در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع نماهای مدرن ساختمان بپردازیم. اینکه نما چیست و چه عواملی بر زیبایی نما تاثیر گذار است؟ نمای مدرن چه خصوصیاتی دارد؟ و اصولا چه مصالحی برای ساخت و اجرای نمای ساختمان استفاده می‌شود؟ سوالاتی است که شاید شما هم دوست داشته باشید به آن بپردازید. پس با ما همراه شوید.

نمای ساختمان
نمای مدرن ساختمان

فهرست عناوین

نمای مدرن ساختمان چیست؟

به بخش بیرونی هر سازه‌ای نما گفته می‌شود که بیانگر شخصیت کارفرما و معمار ساختمان است.انواع نماهای مدرن ساختمان در ایران طبق دو شیوه اجرا می‌شود که شامل طراحی نمای کلاسیک یا رومی است و حالت دوم اجرای نمای مدرن است. در سال‌های گذشته سلیقه مردم بیشتر نماهای رومی را می‌پسندید اما امروزه بیشتر افراد به دنبال خانه‌هایی با نمای مدرن و زیبا می‌گردند. استفاده از المان‌هایی با خطوط افقی و عمودی و ساده بودن از تفاوت‌های آشکار بین طراحی مدرن و کلاسیک به شمار می‌رود. در نماهای رومی ستون‌ها و تزئینات بسیاری در نمای ساختمان‌ها دیده می‌شد که این موارد در طراحی مدرن جایی ندارد.

بنر
پلتفرم ملکبا

تاریخچه نمای مدرن در ساختمان

اگر بخواهیم به بررسی تاریخچه انواع نماهای مدرن ساختمان بپردازیم به دوره قاجار می‌رسیم. در این دوره اشراف‌زادگان ایرانی به اروپا سفر می‌کردند و با صنعت ساختمان سازی در اروپا و تفاوت در طراحی بین ساختمان‌ها آشنا می‌شدند. این سفرها و رفت و آمدها باعث ایجاد تغییراتی در سبک طراحی نماهای ساختمان‌های ایرانی شد.

 تا اواخر قرن نوزدهم چیزی که باعث ارتباط بین خانه با نمای بیرون می‌شد، حیاط مرکزی بود. تمرکز ایرانیان بیشتر به طراحی داخل سازه بود تا به نمای آن و به همین دلیل است که وقتی به بازدید از خانه‌های به جا مانده از آن دوران می‌روید، محو تماشای زیبایی‌های درون این خانه‌ها می‌شود. هر چند اکثر این خانه‌ها نمای جذابی ندارند و بسیار ساده هستند.

بعد از قرن بیستم و با برگشت ناصرالدین شاه از فرنگ الگوبرداری معماران ایرانی از نماهای اروپایی شروع شد. خانه‌های ایرانی که به سبک و سیاق خانه‌های درون‌گرا طراحی می‌شدند، حالا تغییری عظیم کرده بودند و به نوعی برون‌گرا شده بودند. اهمیت زیبایی و تمایل به سبک مدرن، از این دوران در میان مردم جای خودش را باز کرد.

تاریخچه نمای ساختمان
تاریخچه نمای مدرن

قوانین نمای مدرن ساختمان

در طراحی انواع نماهای مدرن ساختمان قوانینی وجود دارد که تحت عنوان ضوابط شهرداری نام گذاری شده است و قوانین نمای ساختمان باید در طراحی نما رعایت شود. در زیر به این ضوابط اشاره کردیم.

  1. در هنگام طراحی دقت کنید که به میزان ۵/۱ متر عقب نشینی برای پیاده رو و ماشین را در نظر بگیرید.
  2. از اشکال غیر متعارف در انواع نماهای مدرن ساختمان استفاده نکنید.
  3. نباید هیچ پیش‌روی در فضای عمومی اتفاق بیفتد.
  4. بهتر است برای کف پنجره‌ها قرنیز تعبیه شود تا نمای ساختمان لک نشود.
  5. در نظر گرفتن فضایی برای خشک کردن البسه بدون اینکه در دید عموم قرار بگیرد.
  6. ابعاد و اشکال بازشوها را مطابق با بازشوهای همجوار طراحی کنید.
  7. در قسمت پایین نما، اختلاف سطح ایجاد نکنید.
  8. دقت کنید که برآمدگی عناصری که در نما استفاده می‌شود از ۱۰ سانتی‌متر بیشتر نشود.

