مقدمه کاربرد لابی در ساختمان

لابی فضایی است که از آن می‌توان به یک یا چند اتاق یا راه رو دیگر دسترسی داشت. معمولاً لابی در نزدیکی ورودی اصلی ساختمان قرار دارد. لابی ممکن است برای دسترسی به ساختمان، گردش یا به‌عنوان محل انتظار استفاده شود. لابی از کلمه لاتین (Lobby) به معنای پیاده‌روی سرپوشیده یا رواق به وجود آمده است. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد لابی در ساختمان تا انتهای این مقاله با ملکبا همراه باشید.

  • فهرست مطالب
کاربرد لابی

یک لابی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

لابی برای اینکه استاندارد و کاربردی باشد، باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. لابی باید طوری طراحی شود که به افراد و همراهان ویلچر یا شخصی که کالسکه را هل می‌دهد، اجازه دهد قبل از ورود به مجموعه دیگری در ساختمان، از یک مجموعه از درب ها خارج شود. بنابراین اندازه فضای لابی باید استاندارد باشد و اندازه درب آن نیز طوری باشد که ورود و خروج به ِآن آسان باشد.
  2. باید عاری از موانع یا قسمت‌های دست و پا گیر باشد و طوری ساخته شود که امکان نشت آب باران به داخل وجود نداشته باشد. اگر آب باران در داخل لابی جمع شد، باید تمیز کننده‌هایی در آن قسمت باشد که مشکل را برطرف کند.
  3. لابی قسمتی است که در مرکز قرار داشته و ارتباط قسمت‌های مختلف ساختمان را با هم فراهم می‌کند. کاربرد لابی در ساختمان ارتباط است. به همین دلیل باید طوری ساخته شود، که کاملا ایمن باشد و در هنگام رخ دادن حوادث، بتوان به کمک آن مشکلات را کنترل کرد‌. یکی از حوادثی که ممکن است رخ دهد، آتش سوزی است.
  4. کپسول‌های آتش نشانی باید در لابی وجود داشته باشند و سایر نکات ایمنی در ساخت این فضا رعایت شود تا هنگام رخ دادن آتش سوزی، لابی محلی برای کنترل آتش باشد نه اینکه سرایت آتش را از یک قسمت به قسمت دیگر بیشتر کند. در مورد کاربرد لابی، برای ساختمان می‌توان این طور اظهار نظر کرد که لابی می‌تواند محلی برای کنترل حوادث باشد، به شرطی که از قبل حوادث احتمالی تجهیز شده باشد.
  5. طبق پروتکل‌های امنیتی، لابی باید دسترسی مناسبی به فضای بیرون داشته باشد تا بتوان در هنگام رخ دادن حوادث، کمک رسان‌هایی مانند آتش نشان‌ها، نیروهای اورژانس و … را به راحتی به لابی وارد کرد. مهم است که لابی توسط معماری حرفه‌ای و با نظارت فردی ساخته شود که ایمنی ساختمان را کنترل می‌کند. لابی یک مرکز ارتباط دهنده است، پس چه بهتر که طوری ساخته شود ، که بتوان از آن برای بهبود امنیت و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی حوادث استفاده نمود.
ویژيگی های لابی ساختمان

در ساختمان مسکونی لابی چه کاربردی دارد؟

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، داشتن یک لابی برای شما مزیت محسوب می‌شود. کاربرد لابی در ساختمان مسکونی می‌تواند این باشد که محلی برای استراحت و انتظار مهمان‌های شما است. فرض کنید مهمان دعوت کرده‌اید و خودتان هنوز به خانه برنگشته‌اید. از یکی از همسایه‌ها می‌خواهید که درب را برای مهمانان شما باز کند تا در لابی منتظر بمانند. می‌توانید لابی را با انواع مبلمان شیک مبله کنید و میز عسلی نیز در آن قرار دهید. می‌توانید از نگهبان ساختمان بخواهید که روزنامه هر روز را بخرد و آن را روی میز عسلی لابی قرار دهد. مهمانان می‌توانند در لابی روزنامه و مجله بخوانند و منتظر شما بمانند. به طور کلی، لابی محلی برای نشستن و منتظر ماندن است؛ می‌توانید این محل را برای خود و مهمانان‌تان دلپذیر کنید.

