آیا با قوانین نگهداری پت در املاک مختلف آشنا هستید؟

امروزه بسیاری از افراد تمایل دارند از یک حیوان خانگی نظیر گربه و یا سگ در خانه خود نگهداری کنند. اما با توجه به کمبود خانه‌های دربست و افزایش نرخ آپارتمان‌نشینی، لازم است تمام صاحبان حیوانات خانگی و همچنین افرادی که تمایل به نگهداری از این حیوانات دارند با قوانین نگهداری پت در املاک مختلف آشنا باشند. زیرا گاهی ممکن است در اثر عدم آشنایی و اطلاع از قوانین، فرد سهوا خطایی انجام دهد و به همین علت به دردسر بیافتد. در این مطلب از ملکبا قرار است راجع‌به قوانین نگهداری از پت در املاک مختلف بیشتر توضیح بدهیم، پس اگر قرار است یک گربه یا سگ در خانه خود نگهداری کنید خواندن این مطلب برای شما ضروری است.

فهرست عناوین

شرایط نگهداری از پت در خانه های شخصی

شرایط نگهداری از پت در خانه‌های شخصی

امروزه بسیار بیشتر از قبل نگهداری از انواع حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه رواج دارد. به همین دلیل برای کنترل این شرایط، قوانین نگهداری پت در املاک مختلف وضع شده که باید صاحبان این حیوانات از آن‌ها آگاه باشند و رعایت کنند. به طور کلی اگر فردی در خانه و ملک شخصی خود از یک حیوان خانگی نظیر سگ یا گربه نگهداری کند، عملا مرتکب هیچ خلافی نشده است. اما گاهی اوقات اگر سایر ساکنان ساختمان و همسایه‌ها ثابت کنند که وجود آن حیوان آرامش آن‌ها را سلب کرده و باعث ایجاد بیماری شده، صاحب حیوان خانگی مذکور در برابر این مساله مسئول است.

شما به عنوان صاحب یک حیوان خانگی، قبل از اقدام به خرید و نگهداری از آن حیوان باید ویژگی‌های او و همچنین شرایط نگهداری از آن در خانه و آپارتمان را در نظر بگیرید. برای مثال اگر در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید که می‌دانید آهسته‌ترین صداها به گوش سایر ساکنان می‌رسد، نمی‌توانید یک حیوان خانگی پر سر و صدا مثل سگ انتخاب کنید.

ساکنان ساختمان چه زمانی می‌توانند از قوانین نگهداری پت در املاک مختلف به نفع خود استفاده کنند؟

گاهی اوقات شاید شما هیچ خطایی مرتکب نشوید ولی سایر ساکنان ساختمان علیه حیوان خانگی شما اقدام کنند. به همین دلیل بهتر است با قوانین و مواردی که ممکن است شما را به دردسر بیاندازد، آشنا باشید. همان‌طور که می‌دانید تمام حیوانات خانگی به طور منظم توسط دامپزشک چکاپ می‌شوند و امکان به خطر انداخته‌شدن سلامت سایر ساکنان توسط آن‌ها بسیار پایین است. اما گاهی فردی با تکیه بر همین قانون می‌تواند علیه شما در مراجع قانونی اقدام کند. یعنی مدعی شود که مثلا سگ و یا گربه شما سلامت او و سایر افراد خانواده‌اش را به خطر انداخته است.

یک مورد دیگری که سایر ساکنان ساختمان می‌توانند با تکیه بر آن برای حیوان خانگی و پت شما مشکل ایجاد کنند، ایجاد مزاحمت و سلب آرامش آن‌ها است. مثلا ممکن است همسایه دیوار به دیوار خانه شما از سر و صدای بی‌موقع و نابهنگام سگ شما ناراحت شود و به مراجع قانونی شکایت ببرد. به همین دلیل آشنایی با قوانین نگهداری پت در املاک مختلف بسیار اهمیت دارد و باعث می‌شود خرید پت را اگاهانه‌تر انجام دهید.

