصار IOT هم گفته می شود و نمونه ای از گسترش قدرت اینترنت به موارد دیگری از کامپیوتر ها و گوشی های هوشمند می باشد و سعی دارد که طیف وسیع تری از اشیاء و فرایند های محیط را در بر گیرد. IOT در همه جهان در حال تغییر دادن صنایع بهداشت و درمان، ساخت وساز، تولید، کشاورزی و هر صنعت دیگری می باشد.

فهرست عناوین

تاریخچه اینترنت اشیاء

سال 1999 حتی اصطلاح اینترنت اشیاء و طبیعتا تاریخچه اینترنت اشیاء وجود نداشت ولی زمان شروع شدن آن از سال 1832 میلادی است که مربوط به اولین تلگراف الکترومغناطیسی است که طراحی شد. تلگراف ارتباط مستقیم بین دو دستگاه را با ارسال سیگنال های الکتریکی امکان پذیر کرد.

در دهه 1960 این پیشرفت سرعت گرفت و در دهه 1980 یک دستگاه فروش کوکاکولا بود که توسط برنامه نویسان محلی اداره می شد و آنها میکروسوئیچ هایی به دستگاه متصل کردند و از اینترنت استفاده کردند تا بفهمند آیا دستگاه خنک کننده نوشیدنی ها را به اندازه کافی سرد نگه می دارد و یا به اندازه کافی نوشیدنی در دستگاه وجود دارد یا خیر؟

تاریخچه اینترنت اشیاء

که این موضوع باعث رشد فراوان این اختراع در سراسر جهان شد و بعد در سال 1990 دانشمندان کمبریج اولین نمونه دوربین وب را برای نظارت بروی میزان قهوه موجود در یک ظرف که در آزمایشگاه محلی بود استفاده کردند و در آخر در سال 1999 کوین اشتون از اصطلاح اینترنت اشیاء برای اولین بار استفاده کرد و این فناوری جدید را به نام IOT معرفی کرد و اینترنت را لازمه آن نام برد و بعد از آن این فناوری تکامل بیشتری پیدا کرد.

کاربردهای کلی اینترنت اشیاء

 اینترنت اشیا در حوزه های مختلفی کاربرد دارد و می تواند در خیلی از کارها به انسان کمک کند که می خواهیم به چند مورد از آنها اشاره کنیم.

  • سلامتی
  • ساختمان
  • شرکت ها خرده فروشی ها
  • تولیدات
  • وسایل نقلیه
  • انرژی
  • شهر ها

سلامتی

در سال های اخیر بسیاری از مردم و کارفرماها سعی دارند که با  IOTهای پوشیدنی برای نظارت داشتن بر ورزش خواب و سلامتی استفاده کنند تا همه چیز را آسان‌تر کنترل کنند دستگاه‌های پایش سلامتی بیماران که در بیمارستان ها استفاده می شود. استفاده از سوابق الکترونیکی و سایر تجهیزات و لوازم جانبی در بیمارستان مانند سنسور هایی که به صورت خودکار میزان دما و رطوبت را تنظیم می‌کند که کاربردهای اینترنت اشیاء می‌باشند آمارها نشان داده است که در سال ۲۰۲۰ سهم مربوط به اینترنت اشیا در امور پزشکی به بالای ۱۱۷ میلیارد دلار رسیده است و شرکت‌های فراوانی که کارشان مرتبط با مواد شیمیایی می باشد کارگران خود را به IOT های پوشیدنی تجهیز می‌کنند تا در معرض مواد شیمیایی قرار نگیرند.

اینترنت اشیاء در ساختمان

ساختمان

اینترنت اشیا در ساختمان هم کاربردهای زیادی دارد که به چند مورد اشاره می‌کنیم:

مدیریت انرژی: حسگرها و ترموستات ها یا همان تجهیزات گرمایشی هوشمند که همه رفتارها و واکنش‌های انسان را بررسی می‌کنند و بهترین دما  برای خانه و ساختمان فراهم می کنند.

امنیت ایمنی: جمع آوری کردن اطلاعات توسط دوربین ها و حسگر ها و آنالیز کردن اطلاعات و هشدار به موقع به صاحبان خانه در مواقعی که خطر احساس می شود

 انجام امور خانه: استفاده از لوازم برقی هوشمند که به صورت مستقل و خودکار و بدون دخالت انسان عمل می‌کند به طور مثال خورد کردن غذا یا جاروبرقی کشیدن که به صورت خودکار و بر حسب آنالیز رفتارهای انسانی انجام می‌شود

شرکت ها و خرده فروشی ها

مدیریت انرژی و محیط زیست: استفاده از وسایل یا تجهیزات گرمایشی و تجهیزات سرمایشی هوشمند که به صورت خودکار دمای محیط کار را در صورت خالی بودن دفتر تنظیم می‌کند و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

امنیت ساختمان: استفاده از دوربین های مداربسته که یک سیستم هوشمند می باشد که به صورت خودکار الگوهای غیر عادی در ویدیو را ثبت و شناسایی کرده و سریعاً داده‌ها را به مقامات قضاییه رسمی ارسال می‌کند این سیستم های امنیتی باعث کاهش هزینه و خطاهای انسانی و ضرر مالی می‌شود

بهتر شدن عملکرد کارمندان: کنترل هوشمند استخراج داده در امور روزانه که باعث بهتر شدن عملکرد کارمندان می شود.