در مورد فرم و رنگ مصالح نیز قوانینی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم.

  1. از رنگ‌های متعدد نباید در نما استفاده شود.
  2. برای طبقه همکف، باید از مصالح قابل شستشو استفاده کرد.
  3. هماهنگی رنگ و طراحی نما با ساختمان‌های مجاور الزامی است.
  4. استفاده از مصالح مرغوب و مقاوم در برابر فرسایش ضروری است.
  5. در طبقه همکف و اول نباید از وسایل شکننده و برنده استفاده شود.
  6. فرم‌هایی که در نما استفاده می‌شود باید متعارف در نظر گرفته شود.
  7. در نماهایی که از آجر استفاده می‌شود حتما بندکشی باید انجام شود.
  8. استفاده از نماهای تمام شیشه‌ای و یا تمام فلزی ممکن نیست.
  9. استفاده از رنگ‌های تند ممکن نیست.
  10. حداکثر از ۴ نوع مصالح در اجرای نما باید استفاده شود.
قوانین نمای ساختمان
قوانین نمای مدرن ساختمان

نمای مدرن ساده

در ادامه موضوع نمای مدرن ساختمان به بررسی نمای مدرن ساده می‌رسیم. نمای ساختمان تاکیدی بر طراحی است و از این رو اهمیت بسیار زیادی دارد. نمای ساختمان به نوعی پوشش و پوسته ساختمان است و به عنوان اولین تصویر از ساختمان در ذهن بیننده باقی می‌ماند. نمای مدرن ساده، طرفداران زیادی دارد و در طراحی آن از عناصر ساده و دو یا سه المان استفاده می‌شود. زیبایی یک خانه مدرن ساده در طراحی بی‌تکلف آن است و به همین دلیل جذاب است. طبق نظریه “میس ون دروهه”، فرم از کارکرد پیروی می‌کند. این جمله به این معنی است که برای هر طراحی باید هدفی داشته باشید. شعار دیگری که از “میس ون” داریم این است که کمتر، بیشتر است. معنی این جمله این است که باید جزئیات غیر ضروری را حذف کنید تا سادگی خودش را به خوبی نشان دهد.

نمای مدرن ساده
نمای مدرن ساده

متریال نمای مدرن

متریالی که برای نمای ساده ساختمان مدرن استفاده می‌شود متنوع است و در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره کردیم.

  • استفاده از بتن که نقش بسیار مهمی در طراحی سبک مدرن دارد.
  • آجر که در طراحی نمای مدرن ساختمان، در ترکیب با سایر عناصر به کار می‌رود.
  • نمای مدرن شیشه‌ای که شامل استفاده از کرتین وال، فریم لس و اسپایدر است.
  • به کار بردن آلومینیوم و کامپوزیت
  • استفاده از سنگ‌های طبیعی در نما، که زیبایی منحصر به فردی دارد.
  • استفاده از چوب یا ترموود، که ظاهر زیبایی به ساختمان می‌بخشد.
  • نمای مدرن اچ‌پی‌ال
  • نمای لوور
  • به کار گرفتن فایبر سمنت برد در نما
  • استفاده از مصالح جدی که اف‌آر‌سی نام دارد.
متریال نمای مدرن
متریال نمای مدرن

ویژگی‌های نمای مدرن

نمای مدرن ساختمان ویژگی‌های دارد که آن‌را نسبت به نمای کلاسیک متمایز می‌کند. به کار گرفتن این المان‌ها و ویژگی‌ها در ساختمان باعث می‌شود که یک سازه نمای مدرن زیبایی پیدا کند. در ادامه به این  موارد می‌پردازیم.

  • در طراحی مدرن تاکید طراح بر خطوط عمودی یا افقی است.
  • استفاده از بتن و فولاد در طراحی نمای ساختمان
  • عناصر ساختاری را مخفی نکنید و به جای آن به بیان بصری ساختار بنا بپردازید.
  • استفاده از شکل‌های هندسی مانند استوانه، مستطیل و مکعب
  • ایجاد ترکیبات نامتقارن
  • عدم تزئین بنا
  • استفاده از پنجره‌‌های بزرگ در باند‌های افقی
  • استفاده از رنگ‌های روشن مانند نمای سفید یا کرم

در طراحی نما به سبک مدرن از تزئینات کلاسیک خبری نیست و بیشتر متمایل به سبک مینیمال است. الگوهایی که در این سبک استفاده می‌شود بیشتر انتزاعی است و به طور خلاقانه طراحی می‌شود و نمای ساختمان‌ها تکراری نیست. در این سبک، اغلب سقف‌ها افقی طراحی می‌شوند و ظاهری بسیار زیبا دارند.