در ساختمان اداری لابی چه کاربردی دارد؟

اگر صاحب یک ساختمان اداری هستید و روزانه با افراد زیادی ملاقات می‌کنید، می‌توانید از لابی ساختمان به عنوان اتاق انتظار استفاده کنید. سعی کنید محیطی بزرگ و دلنشین را برای افرادی که با آن‌ها ملاقات می‌کنید آماده نمایید. افراد راحت‌تر در این محیط انتظار می‌کشند و سپس وارد دفتر شما می‌شوند. وجود لابی در یک ساختمان اداری الزامی است. در مکان‌هایی که افراد زیاد باید منتظر بمانند، فراهم کردن چنین فضاهایی به جذب مشتری کمک بیشتری می‌کند و خاطره خوبی از شما در ذهن آنان به جا می‌گذارد. این کاربرد لابی در ساختمان بسیار مهم است.

لابی ساختمان مسکونی

آیا به رونق کسب و کار شما لابی کمک می‌کند؟

وجود لابی در ساختمان‌ تجاری یا شرکت شما، یک مزیت محسوب می‌شود. همان طور که قبلا اشاره کردیم، لابی می‌تواند انتظار را برای افراد آسان‌تر کند. لابی علاوه بر اینکه ارتباط بین قسمت‌های مختلف ساختمان را برقرار می‌سازد، محلی برای نشستن و منتظر ماندن برای یک جلسه کاری است. فرض کنید در شرکت خود نشسته‌اید و با افراد مهمی جلسه دارید. برای اینکه بتوانید نظر آن‌ها را جلب کنید و ذهنیت خوبی از خودتان در ‌آن‌ها به جا بگذارید، باید انتظار را برای آنان دلنشین کنید.

یک لابی مبله و شیک که دارای روزنامه، مجله، کاتالوگ‌های مربوط به محصولات و خدمات شما و تلویزیون و … است، این افراد را مشغول نگه می‌دارد تا زمان جلسه فرا برسد. دیگر لازم نیست نگران این باشید که ملاقات‌های شما دیر شده‌اند و جلسات به تعویق افتاده‌اند. با انتظاری کوتاه‌ مدت، در لابی شرکت می‌توانید جلسه‌ را به بهترین شکل برگزار کنید.

سایر تاجران و افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید، به یاد خواهند داشت که شما به مشتریان و همکاران خود توجه می‌کنید و برای آرامش و وقت آن‌ها ارزش قائل هستید. این به کسب و کار شما کمک زیادی می‌کند، زیرا نکته سنجی شما را نشان می‌دهد.

لابی ساختمان هتل چیست؟

وقتی از کاربرد لابی در ساختمان صحبت می‌کنیم، شاید اولین چیزی که ذهنمان برسد، لابی هتل باشد. ‌لابی هتل، بسیار برای مهمانان و مشتریان هتل اهمیت دارد. مهمانان آن‌جا منتظر می‌مانند تا Check in  و Check out  را انجام دهند. بنابراین داشتن یک لابی بزرگ و کاربردی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

لابی هتل در واقع یک راه ارتباطی بزرگ است که مهمانان، کارمندان و سایر افراد اغلب برای صحبت و انتظار با هم ملاقات می‌کنند. لابی هتل معمولا بسیار شلوغ است، قسمت‌های انتظار مانند یک گوشه دنج با مجلات، به شلوغی و کاربردی بودن لابی هتل می‌افزاید. این دو جنبه بر کاربرد لابی در هتل و نحوه طراحی آن تأثیر می‌گذارد. لابی هتل باید جوری طراحی شود که بیشترین کاربرد را داشته باشد و نظر مهمانان را جلب کند.

