ساختمان شمالی و جنوبی بر اساس موقعیت جغرافیایی آن تعیین می‌شود می‌خواهیم بگوییم تفاوت ساختمان شمالی و جنوبی در چیست؟ در یک خیابان، ملکی که در قسمت شمال واقع است ساختمان شمالی می‌گویند، که ورودی آن‌ها به سمت حیاط است؛ و به خانه‌ای که در سمت جنوب قرار می‌گیرد ساختمان جنوبی گفته می‌شود، که حیاط آن‌ها در پشت ساختمان واقع است. طبق قوانین شهرسازی ساختمان باید در قسمت شمال واقع شود. در این مقاله بیشتر در مورد مشخصات و تفاوت‌های ساختمان شمالی و جنوبی صحبت می‌کنیم.

چگونگی تشخیص ساختمان شمالی و جنوبی

فهرست عناوین

چگونگی تشخیص ساختمان شمالی و جنوبی

برای تعیین شمالی یا جنوبی بودن یک خانه باید جهات اصلی جغرافیایی را تعیین کنید این کار با کمک گوشی‌های هوشمند بسیار راحت است. همچنین با استفاده از خورشید نیز می‌توان جهت جغرافیایی موقعیتی را تعیین کرد که یک روش قدیمی و مرسوم است. همه می‌دانیم که خورشید از شرق طلوع می‌کند؛ بنابراین اگر صبح دست راست را رو به خورشید بگیریم، رو به روی ما شمال، پشت سر جنوب، سمت راست که رو به خورشید است شرق و سمت چپ ما جهت غرب است.

به طور معمول در طرفین هر کوچه و خیابان دو ردیف ساختمان قرار دارند؛ اگر در وسط خیابان یا کوچه و رو به شمال جغرافیایی بایستیم در این وضعیت یک ردیف از ساختمان ‌ها پشت سر قرار خواهند داشت و یک ردیف دیگر از آن ها نیز روبه‌روی قرار می‌گیرند و سمت چپ و راست نیز امتداد کوچه یا خیابان خواهد بود. در این شرایط براساس جهت یابی، ساختمان‌ هایی که در جهت شمال کوچه یا خیابان قرار دارند و در رو به رو هستند را شمالی و ساختمان ‌های که جهت جنوب و پشت سر قرار می‌گیرند را ساختمان جنوبی می‌گویند.

مشخصات ساختمان شمالی

مشخصات ساختمان شمالی

در ساختمان‌های شمالی هنگام ورود به آن ابتدا وارد حیاط می‌شویم و نور گیر این نوع خانه‌ها نور غیر مستقیم ایجاد می‌کند. همچنین در چنین ساختمان‌هایی قسمت بالای ساختمان به پلاک مجاور منتهی می‌شود و در ساختمان شمالی ایجاد واحد اشتباه است. در این خانه‌ها برای تامین روشنایی فضای داخلی باید قسمتی به عنوان نور گیر شامل پاسیو یا حیاط خلوت را طراحی و ساخت؛ به همین دلیل فضای مفید داخل خانه کم می‌شود. علاوه براین، در ساختمان شمالی نور خورشید از سمت شرق می‌تابد و زمانی که به سطوح مختلف برخورد می‌کند می‌تواند در آن خانه به شدت منعکس شود؛

به همین علت تا غروب این منازل از نور طبیعی برخوردارند ولی در فصول گرم سال به دلیل گرم شدن زیاد می‌تواند دمای فضای داخل منزل را بسیار بالا ببرد. در ساختمان‌های شمالی که چندین واحد آپارتمانی ساخته شده در واحدهای رو به حیاط و واحدهای پشتی از نظر میزان نور اختلاف زیادی وجود دارد؛ ولی از این نظر در ساختمان‌های شمالی ویلایی مشکلی به وجود نمی‌آید.