به فرض مثال اگر شما از این قانون‌ها مطلع نباشید و تصمیم به نگهداری از یک سگ در آپارتمان خود بگیرید، همسایه‌ها و سایر ساکنان به دلیل سلب آرامش خود از شما شکایت کنند.

به این ترتیب بهتر است علاوه بر اینکه با قوانین نگهداری پت در املاک مختلف به خصوص آپارتمان‌های چند واحدی که دارای مشاعات هستند اطلاعات کسب کردید، در هنگام انتخاب پت هم با توجه به همین قوانین اقدام کنید. مثلا اگر بین انتخاب سگ و گربه دو دل شده‌اید، باید با توجه به ایجاد سر و صدا و فضایی که برای نگهداری از حیوان نیاز دارید اقدام کنید. گربه‌ها نسبت به سگ‌ها، سر و صدای کمتری ایجاد می‌کنند و در نتیجه نگهداری از آن‌ها در آپارتمان‌های کوچک هم بدون ایجاد مشکل امکان‌پذیر است.

آیا می توان از پت در مشاعات ساختمان نگهداری کرد؟

آیا می‌توان از پت در مشاعات ساختمان نگهداری کرد؟

برای زندگی در آپارتمان، باید از قوانین آن ساختمان آگاه باشید و آن‌ها را رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین قوانین مربوط به ساختمان و قوانین نگهداری پت در املاک مختلف، استفاده از مشاعات است. بر طبق ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، بخش‌هایی از ساختمان که اراضی و متعلقات آن‌ها به شکلی مستقیم و یا غیرمستقیم در اختیار تمام شرکا است، به عنوان بخش‌های مشترک و مشاع در نظر گرفته می‌شود و هیچ‌کس حق استفاده انحصاری از آن‌ها ندارد.

طبق همین قانون و سایر قوانین نگهداری پت در املاک مختلف، حتی گذاشتن میز و صندلی در بخش‌های مشاع ساختمان نیز خلاف قانون است و سایر شرکا می‌توانند علیه انجام‌دهنده این کار به مراجع قانونی شکایت کنند. برای مثال پشت بام ساختمان یکی از مشاعات ساختمان است و نگهداری از حیواناتی نظیر پرندگان در این قسمت خلاف قانون است. پس اگر قصد خرید پت مثل گربه، سگ و یا سایر حیوانات خانگی دارید باید این نکته را بدانید که نگهداری از این حیوانات در بخش‌های مشاع ساختمان نظیر راه‌پله‌ها، پشت بام، راهرو و پارکینگ ممنوع است و در صورتی که این کار را انجام دهید، سایر ساکنان ساختمان حق طرح دعوی علیه شما را دارا هستند. البته عبور و مرور حیوان از این مناطق مصداق نگهداری در این مناطق نیست و دیگران حق شکایت در این باره را ندارند.

اسیب حیوان خانگی به سلامت و بهداشت

اگر حیوان خانگی به سلامت و بهداشت سایر ساکنان آسیب بزند، چه مجازاتی در پی دارد؟

همان‌طور که گفتیم یکی از قوانین نگهداری پت در املاک مختلف، این است که حیوان خانگی شما سلامت و بهداشت سایر ساکنان را به خطر بیاندازد. برخی از عواملی که به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته می‌شوند عبارتند از:

  • آلودگی آب آشامیدنی ساختمان و یا توزیع آب آشامیدنی آلوده بین ساکنان ساختمان
  • عدم دفع صحیح و بهداشتی زباله و فضولات حیوان خانگی
  • کشتار غیرمجاز دام‌هایی نظیر گوساله و گوسفند

به این ترتیب اگر حتی یکی از موارد بالا را انجام دهید، طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی متخلف شناخته می‌شوید و مجازات می‌شوید. همان‌طور که گفتیم قوانین نگهداری از پت و حیوانات خانگی در املاک مختلف، بیشتر متوجه ساکنان آپارتمان و شهرنشین است که به علت کمبود جا خانه‌ها فاصله کمی با هم دارند. اما درباره تهدید سلامتی و بهداشت جامعه، حتی افراد روستانشین هم می‌توانند علیه صاحب حیوان اقدام کنند. برای مثال اگر کسی در حیاط خانه خود در روستا گاو و گوسفند نگهداری کند، همسایه‌ها در صورت اثبات تهدید سلامت خود و خانواده‌شان می‌توانند علیه این فرد به مراجع قانونی شکایت کنند.