لابی ساختمان
لابی هتل

نکاتی برای طراحی یک لابی هتل عالی

اکنون که می‌دانیم لابی در یک هتل چیست، باید تصمیم بگیریم که چطور باید آن را طراحی کنیم. در طراحی، سبک اهمیت بیشتری دارد یا عملکرد؟ اگر بخواهیم جمع مهمانان را سرگرم نگه داریم و نظر آنان را جلب کنیم، هر دو طرف، هم سبک و هم عملکرد باید دست به دست هم بدهند تا لابی هتل عالی ارائه شود. چند نکته برای طراحی لابی هتل عالی را در ادامه به شما خواهیم گفت تا بیشترین کاربرد را داشته باشد.

کاربرد لابی در ساختمان هتل باید از طریق خاص بودن آن باشد. طبق گفته هتل داران متخصص، لابی باید شخصیت یک هتل را نشان دهد و خاص باشد. اگر لابی برای مشتریانی که از درب وارد می‌شوند جالب باشد، متوجه می‌شوند که هتل مکانی زیبا و تمیز است و ممکن است بیشتر ترغیب شوند که اتاق رزرو کنند. از نظر رنگ و سبک از سایر قسمت‌های هتل کمک گرفت. این موضوع ضروری است زیرا استاندارد راهنما برای انتخاب لباس و سبک مبلمان کارکنان هتل است. یعنی بهتر است رنگ و سبک لابی هتل با تیپ و فرم مهمانداران هتل تناسب داشته باشد. در طراحی لابی هتل باید منطقه محلی اطراف هتل در نظر گرفته شود. موقعیت مکانی یک هتل نقش بسیار زیادی در نحوه بازاریابی آن دارد.

نکات طراحی لابی هتل

طراحی لابی طبق محیط اطراف آن را کاربردی‌تر می‌کند

برای مثال اگر هتلی در شمال تهران وجود داشته باشد، اگر لابی آن متناسب با محیط اطراف ساخته شود تأثیر بیشتری روی مشتری خواهد گذاشت. فرض کنید هتل نزدیک دریا است. اگر لابی با انواع صدف‌ها و موجودات دریایی تزئین شود و رنگی متناسب با فضای دریا و ساحل داشته باشد، توجه مشتریان را جلب خواهد کرد. یا فرضا اگر هتل نزدیک جنگل باشد، کاربرد لابی در ساختمان می‌تواند طوری باشد که مشتریان را یاد طبیعت بیندازد.

هتل‌های شمال اغلب حال و هوای مطبوع و گرمسیری مشابهی دارند، در حالی که هتل‌های تجاری به فضای داخلی مینیمالیستی و کمتر به هم ریخته پایبند هستند. هتل‌های بوتیک اغلب در نواحی امروزی هستند و اتاق‌های زیباتر و خلاقانه‌تری را در طراحی لابی‌ها فراهم می‌کنند. حفظ این رابطه روان با حال و هوای محلی بسیار مهم است زیرا این رابطه احساس بهتری را هنگام بازگشت مهمانان از یک تور یا محل کار ایجاد می‌کند.

لابی باید ساکت و پر از آرامش باشد

لابی هتل باید نوعی مکان آرامش بخش باشد تا مهمانان را از شلوغی و هیاهو دور کند. ما می‌دانیم که شهرهای شلوغ حتی برای شهرنشینان چقدر می‌توانند طاقت فرسا باشند. به همین دلیل است که هتل‌های کوچک گوشه‌های باغ کوچک و سرسبزی در لابی خود دارند که مردم می‌توانند با یک فنجان قهوه استراحت کنند. استراحتگاه‌ها همچنین می‌توانند فضاهایی با منظره زیبا از اقیانوس ارائه دهند،  تا بتوانند از مناظر بدون ماندن در زیر نور خورشید و آفتاب سوختگی لذت ببرند.