ویژگی های نمای مدرن
ویژگی های نمای مدرن

نمای مدرن ساختمان تجاری

سبک‌های اصلی نما در ساختمان، شامل مدرن، کلاسیک، معاصر و مینیمال هستند. اگر در حال طراحی نما مدرن برای یک ساختمان تجاری هستید، باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید. فاکتورهای که در انتخاب نمای مدرن ساختمان تجاری موثر است عبارتند از :

  1. سلیقه مهمترین چیز در هنگام انتخاب طرح نما است.
  2. بودجه مورد مهم بعدی است که محدودیت آن می‌تواند در انتخاب‌های شما تاثیر بگذارد.
  3. کاربرد ساختمان تجاری هم بسیار مهم است.
  4. توجه به معماری داخلی ساختمان و هماهنگی طراحی داخلی و نمای خارجی

یکی از مصالحی که در طراحی ساختمان‌های تجاری بسیار استفاده می‌شود آجر است. این امر دلایل زیادی دارد از جمله در دسترس بودن آجر، قیمت مناسب، داشتن تنوع بالا در طرح و رنگ، آجرها با مقاومت بالا که مهندسی شده هستند و در نهایت نزدیکی به فرهنگ عامه مردم باعث شده است که آجر بسیار پر استفاده شود. آجرها هماهنگی بالایی در اجرا در کنار سایر مصالح دارند. در نهایت شما نماهای مدرن بسیاری را از ترکیب چوب، شیشه، آهن و بتن در طراحی‌های مدرن مراکز تجاری می‌بینید.

استفاده از صفحات فلزی نیز در طراحی مدرن ساختمان تجاری مورد استفاده است. این صفحات فلزی از طریق روش‌های مهندسی فرآوری شده هستند و دوام بالایی دارند. جنس این ورق‌ها عموما از فولاد، آهن و آلومینیوم است و برای اجرا در کنار بتن و شیشه به کار می‌رود. استفاده از ترکیب بتن، شیشه و آهن باعث خلق یک نمای لوکس برای ساختمان تجاری می‌شود که باعث جذب مشتریان بیشتر به سمت مرکز تجاری می‌گردد. یکی از مصالحی که همخوانی بسیار بالایی با نمای مدرن دارد شیشه است. شیشه‌ها گاهی در چارچوب‌های مشخص شده به کار می‌روند و گاهی خارج از چارچوب. استفاده از شیشه و بتن، نمایی لوکس و جذاب ایجاد می‌کند و همچنین شیشه مزایایی مانند نورپردازی عالی را ارائه می‌دهد.

نمای مدرن ساختمان تجاری
نمای مدرن ساختمان تجاری

نمای مدرن ساختمان مسکونی

اگر قصد خرید یک منزل را داشته باشید اولین چیزی که می‌بینید ظاهر ساختمان یا همان نمای ساختمان است. گاهی نمای یک منزل مسکونی آنقدر بد است که هیچ تمایلی به دیدن درون ساختمان برای شما باقی نمی‌گذارد. هر چند ممکن است داخل ساختمان بسیار خوب و زیبا طراحی شود، اما تاثیر نمای ساختمان آنقدر زیاد است که می‌تواند افراد را از دیدن درون ساختمان مسکونی منصرف کند.

نمای مدرن ساختمان مسکونی
نمای مدرن ساختمان مسکونی

نمای مدرن ساختمان ویلایی

امروزه بیشتر ساختمان‌های ویلایی دارای نماهای مدرن هستند و این موضوع به دلیل تغییر نسل و تغییر سلیقه‌ها است. نماهای مدرن با ظاهر شیک و جذابشان نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند . استفاده از مصالح مرغوب، عمر نما را بیشتر می‌کند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها در دراز مدت می‌شود. هر ساختمان شخصیت منحصر به فرد خودش را دارد و این موضوع برای افراد بسیار مهم است. تاثیری که شما از ساختمان می‌گیرید، روی روحیه شما و میزان شادی شما تاثیر‌گذار است.