قوانین نگهداری پت در املاک مختلف؛ آیا رفت و آمد حیوان خانگی در معابر عمومی قانون خاصی دارد؟

یکی دیگر از مواردی که دانستن آن بر دارندگان حیوانات خانگی علی‌الخصوص سگ واجب است، قوانین مربوط به رفت و آمد حیوان خانگی در معابر و مکان‌های عمومی است. همان‌طور که می‌دانید ممکن است برخی افراد نسبت به حیوانات، فوبیای شدیدی داشته باشند و با وجود حیوانی مثل سگ هر چند هم که بی‌خطر باشد دچار مشکل شوند. در این مواقع قوانینی وجود دارد که صاحب سگ باید بداند.

یکی از قوانین نگهداری پت در املاک مختلف و معابر عمومی که در سال 1397 به نیروی انتظامی ابلاغ شد، ممنوعیت هرگونه سگ‌گردانی در معابر رفت و آمد عمومی و همچنین ساختمان‌ها است. در متن این دستور اشاره شده که منظور از سگ‌گردانی، هر گونه بیرون آوردن و گرداندن حیوان است. همچنین نگهداری و حمل سگ در ماشین نیز ممنوع است و فردی که این کار را انجام دهد مجرم شناخته می‌شود.

احکام و قوانین مرتبط با نگهداری پت

برخی از احکام و قوانین مرتبط با نگهداری پت و سایر حیوانات خانگی در قانون مجازات اسلامی

در قانون مجازات اسلامی، یک سری قانون در رابطه با نگهداری از حیوانات خانگی وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید. برای مثال طبق اسلام، سگ حیوانی نجس دانسته می‌شود و بسیاری از افراد از نزدیک‌شدن به این حیوانات می‌ترسند و به نوعی ابا دارند و در قانون مجازات اسلامی در این باره یک سری قانون و حکم وجود دارد.

برای مثال یکی از قوانین نگهداری پت در املاک مختلف، ماده 501 قانون است که در متن آن نوشته شده: هر زمان کسی به روی فرد دیگری اسلحه بکشد و یا حیوانی نظیر سگ را به سمت او برانگیخته کند و بر اثر این ارعاب، فوت شود یا دچار مصدومیت شود، فرد مجرم به قصاص یا دیه محکوم می‌شود. نکته قابل توجه در این قانون، این است که نگهداری سگ جرم شناخته نمی‌شود ولی اگر صاحب سگ از حیوان برای ارعاب و ترساندن سایر افراد استفاده کند، مجرم شناخته می‌شود.

در ماده 512 قانون مدنی نیز اگر فرد در محلی که توقف در آن جا مجاز نیست توقف کند یا شی و یا حیوانی نظیر سگ را در آن‌ جا مستقر کند و شخص دیگری بر اثر برخورد با این حیوان دچار آسیب شود، فوت کند و یا دچار خسارات مالی شود، صاحب حیوان و فردی که آن شی متوقف‌کننده را در آن محل قرار داده ضامن دیه و سایر خسارات وارده است.

 این در صورتی که است که فرد عابر عامدانه و عالمانه با سگ برخورد نکرده باشد، زیرا در این صورت نه تنها به فرد خسارت تعلق نمی‌گیرد بلکه باید به فرد مقابل خسارت نیز پرداخت کند. طبق این قانون از قوانین نگهداری پت در املاک مختلف، اگر صاحب حیوان خانگی نظیر سگ، آن را در مکانی عمومی نظیر پیاده‌رو قرار دهد و مردم نتوانند به علت ترس از آن جا عبور کنند و به اجبار از محل ناامن دیگری عبور کرده و در همین حین دچار آسیب شوند، صاحب آن سگ مسئول خسارتی است که به فرد وارد شده است.