لابی با آرامش

ارائه خدمات کافی شاپ در لابی

لابی هتل باید غذا و نوشیدنی در دسترس داشته باشد، برخی از مهمانان هتل لزوماً در سفر تفریحی نیستند، به این معنی که آنها می‌توانند تاجرانی باشند که به دنبال یک مکان ملاقات آرام هستند یا گروهی از زنان که با دوستان خود برای صرف قهوه ملاقات می‌کنند. همه کسانی که در لابی هتل می‌نشینند مسافر نیستند، بلکه می‌توانند صرفا مهمان باشند. هتل‌ها بهترین پاتوق برای جمع شدن دوستان هستند، به خصوص اگر نوشیدنی و تنقلات ارائه کنند. این یک روش عالی برای جذب مشتری است. اینکه از هتل به عنوان کافی شاپ استفاده کنید، روشی هوشمندانه برای استفاده از کاربرد لابی در ساختمان است.

لابی باید دلپذیر باشد

لابی هتل باید فضایی دلپذیر باشد. فرقی نمی‌کند که مشتریان در حال پرسش درباره نرخ‌ها هستند یا در حال Check in هستند، لابی هتل باید فضایی دلپذیر داشته باشد تا مشتریان بیشتری جذب شوند. اکثر هتل‌ها با یکپارچه سازی مناسب از چیدمان حرفه‌ای استفاده می‌کنند. با قرار دادن میز و مبلمان مناسب در فضاهای مناسب، می‌توانید یک لابی چند منظوره ایجاد کنید تا فضایی پویا برای استراحت، کسب و کار و غذاخوری، خلق کنید.

لابی هتل باید از گیاهان داخلی بیشتری استفاده کند. برای اینکه این فضا حس سرزندگی و تازگی را منتقل کند، باید فضایی دارای گیاهان سبز باشد. برای لذت بردن از فضای سبز، لازم نیست در هتلی با تم باغ باشید. شما می‌توانید گیاهان مخصوص فضاهای سرپوشیده را در مناطق خاصی قرار دهید تا فضایی خانگی و راحت و گردش هوای عالی ایجاد کنید. لابی هتل باید اطلاعات مفیدی را برای مهمانان و گردشگران نمایش دهد، زیرا لابی به عنوان یک مرکز در نظر گرفته می‌شود.

برخی از افراد، اغلب مهمانان احتمالی، ممکن است برای پرسیدن سوال وارد شوند پس باید بتوانند اطلاعات کافی را دریافت کنند. داشتن اطلاعات آماده برای رسیدگی به سوالات مشترک مربوط به منطقه محلی یا هر فعالیت محلی دیگر، ضروری است. این فضا همچنین باید راهی عالی برای اطلاع رسانی به مهمانان در مورد هر گونه تغییر، به روزرسانی و اطلاعات مهم مرتبط با آن‌ها باشد.

هزینه های نگهداری لابی در ساختمان

وجود لابی در ساختمان با توجه به تجهیزات و لوازم استفاده شده در آن، هزینه هایی برای مجتمع دارد. طبیعتا این هزینه ها بر اساس کمیت و کیفیت لوازم لابی متغییر می باشد. با توجه به اینکه لابی ساختمان، جزو مشاعات محسوب می گردد، هزینه های نگهداری و تعمیرات آن، به صورت مشترک محاسبه و در قالب شارژ ساختمان پرداخت می شود. پرداخت این هزینه ها باید به صورت مشترک توسط ساکنین ساختمان انجام شود. وظیفه مدیریت این هزینه ها و نگهداری لابی هم بر عهده مدیر یا هیئت مدیره ساختمان می باشد.

جمع بندی درباره کاربرد لابی در ساختمان

کاربرد لابی در ساختمان را می‌توان به طور خلاصه این طور جمع بندی کرد که لابی یک فضا برای انتظار، ارتباط قسمت‌های مختلف ساختمان با قسمتی کاربردی در خانه است. انواع مختلفی از ساختمان‌ها می‌توانند لابی داشته باشند، از ساختمان‌های مسکونی گرفته تا ساختمان‌های اداری، آرایشگاه‌ها و … می‌توانند لابی داشته باشند. اگر خانه شما لابی داشته باشد، مهمانان شما می‌توانند آن‌ جا منتظر شما بمانند تا به استقبال آنان بروید. وجود لابی نشان دهنده این است که ساختمان شما اصولی و شیک ساخته شده و مدرن و به روز است. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ساختمان و مطالب مربوط به آن به وبلاگ ملکبا مراجعه نمایید.