تولیدات

تولیدات بیشترین بهره را از اینترنت اشیاء می‌برد چون استفاده از  IOTها در کارخانه ها و انبارها برای جلوگیری از هرگونه خطا بهینه‌سازی و تعمیر و نگهداری و کنترل موجودی انبار، بهداشت و ایمنی در فرایند تولید استفاده می شود

وسایل نقلیه

اینترنت اشیاء در حوزه خودرو تاثیرات بسیار گسترده بر روی وسایل حمل و نقل و چگونگی آنها در خودروها، قطارها، کامیون ها و حتی هواپیماها خواهد داشت که با استفاده از  IOTها در وسایل نقلیه و بررسی کردن سلامت وسیله نقلیه و اعلام هشدار در صورت بروز اختلال و دزدی، اعلام میزان ترافیک را می توان به آن اشاره کرد

انرژی

استفاده از اینترنت اشیاء در صرفه جویی از انرژی ها کاربرد فراوانی دارد استفاده از کنتورهای هوشمند باعث کمتر شدن میزان استفاده و الگوی صحیح استفاده می باشد.

اینترنت اشیاء در ساختمان

شهر ها

اگر بخواهیم در مورد مفهوم شهرهای هوشمند صحبت کنیم باید بگوییم که با تکامل یافتن حوزه  IOTها همان اینترنت اشیاء در تمام قسمت ها باعث شده است که شهرها در حال تبدیل شدن به شهرهای هوشمند باشند مانند خدمات شهری هوشمند، مانند بیمارستان های هوشمند، ساختمان های هوشمند، پارکینگ های هوشمند، کارخانه ها و تجهیزات هوشمند نیروگاه های هوشمند که در حال بیشتر شدن و شکل‌گیری هستند یا بیشتر شدن دوربین های مدار بسته امنیتی و چراغ های کنترل ترافیک هوشمند حسگرها در سطح شهر و اتصال همه آنها به یکدیگر می توان اطلاعات کامل و جامعی برای آنالیز رفتار انسان در شهرها به دست آورد که مسئولین و برنامه‌ریزان با استفاده از این اطلاعات می‌تواند زندگی شهری سالم و متعادلی را برای شهرنشینان فراهم سازند.

یکی از وضعیت هایی که به صورت فراوان و قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفته است صنعت مخابرات می‌باشد چون استفاده همه از اینترنت هر روز بیشتر می‌شود و چون مخابرات برای تجهیز کردن سرویس‌های پهنای باند اختصاصی خود و ارائه سرویس وای‌فای عمومی که در راه رسیدن به شهر هوشمند خیلی موثر بوده است تلاش می‌کند.

کاربرد اینترنت اشیاء در ساختمان

استفاده از اینترنت اشیاء در ساختمان های جدید و هوشمند بسیار فراوان شده و زندگی را برای شهر نشینان بسیار راحت و آسان کرده است. با استفاده از تجهیزات و وسایل ساختمان که به وسیله برنامه های مبتنی بر وب کنترل می شوند مانند یخچال های هوشمند که تاریخ انقضای خوراکی های داخل یخچال را به کاربران اطلاع می دهند یا حسگرهای کنترل دما که بصورت متداول دمای اتاق را اندازه می گیرند و هاب به دریچه ها فرمان می دهد که به چه میزان باز یا بسته شوند تا انرژی کمتر اتلاف شود.

کاربرد اینترنت اشیاء در مدیریت ساختمان

کاربردهای اینترنت اشیاء در مدیریت ساختمان بسیار زیاد می باشد. در هر قسمت از ساختمان می توان از اینترنت اشیاء استفاده کرد. در قسمت روشنایی می توان از سیستم هوشمند کنترل روشنایی بهره برد یا کنتور هوشمند برق که قابلیت تفکیک و سنجش مصرف را دارند استفاده کرد. در قسمت درها و پنجره های حساس که برای ایمنی ساختمان مهم است از این تکنولوژی استفاده کرد، استفاده از سنسور تشخیص نشتی آب، داشتن پارکینگ هوشمند و قفل در هوشمند که تمام اینها مزایای فراوانی می باشد.