مشخصات ساختمان جنوبی

مشخصات ساختمان جنوبی

در ساختمان‌های جنوبی، ورودی مستقیم به داخل ساختمان باز می‌شود و حیاط آن‌ها در قسمت جنوبی منزل قرار دارد. نورگیری این خانه‌ها بیشتر است و دارای ارزش و کیفیت زندگی بالاتری دارند؛ زیرا این خانه از یک طرف به کوچه یا خیابان و از طرف دیگر به حیاط راه دارند. از این رو از هر دو سمت ساختمان آفتاب به طور مستقیم می‌تابد. این ساختمان‌ها دارای یک مرز با خیابان بوده و ابتدا وارد قسمت داخلی منزل شده و سپس به حیاط وارد می‌شود. متراژ ساختمان‌های جنوبی معمولا بیشتر بوده و فضای مفید داخلی زیادتر است؛ زیرا در این ساختمان‌ها  نیازی برای تعبیه نورگیر در قسمت‌های دیگر خانه نیست و طراحان نقشه ساختمان می‌توانند خلاقیت بیشتری را در نقشه کشی داشته باشند.

ساختمان جنوبی دارای تعداد بیشتر پارکینگ با اندازه بزرگ است و هر تعداد واحد ساختمان در این خانه می‌تواند ساخته شود و هر واحد حداقل 12 متر عرض دارد؛ بنابراین ساختمان جنوبی نسبت به شمالی خوش نقشه تر بوده و قیمت این خانه‌ها گرانتر است.

تفاوت ساختمان شمالی و جنوبی

تفاوت ساختمان شمالی و جنوبی

برای خرید یک خانه فاکتورهای مختلفی را باید مدنظر قرار داد تا بتوان یک انتخاب دقیق و خوب داشت. به همین علت نمی‌توان با اطمینان گفت که از بین واحدهای شمالی و جنوبی کدام نوع خانه بهتر هستند. خانه‌های شمالی و جنوبی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند؛ به عنوان مثال در بحث نورگیر بودن واحد آپارتمانی به دلیل اینکه از جهت‌های مختلف و در ساعات خاص از روز نور می‌تابد می‌تواند روی ارزش و قیمت ساختمان تاثیر گذار باشد. اگر دو ساختمان از همه لحاظ مثل یکدیگر باشند و فقط از نظر نورگیر بودن با هم متفاوت باشند دارای ارزش یکسانی نیستند. همچنین مسئله انرژی و وجود آلودگی‌های صوتی از فاکتورهای مهم در ساختمان شمالی و جنوبی است. در ادامه مقاله به شرح تفاوت ساختمان شمالی و جنوبی می‌پردازیم.

ملکبا

1.امنیت در منازل شمالی و جنوبی

بحث امنیت یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین ساختمان شمالی و جنوبی است که برای قیمت گذاری نیز فاکتور مهمی به شمار می‌رود. ساختمان‌های جنوبی نسبت  به خانه‌های شمالی از امنیت بیشتری برخوردارند؛ زیر به طور مستقیم راهی برای ورود به آن ها وجود ندارد و امکان سرقت از طریق راه‌های ورودی ساختمان بسیار کم است.

2.میزان سرما و گرما ساختمان شمالی و جنوبی

میزان گرما و سرمای ورودی به ساختمان شمالی و جنوبی در فصل‌های مختلف سال می‌تواند در این خانه‌ها بسیار اهمیت داشته باشد. منازلی که به صورت شمالی ساخته شده اند ضلع رو به رویی آن‌ها رو به حیاط است  و به طور مستقیم در مقابل هوای گرم و سرد موجود در فضای بیرون هستند. همچنین سایر قسمت‌های این خانه‌ها با ساختمان‌ها و دیوارهای دیگر مجاور است که می‌تواند منجر به آسیب پذیرتر بودن این ساختمان‌ها نسبت به ساختمان‌های جنوبی شود. مشکلی که وجود دارد مسئله گرمایش ساختمان های شمالی در زمستان و مسئله سرمایش ساختمان در فصل های گرم سال است که کمی دشوار خواهد بود. برای رفع این مسئله می‌توان در ساخت آن ها از درب ها و پنجره های دو جداره استفاده کرد تا میزان تبادل هوای داخل خانه و بیرون کاهش یابد.

