مقدمه

خانه‌ها و منازلی که استخر دارند، بیشتر مورد توجه خریداران قرار می‌گیرند و توجه بیشتری را نیز به خود جلب می‌کنند. لذت آبتنی در یک استخر اختصاصی در یک روز گرم تابستانی، با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. اما حفظ بهداشت استخر‌هایی که در منازل و یا ساختمان‌ها قرار دارند نیز ممکن است در فصول مختلف سال، بسیار چالش برانگیز باشد. این مورد درباره استخرهای روباز، مشکلات بیشتری را نیز به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم تا با نگهداری استخر در ساختمانبیشترآشنا شویم و ببینیم برای این که یک استخر تمیز با آب بهداشتی داشته باشیم، باید چه نکاتی را رعایت کنیم.

فهرست عناوین:

چگونه استخری تمیز و بهداشتی داشته باشیم؟

نظافت و تمیزی استخر، اهمیت بسیار زیادی دارد و به خصوص اگر کودکی در منزل دارید که به شنا و آبتنی در استخر علاقه دارد، نباید تمیزی و بهداشت آن را سرسری بگیرید. تمیز نگه داشتن استخر آن قدرها هم که فکر می‌کنید دشوار نیست. استخرها سازه‌های متفاوتی هستند و نکات نگهداری آن‌ها نیز متفاوت است. با این حال، همه آن‌ها یک اشتراک دارند و آن این است که راز سلامتی و بهداشت استخر، مراقبت منظم و روتین است. مهم نیست که برای مراقبت از استخر خود از یک شرکت خدماتی کمک می‌گیرید یا خودتان این اقدامات را انجام می‌دهید، باز هم باید چند کار را به تنهایی انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که استخر همیشه وضعیت خوب و کاملا بهداشتی داشته باشد.

چگونه استخری تمیز و بهداشتی داشته باشیم؟

برای نگهداری استخر در ساختمان، چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

همه استخرها چه روباز و چه در داخل ساختمان، به تمیزکاری دوره‌ای نیاز دارند. در طول این تمیزکاری، باید برگ‌ها، خاک و سایر مواد زائد جمع آوری شده و از بین بروند. به علاوه بیشتر استخرها، برای پاکسازی از پمپ‌های تمیزکننده استخر کمک می‌گیرند که به صورت دوره‌ای کار تصفیه و تمیزکاری استخر را انجام می‌دهند. روش‌های نگهداری استخر به عوامل زیر هم بستگی دارد:

  • نوع استخر شما که درون زمینی یا روی زمین  است
  • اندازه استخر
  • استخر روباز و یا داخل ساختمانی
  • مقدار و نوع برگ‌هایی که روی آب جمع  هستند.
  • سیستم فیلتراسیون و لوله کشی استخر
  • بودجه و میزان پولی که قرار است برای این منظور خرج کنید

اما برای تمیزی و بهداشت استخر باید چه کرد؟ در ادامه روش‌ها و تکنیک‌هایی را می‌آموزیم که هر کسی می‌تواند در کمترین زمان برای حفظ بهداشت استخر منزل خود انجام دهد:

1. جمع کردن زباله‌های جمع شده روی آب

تمیز کردن سطح استخر با دست، هر چند روز یک بار، یکی از سریع ترین و ساده ترین راه ها برای تمیز نگه داشتن استخر و نگهداری استخر در ساختمان است. زباله‌های شناور روی آب، در نهایت در آب فرو می‌روند و از بین بردن آن‌ها سخت‌تر  است. شما می‌توانید از یک توری دسته بلند برای حذف برگ‌ها، حشرات و سایر مواد ناخواسته که روی آب جمع شده است، استفاده کنید. این تمیزکاری با این که زحمت چندانی ندارد، کارایی سیستم گردش آب استخر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و میزان کلر مورد نیاز برای اضافه کردن به استخر را کاهش می‌دهد. تمیز کردن سبدهای صافی استخر نیز حداقل یک بار در هفته به گردش آب کمک می‌کند و نیاز به کلر را کاهش می‌دهد.

 جمع کردن زباله‌های جمع شده روی آب

2. فیلتر استخر را تمیز کنید

در انواع استخرها از فیلترهای گوناگونی نیز برای تصفیه آب استفاده می‌شود. روش‌های نگهداری هر نوع از این فیلترها متفاوت است. این فیلترها نیز بسته به نوع فیلتر و تعداد دفعات استفاده از استخر، نیاز به تمیز کردن دوره ای دارند. تمیز کردن  بیش از اندازه فیلتر نیز، می‌تواند فرآیند فیلتراسیون را مختل کند. یک فیلتر تمیز کارایی کمتری نسبت به فیلتری دارد که مقدار کمی کثیفی در آن وجود دارد، زیرا کمی کثیفی در به دام انداختن ذرات دیگر کمک می‌کند و زباله‌ها را از آب پاک می‌کند. با این حال، شما نباید اجازه دهید فیلتر آب استخر، خیلی کثیف شود. نشانه این که زمان تمیز کردن این فیلترهای استخری فرا رسیده است، افزایش جریان بین فشارسنج و دبی سنج است. هنگامی که اختلاف این دو میزان به 4.5 تا 6.8 کیلوگرم در هر اینچ مربع رسید، وقت آن رسیده است که فیلتر استخر را تمیز کنید.