کاربرد اینترنت اشیاء

کاربرد اینترنت اشیاء در ساخت و ساز ساختمان

استفاده از اینترنت اشیاء در ساختمان و ساخت و ساز هم کاربرد فراوانی دارد از آنجایی که هر روز به جمعیت جهان اضافه می شود و کار ساخت و ساز هم بالا رفته است و اینترنت اشیاء در راحت تر شدن ساخت و ساز ساختمان کمک زیادی می کند. در واقع اگر بتوانیم همه دستگاه ها را به اینترنت وصل کنیم و آنها را از راه دور کنترل کنیم دیگر نیاز نیست که همیشه کارفرما در ساختمان حضور داشته باشد و بالای سر کارگران بماند. و با داشتن تجهیزات یا یک هنذفری در گوش کارگران ساختمان آنها را قبل از هر گونه خطری آگاه می سازد. بطور مثال: قبل از رسیدن کارگر به لبه خطرناک ساختمان و قدم گذاشتن آن به منطقه ممنوعه آن را آگاه می سازد.

کاربرد اینترنت اشیاء برای رفاه حال ساکنین

زمان زیادی است که سعی می کنند از اینترنت اشیاء برای راحتی و رفاه ساکنین استفاده کنند. هوشمند شدن ساختمان کمک فراوانی به ساکنین ساختمان ها می کند بطور مثال هوشمند شدن دوربین ها که برای حفظ امنیت ساختمان بسیار ضروری و مهم می باشد. یا هوشمند شدن پارکینگ طبقات که برای راحتی ساکنین بسیار اهمیت دارد. از لحاظ دیگر هوشمند شدن کنترل آب، برق، گاز و بهینه شدن مصرف کلی می تواند در کم کردن هزینه ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

خدمات اینترنت اشیا در آموزش و یادگیری

با پیشرفت علم هر روز به زندگی با اینترنت بیشتر عادت می کنیم در مدارس در آینده و حال سعی می کند که به صورت فشرده و تجربی آموزش را به صورت مجازی سوق دهند. و دانش‌آموزان از کتاب‌ها، تخته ها، قلم ها و تجهیزات سالن ها و ورزشگاه ها، ساختمان ها و کل کلاس ها را به صورت تکنولوژی ابری به هم متصل کند. که باعث تعامل بیشتر و یادگیری بهتر می‌شود و دسترسی آسان و سریع را برای همه استادان و معلمان و دانشجویان و دانش آموزان فراهم می‌کند در مدارس مدرن حفظ امنیت دانش‌آموزان راحت تر و نظارت بر رفتار آنها ساده‌تر انجام می‌شود چون مسیر رفت و آمد آن ها به صورت هوشمند کنترل می شود.

اما متاسفانه سازمان‌های آموزش و پرورش مثل همیشه از کمبود بودجه رنج می برند ولی اگر در حوزه آموزش و پرورش از IOT استفاده کنند آموزش ها کیفیت بهتری پیدا می‌کند و در مدیریت هزینه ها صرفه جویی می شود IOT که بصورت کلی اطلاعات را جمع آوری و در اختیار افراد قرار می‌دهد به معلمان کمک می‌کند تا آموزش‌هایی با کیفیت بهتر ارائه دهند.دستگاه های متصل ابری برای اساتید این امکان را فراهم می‌کند تا در مورد دانشجوهای خود همه اطلاعات را نگهداری کنند و در مورد اینکه کدام یک از آنها به مراقبت و رسیدگی فردی نیاز دارد تصمیم بگیرد و برنامه‌های خودشان را برای آینده راحت‌تر تنظیم کند.

بهبود آموزش با IOT

IOT یکی از نعمت ها برای آموزش در دانشگاه ها و مدارس برای آینده ای بهتر و روشن‌تر و هماهنگی و پویایی برای کلاس های آنلاین می باشد. اینترنت اشیاء یک تکنولوژی بی سیم و پیچیده است که هزاران هزار دستگاه‌ها را به هم وصل می‌کند و برای اشتراک گذاری و جمع‌آوری و دریافت اطلاعات از آن استفاده می شود. این قابلیت را روی همه دستگاهها وجود فیزیکی دارند و خود را به فضای مجازی ارتقا داده اند می توان استفاده کرد

اینترنت اشیاء در کشاورزی


IOT در آینده‌ای نزدیک همه افراد جهان را متحول می کند از اینترنت اشیاء در زمینه های مختلف استفاده می‌شود که یکی از این زمینه ها کاربرد آن در کشاورزی می باشد که بسیار تحول عظیم قابل توجهی است پیش‌ بینی شده که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت کره زمین به ۹.۶ میلیارد نفر خواهد رسید و اگر روش‌های فعلی کشاورزی تغییر نکند برای تامین غذای جمعیت‌جهان به مشکل برخورد خواهند کرد و این مشکل نیز به مشکلاتی از قبیل کم‌ آبی و گرمایش زمین هم اضافه خواهد شد. اینترنت اشیاء در کشاورزی کمک می‌کند که ضایعات کمتری داشته باشیم و محصولات با کیفیت تری برداشت کنیم.