2.میزان سرما ساختمان شمالی و جنوبی

3.گرد و غبار خانه‌های شمالی و جنوبی

تمیز ماندن داخل منازل یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب خانه برای خانم‌های خانه‌دار است. در این مورد تفاوت ساختمان شمالی و جنوبی بسیار واضح است که منازل شمالی چون رو به حیاط هستند نسبت به خانه‌های جنوبی بیشتر در معرض گرد و غبار و آلودگی قرار دارند. این خانه‌ها مخصوصا در شهرهای بزرگ که آلودگی بسیار زیاد است کلافه کننده است؛ زیرا در برخی مواقع احتمال چند بار گردگیری منزل دور از انتظار نیست. خانه‌های جنوبی رو به کوچه یا خیابان باز می‌شوند و چون بیشتر مواقع بسته هستند کمتر محل ورود گرد و غبار و آلودگی بیرون خواهند بود. برای حل مشکل وورد گرد و غبار و آلودگی به ساختمان‌های شمالی می‌توان درب و پنجره ه ای دو جداره در آن‌ها استفاده شود.

4.میزان نورگیری منازل شمالی و جنوبی

موقعیت ساختمان شمالی و جنوبی روی نورگیر بودن منازل تک واحدی شمالی و جنوبی تاثیرگذار نیست؛ ولی در ساختمان‌های شمالی و جنوبی آپارتمانی و چند طبقه اهمیت زیادی دارد. ساختمان‌های جنوبی چون از هر دو طرف خیابان و از سمت حیاط به فضای بیرون ارتباط دارند به همین دلیل دارای نورگیری عالی هستند. در حالی که در خانه‌های شمالی میزان و نحوه نورگیری بسیار کمتر از خانه‌های جنوبی است.

در ساختمان‌های آپارتمانی شمالی واحدهایی که درب آن‌ها رو به حیاط قرار دارند از لحاظ متراژ، میزان نورگیری و نحوه تهویه نما در شرایط مناسبی هستند؛ ولی واحدهایی که در قسمت پشتی ساختمان واقع شده اند از نورگیری و تهویه مناسبی برخوردار نیستند. این گونه واحدها با حیاط ساختمان و فضای بیرون هیچ ارتباطی نداشته و پنجره ای نیز رو به حیاط ندارند؛ بنابراین در این ساختمان‌ها برای تابش نور به داخل خانه باید پاسیو ساخته شود.

در شهرهای بزرگ برای بحث نورگیری خانه، ساخت منازل در جهت شمالی-جنوبی  ایده بهتری است و امتیاز محسوب می‌شود. با توجه به نظر طراح نقشه خانه و شناخت ویژگی‌های نورهای جبهه‌های مختلف می‌توان جهت درستی را برای ساختمان تعیین کرد.

4.میزان نورگیری منازل شمالی و جنوبی

5.قیمت ساختمان شمالی و جنوبی

با توجه به ویژگی‌ها و تفاوت‌های ساختمان شمالی و جنوبی متوجه می‌شویم که خانه‌های جنوبی نسبت به خانه‌های شمالی گرانتر هستند. البته هر خانه با در نظر گرفتن امکانات و موقعیت مکانی و دسترسی‌هایی که به مراکز مختلف دارد صرف نظر از جنوبی یا شمالی بودن می‌تواند قیمت‌های متفاوتی داشته باشد. برای انتخاب خانه علاوه بر فاکتور قیمت باید شرایط زندگی، سلیقه شخصی و بودجه خود را مدنظر قرار داد. ممکن است همه افراد خانه شاغل باشند و از صبح تا عصر که هوا آفتابی است کسی در منزل نباشد بحث نورگیر بودن خانه برای چنین افرادی چندان اهمیت ندارد؛ ولی در منزلی که خانم خانه‌دار است و بچه‌ها تمام طول روز در منزل هستند موضوع نورگیر بودن خانه یک عامل مهم به شمار می‌رود.