قرار گرفتن در یک محیط ساده و شیک، باعث می‌شود تا از ایجاد احساس سردرگمی کاسته شود و جریان انرژی در این محیط‌ها بهتر اتفاق می‌افتد. برای نمای مدرن ساختمان ویلایی، استفاده از شیشه‌های قدی بلند با قاب‌های به رنگ تیره بسیار زیبا است. شیشه‌های قدی بلند علاوه بر اینکه بر زیبایی نمای ساختمان می‌افزایند، باعث ورود نور به داخل ساختمان می‌شود. استفاده از نور طبیعی موضوع بسیار مهمی است که برای افزایش سلامت جسم و روح بی نظیر است.

نمای مدرن ساختمان ویلایی
نمای مدرن ساختمان ویلایی

تاثیر نمای مدرن در ارزش گذاری املاک و مستغلات

کاملا مشخص است که نمای مدرن ساختمان، تاثیر بسیار زیادی بر قیمت و نحوه محاسبه ارزش ملک می‌گذارد. وقتی نمای یک ساختمان، لوکس و شیک طراحی شود، باعث ترغیب افراد به خرید ملک می‌شود. به دلیل استفاده از عناصر متعدد در نما، می‌توان طراحی‌های مختلفی را ارائه داد، که باب میل سلیقه‌های مختلف واقع شود. در طراحی مدرن، به دلیل تاکید بر حذف اضافات و جزئیات از فضاها و نزدیکی به سبک مینیمال، طراحی فضاها بسیار مطلوب است و از تمام فضاهای موجود به خوبی استفاده می‌شود.

زیرا اصول طراحی در این سبک استفاده از خطوط افقی و عمودی است و به طور کلی فضاها به صورت مکعب مستطیل، یا مکعب مربع طراحی و ساخته می‌شود. این موضوع از دید خریداران پنهان نمی‌ماند. خطوط صاف و ساده در چشم بیننده بدون پیچیدگی خودش را نشان می‌دهد و در ارزش گذاری املاک و مستغلات بسیار تاثیر گذار است. خانه‌هایی با طراحی مدرن، مشتریان بیشتری دارند و با سرعت و قیمت بالاتری به فروش می‌رسند.

عناصر پر اهمیت در نما
تاثیر نما در قیمت ملک

عناصر پر اهمیت در نما چیست؟

در اجزای نما، به عناصری برخورد می‌کنیم که از سایر عناصر موجود مهم‌تر هستند. در زیر به معرفی این موارد می پردازیم.

1.مصالح

مصالح به کار رفته در نما از دید ناظر پنهان نمی‌ماند و در زیبایی نمای مدرن ساختمان بسیار تاثیر گذار است.

2. ورودی

زیبایی ورودی ساختمان هم نقش بسیار مهمی در زیباتر شدن نما ایفا می‌کند.

3. بازشوها

نقش بازشوها یا همان پنجره‌ها برای تامین نور و تهویه بسیار مهم است و همچنین طراحی مکان‌یابی پنجره در نما نیز بسیار اهمیت زیادی دارد.

4. پیش‌آمدگی‌ها

به تغییرات حجمی نما، که از سطح عمودی نمای ساختمان بیرون می‌زند، پیش‌آمدگی می‌گویند.

5. بام بنا

بام سقف بیرونی آخرین طبقه ساختمان است.

6. خط آسمان

حد انتهایی جداره ساختمان و آسمان که از کنار هم قرار گرفتن مجموعه‌های ساخته شده و فضای بین آن‌ها ایجاد می‌شود، خط آسمان می‌گویند.

جمع بندی

امروزه انواع نماهای مدرن ساختمان به یک عنصر اصلی و کلیدی تبدیل شده است که می تواند باعث جذب مخاطبان بسیاری شود. طراحی ساده باعث می‌شود با ساختمان ارتباط برقرار نموده و همچنین شخصیت سازه را از روی طراحی آن درک کنید. این موضوع که سازه‌ها می‌توانند شخصیت داشته باشند شاید کمی عجیب به نظر برسد. اما با کمی تامل در می‌یابید که هر سازه‌ای بخشی از روح سازنده‌اش را همراه خود دارد.

منابع

ویکی پدیا