فیلتر استخر را تمیز کنید

3. هیتر استخر را به صورت اساسی سرویس کنید

یکی دیگر از مراحل نگهداری استخر در ساختمان، چک کردن کار هیترهای استخر است. هیتر و یا گرمکن استخر معمولاً به کمترین میزان تعمیر و نگهداری در بین تمام تجهیزات استخر نیاز دارند. هیترهای گازی می‌توانند تا چند سال بدون سرویس، خوب کار کنند و هیترهای برقی حتی بیشتر عمر می‌کنند. برای دستورالعمل های مراقبتی خاص، بهتر است دفترچه راهنمای سازنده را خوب بخوانید و نکاتی که در آن اشاره شده است را رعایت کنید.

گاهی اوقات، در داخل لوله‌های بخاری کلسیم و یا گچ، جمع می‌شود و جریان را محدود می‌کند و از گرم شدن کافی آب، جلوگیری می‌کند. اگر این اتفاق افتاد، بهتر است که از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. دلیل این موضوع این است که ممکن است نیاز باشد که گرمکن جدا شود و لوله‌های آن با برس سیمی یا اسید تمیز شود.

هیتر استخر

4. سطح آب را در جای مناسب حفظ کنید

مقدار زیادی آب در طول فصل شنا به دلیل تبخیر و شنا کردن، پاشیدن آب و خروج آب از استخر از دست می‌رود. هنگامی که در طول هفته با استفاده از توری زباله‌ها را از استخر برمی‌دارید، زمان خوبی برای بررسی سطح آب است. مطمئن شوید که سطح آب مناسب است و استخر بیش از حد خالی نشده است. در غیر این صورت پمپ آب، ممکن است آسیب ببیند. اگر آب کمتر از حد مجاز است، از شلنگ باغبانی استفاده کنید تا سطح آب را به سطح ایمن برسانید.

اگر برای انجام تعمیر و نگهداری استخر در ساختمان یا پس از گذشت فصل شنا، استخر را تخلیه می‌کنید، مراقب باشید که اجازه ندهید استخر برای مدت طولانی خالی بماند. به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است آب را در طول زمستان در استخر نگه دارید، زیرا وزن آب با نیروهایی که از زیر به استخر فشار می‌آورند، مقابله می‌کند.

 سطح آب استخر

5. اضافه کردن کلر به استخر

علاوه بر متعادل نگه داشتن ترکیب شیمیایی استخر، ایده خوبی است که هر هفته یا دو هفته یک بار، به استخر خود کلر اضافه کنید. به این کار، شوک دادن نیز گفته می‌شود و به این معنی است که به آب استخر  مواد ضدعفونی کننده اضافه می‌کنید تا هر گونه باکتری، آلاینده و مواد آلی را از بین ببرید.

به طور کلی، هر چه بیشتر از استخر خود استفاده کنید، بیشتر باید به آب شوک بدهید. همچنین بهتر است  پس از استفاده زیاد یا  موارد زیر به آب، کلر اضافه کنید:

  • بعد از طوفان و یا بارندگی شدید
  • پس از نشت یا آلودگی غیرمنتظره
  • پس از دیدن تشکیل جلبک در آب استخر

6. سطح pH آب را کنترل کنید

یکی دیگر از مراحل نگهداری استخر در ساختمان، اطمینان از سالم بودن آب برای شنا است. برای اطمینان از تمیز و سالم بودن، آب استخر باید به طور مرتب آزمایش شود. مقیاس pH یک اندازه‌گیری اسیدیته یا قلیایی است که از 0 تا 14 است. عدد بین 7.2 و 7.8 برای آب استخر، ایده آل است. این محدوده برای شناگران ایمن است و به ضدعفونی‌کننده‌های آب استخر، کمک می‌کند تا بازدهی بالایی داشته باشند.

شما می‌توانید سطح pH استخر خود را با یک «کیت تست  pH» کنترل کنید. انواع مختلفی از کیت‌های تست pH  در فروشگاه‌های داخل ایران موجود است. استفاده از کیت‌های معروف، چندان دشوار نیست. شما نمونه‌ای از آب استخر می‌گیرید، سپس مایعات یا قرص‌ها را به آن اضافه می‌کنید. آب تغییر رنگ می‌دهد که نشان دهنده تعادل شیمیایی آن است. طرز استفاده از نوارهای تست pH متفاوت است. این نوارهای تست را باید برای چند ثانیه در استخر فرو ببرید، این کار باعث تغییر رنگ نوار خواهد شد. سپس، نوار را با نمودار رنگی مطابقت می‌دهید تا سطح pH استخر را تعیین کنید. از این اطلاعات می‌توانید برای سنجش این که استخر شما به چه نوع و چه مقدار از مواد شیمیایی برای تصفیه و مناسب‌سازی آب برای شنا نیاز دارد، استفاده  ‌کنید.