5.قیمت ساختمان شمالی و جنوبی

بررسی مزایای جهات مختلف در ساختمان‌ها

مزایای خانه‌های شمالی

  • داشتن نورگیری طبیعی در بعضی از ساعات روز تا غروب
  • قیمت مناسبتر از ساختمان‌های جنوبی
  • وجود تهویه طبیعی و مناسب در واحدهای آپارتمان شمالی
  • داشتن امنیت نسبتا مناسب

  مزایای ساختمان جنوبی

  • وجود نورگیری طبیعی از هر دو ضلع ساختمان جنوبی
  • داشتن فضای مفید بیشتر داخلی به دلیل عدم نیاز به نورگیر بزرگ
  • داشتن قیمت بالاتر نسبت به خانه‌های شمالی با وجود اینکه در یک منطقه قرار دارند.
  مزایای ساختمان جنوبی

بررسی معایب جهات مختلف در ساختمان‌ها

علاوه بر مزایایی که هر یک از ساختمان‌های شمالی و جنوبی دارد این خانه‌ها می‌توانند همراه با معایبی نیز باشند.

معایب خانه‌های شمالی

  • ورود گرد و غبار بیشتر به دلیل اشراف به خیابان و فضای حیاط
  • حساسیت بیشتر این ساختمان‌ها نسبت به سرما و گرما
  • در ساختمان‌های شمالی در واحدهای آپارتمانیِ پشتی نورکافی وجود ندارد.
  • وجود سرو صدای زیاد محیطی در خانه‌های شمالی
  • در واحدهای پشتی به دلیل تعبیه نورگیر فضای مفید کمتری ایجاد می‌شود.

  معایب ساختمان جنوبی

  • وجود نور طبیعی در تعداد اندکی از ساعات روز
  • روشن کردن نور مصنوعی و انواع چراغ برای تامین روشنایی فضای داخل منزل در طول روز

 خانه شمالی بخریم یا جنوبی؟ 

تا به اینجای مقاله در مورد تفاوت ساختمان شمالی و جنوبی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها صحبت کردیم و نکات مهمی را در مورد این ساختمان‌ها بیان نمودیم؛ در این بخش از مقاله می‌خواهیم نتیجه گیری کنیم که خانه شمالی بخریم یا جنوبی و کدام نوع ساختمان بهتر است. به طور کلی نمی‌توان ادعا کرد که به طور دقیق خانه شمالی بهتر از خانه جنوبی است یا برعکس؛ زیرا در انتخاب و خرید یک خانه باید عوامل مختلفی را از نظر گذراند تا بتوان بهترین انتخاب را داشت.

برای مثال سبک زندگی، سلیقه تک تک اعضای خانواده، شرایط مالی و بودجه ای که برای خرید خانه کنار گذاشته اید و سایر فاکتورها در انتخاب ساختمان شمالی و جنوبی تاثیرگذار است. از این رو باید تمام عوامل را کنار هم قرار داد و مزایا و معایب را مورد توجه قرار داد تا بتوان خانه ای خوب و رضایت بخشی را خریداری کرد.

 خانه شمالی بخریم یا جنوبی؟ 

جمع بندی

افراد با سلیقه‌های مختلف و با در نظر گرفتن عوامل گوناگون خواستار خرید ساختمان‌های شمالی و یا جنوبی هستند. در شهرهای بزرگ وجود آپارتمان‌های چندین طبقه سبب شده خانه‌هایی ساخته شوند که از لحاظ گوناگون مثل متراژ، وضعیت نورگیری و نحوه تهویه خانه در شرایط مناسب و ایده آلی قرار ندارند. این موضوع بیشتر در واحدهای ساختمان شمالی و جنوبی که در قسمت پشت ساختمان واقع اند دیده می‌شود. در این مقاله به طور مفصل در مورد مشخصات ساختمان شمالی و جنوبی و تفاوت‌های این دو نوع خانه صحبت شد امیدواریم با مطالعه این مقاله شناخت صحیحی در مورد این ساختمان‌ها بدست آورده باشید.

منابع

ویکی پیدا