نقش مدیر ساختمان در نگهداری حیوانات

انتخاب مدیر ساختمان چقدر اهمیت دارد؟

امروزه به دلیل کمبود زمین خالی و در مقابل آن، افزایش جمعیت شهرها آپارتمان‌نشینی بسیار بیشتر از قبل شده است. همان‌طور که می‌دانید هر آپارتمان قوانین مخصوص ساختمان نشینی به خود را دارد که به وسیله مدیر ساختمان به اطلاع تمام ساکنان می‌رسد. نگهداری از پت در ساختمان‌های مختلف نیز قوانینی دارد و مدیر ساختمان در صوت عدم رعایت این قوانین می‌تواند از صاحب پت به مراجع قانونی شکایت کند.

 مدیریت ساختمان کار بسیار حساسی است که دقت و زمان زیادی را می‌طلبد. به همین دلیل یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از ساکنان و همچنین صاحبان ساختمان، انتخاب یک مدیر کارآمد است که بتواند به تمام امور ساختمان به خوبی رسیدگی کند. امروزه با وجود اپلیکیشن‌های مدیریت ساختمانی نظیر ملکبا، مدیریت ساختمان کمی نسبت به قبل آسان‌تر شده است. با استفاده از اپلیکیشن ملکبا، تعریف قوانین مختلف نظیر قوانین نگهداری پت در املاک مختلف و همچنین اطلاع‌رسانی آن‌ها به سایر ساکنان کار راحتی شده است.

ملکبا، نرم‌افزاری ضروری برای کنترل و مدیریت بهتر امور ساختمان‌ها

مدیریت ساختمان، کار بسیار مهمی است و هرچه این کار با دقت بیشتری انجام شود امور مربوط به ساختمان نظیر نظافت و نگهداری از آن، با کیفیت بهتری انجام خواهند شد. به همین دلیل دغدغه بسیاری از ساکنان و همچنین خود مدیر ساختمان‌ها، پیداکردن راهی برای ارتقای مدیریت امور مربوط به ساختمان نظیر پرداخت به موقع اجاره و شارژ ساختمان است. اما با وجود ملکبا دیگر نیازی نیست برای مدیریت ساختمان خود نگران باشید، با اپلیکیشن کاربردی ملکبا می‌توانید کنترل اوضاع ساختمان را در دستان خود بگیرید. برخی از مزایا و کاربردهای ملکبا عبارتند از:

  • سهولت استفاده
  • رایگان
  • مدیریت هزینه‌های ساختمان
  • مدیریت درآمد‌های حاصل از ساختمان
  • مدیریت بدهی ساکنان
  • مدیریت جریمه و دیرکرد پرداخت شارژ
  • گزارش گردش مالی صندوق ساختمان
  • قابلیت تعریف قوانین مخصوص به ساختمان
  • قابل استفاده برای تعداد نامحدود آپارتمان
  • قابل استفاده از پلتفرم‌های مختلف
  • قابلیت ارسال پیام به ساکنان ساختمان

با اپلکیشن ملکبا می‌توانید قوانین نگهداری پت در املاک مختلف را در مجموعه خود تعریف کنید و از ایجاد مشکل برای ساکنان ساختمان پیشگیری کنید.

جمع‌بندی

در گذشته کمی دور، نگهداری از پت و حیوانات خانگی در آپارتمان یک تابو به شمار می‌رفت. اما امروز به دلیل گسترش نگهداری پت در خانه و آپارتمان، قوانینی وضع شده که افراد با رعایت آن‌ها اجازه نگهداری از پت مثل سگ و گربه در آپارتمان دارند. آشنایی با قوانین نگهداری پت در املاک مختلف، برای افرادی که به نگهداری از حیواناتی مثل سگ و گربه علاقه دارند ضروری است. در این مطلب راجع‌به قوانین مربوط به نگهداری از حیوانات خانگی مثل سگ و گربه در آپارتمان پرداختیم و خواندن این مطلب به تمام افراد دارای پت و همچنین سایر افرادی که در فکر نگهداری از سگ و گربه در خانه خود هستند توصیه می‌شود.