اضافه کردن کلر به استخر

7. پیدا کردن و تعمیر نشتی  یا اشکال در دیواره و کف استخر

یکی دیگر از مراحل نگهداری استخر در ساختمان، چک کردن نشتی‌های احتمالی در دیواره و یا کف استخر است. گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا پایین آمدن سطح آب به دلیل تبخیر و یا نشت آن است، دشوار است. شما می‌توانید با انجام یک آزمایش  با استفاده از سطلی ساده، نشتی‌های موجود در استخر خود را کشف کنید.

برای این کار یک سطل پلاستیکی را با سه چهارم ظرفیت را  پر از آب کنید. در قسمت داخلی سطل، خط آب را علامت بزنید. سطل را در استخر قرار دهید، سپس خط آب را در قسمت بیرونی ظرف علامت بزنید. اگر سطل دارای دسته است، آن را بردارید تا در هنگام شناور بودن، پایداری بهتری داشته باشد. بگذارید دو یا سه روز این سطل در استخر شناور بماند. اگر آب داخل و خارج سطل به همان میزان کم شده باشد، استخر شما به دلیل تبخیر، آب از دست می‌دهد. اما اگر سطح آب استخر بیشتر از آب داخل سطل پایین آمده باشد، استخر شما نشتی دارد. این نشانه به شما هشدار می‌دهد که باید برای تعمیرات استخر، با کارشناسان این زمینه تماس بگیرید.

8. استخر را برای زمستان آماده کنید

محل زندگی شما و نیز دمای زمستان  در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، تعیین می‌کند که آیا باید استخر خود را برای زمستان آماده سازی کنید یا خیر. اگر دمای مکان زندگی شما به زیر صفر می‌رسد، باید اقداماتی انجام دهید تا از سالم ماندن استخر در این دما اطمینان حاصل کنید.

باقی مانده آب استخر در لوله‌ها، می‌تواند یخ بزند و باعث آسیب  به تاسیسات شود. برای جلوگیری از این اتفاق، پس از پایان فصل شنا، از کمپرسور هوا برای خروج کامل آب از لوله‌کشی استخر، استفاده کنید. همچنین تا حد امکان آب را از فیلترهای استخر و هیتر تخلیه کنید. هیتر، پمپ و فیلترهای شیمیایی را که باید تمیز و نگهداری شوند، جدا کنید. در نهایت، استخر را با استفاده از توری و برس تمیز کنید. سطح آب را پایین بیاورید و سوپرکلره کنید. در آخر، استخر را با پوشش بپوشانید تا از آلودگی آن جلوگیری شود.

 استفاده از پوشش استخر

9. استفاده از پوشش استخر

وقتی زمان بستن استخر به دلیل هوای سرد فرا می رسد، آماده‌سازی استخر برای زمستان، یک گام ضروری برای افزایش طول عمر آن است. چه یک استخر درون زمینی یا یک استخر بالای زمینی داشته باشید، به یک پوشش خوب برای استخر نیاز دارید تا در زمانی که از استخر استفاده نمی‌کنید، کثیفی و زباله به آب و استخر وارد نشود. روکش استخر همچنین از تبخیر آب و مواد شیمیایی جلوگیری کرده و به حفظ دمای آب کمک می‌کند.

دو نوع اصلی روکش استخر وجود دارد: مشبک و پلاستیک سخت. هر کدام از این روکش‌ها، مزایا و معایبی دارند. روکش مشبک استخر بادوام است، نیازی به پمپ ندارد و به راحتی نصب می‌شود. با این حال، خاک و رسوب با استفاده از آن وارد استخر می‌شود. پوشش از جنس پلاستیک سخت اما صاف است و از ورود زباله‌ها و رسوبات به آن، جلوگیری می‌کند. این نوع از روکش ، طول عمر کمتری نسبت به پوشش مشبک دارد و گران‌تر است.

10. راه انداختن استخر برای فصل شنا

یکی دیگر از مراحل نگهداری استخر در ساختمان، راه‌اندازی دوباره آن در فصل شنا است. اگر استخر به درستی برای زمستان آماده‌سازی شود، می‌توان آن را به راحتی در فصل شنا بازگشایی کرد. مهم‌تر از همه، بهتر است قبل از این که اطراف استخر را تمیز کنید، پوشش استخر را بردارید. در مرحله بعد، از یک شلنگ برای پر کردن استخر تا سطح آب همیشگی آن، استفاده کنید. همه وسایلی که در انتهای فصل شنا از سیستم استخر جدا شده، مانند هیتر و یا پمپ‌ها را نیز دوباره به سیستم وصل کنید. آب استخر باید از طریق سیستم گردش آب جریان پیدا کند، بنابراین شیر اسکیمر را باز کنید. سطح PH آب را تست کنید، سپس به استخر شوک کلر بدهید. پس از انجام همه این کارها، یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا آب استخر به حالت نرمال برگشته و  قابل استفاده شود.