استفاده ساکنین از پشت بام ساختمان

قبل از افزودن سقف یا پشت بام جدید به خانه یا محل کار جدید، صاحبان خانه باید انواع پشت بام های موجود را در نظر بگیرند. دو نوع عمده پشت بام شیبدار و مسطح وجود دارد. هر کدام مزایا و معایبی دارند و نوع انتخاب مشتری در نهایت به ترجیحات و نوع ساختار سقف بستگی دارد.

فهرست عناوین

یک پیمانکار حرفه ای، می تواند با مشاوره به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید کدام نوع برای نیازهای شما بهترین است. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر در رابطه با اینکه استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان چگونه است، لازم است ادامه مطلب را دنبال کنید.

استفاده ساکنین از پشت بام ساختمان

استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان

نکات قابل توجه در بررسی استفاده ساکنین از پشت بام

استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان بسته به نوع سقف، شامل موارد متعددی است که به شرح زیر است:

پشت بام شیبدار

این نوع سقف بیشتر در منازل مسکونی دیده می شود، زیرا فضای مستقیم زیر آن یک اتاق زیر شیروانی است. شیب آنها بسته به طراحی و چیدمان خانه می تواند تند یا تدریجی باشد. تخلیه آب روی سقف شیبدار در مقایسه با سازه ای که مسطح تر است آسان تر است. با این حال، با توجه به شیب‌های تندشان، نگهداری آن‌ها نیز به طور کلی سخت‌تر است. بسیاری از مردم مایلند برای نظافت یا نگهداری سقف یا پشت بام خود با یک متخصص تماس بگیرند. در حالی که تعمیر سقف شیبدار دشوارتر است، اما به طور کلی به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری نیز نیاز دارند.

خوبی های استفاده از پشت بام

پشت بام در ساختمان

پشت بام تخت

تمام سقف ها باید کمی شیب دار باشند تا امکان زهکشی مناسب فراهم شود. سقف های مسطح باید کمی به سمت وسط یا لبه ها شیب داشته باشند تا آب به درستی تخلیه شود. سقف های مسطح نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند تا اطمینان حاصل شود که آب بندی های ضد آب باقی می مانند. بسیاری از سقف های مسطح به دلیل زهکشی ضعیف، مشکلات نشتی را تجربه می کنند، بنابراین تعمیر و نگهداری مداوم مهم است.

  • ساختمان تجاری

قرار دادن سقف شیبدار روی یک خانه مسکونی کوچک آسانتر است، اما انجام همین کار در یک ساختمان تجاری بسیار بزرگ غیرعملی، خطرناک و دشوار است. همچنین به مشاغل اجازه می دهد تا واحدهای تهویه مطبوع را بر روی پشت بام به راحتی ذخیره و سرویس کنند، که باعث صرفه جویی در املاک و مستغلات می شود. معمولاً ساختارهای کاهش آب در بالای ساختمان های تجاری برای کمک بیشتر به زهکشی وجود دارد، در حالی که یک خانه مسکونی با ناودان ها به خوبی کار می کند. یک کسب و کار تجاری با شیب کم یا سقف مسطح نیازی به نگرانی در مورد جذابیت زیبایی شناسی و… ندارد.

استفاده از سقف شیبدار

استفاده ساکنین از پشت بام

مزایای استفاده از استفاده ساکنین از پشت بام ساختمان

در حالی که تفاوت‌های بین سقف‌های شیب‌دار و مسطح بسیار زیاد است، سقفی که در نهایت انتخاب می‌کنید به توصیه‌های حرفه‌ای که از متخصص سقف‌سازی محلی خود دریافت می‌کنید، بستگی دارد. نگاه کنید، می بینیم که اکثر ساختمان های تجاری دارای سقف های مسطح هستند، در حالی که منازل مسکونی عمدتا با سقف های شیب دار پوشیده شده اند. چرا اینطور است؟ آیا یک نوع سقف بهتر از دیگری است؟ممکن است از خود بپرسید مزایای استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان چگونه است؟

ابتدا باید اشاره کنیم که هر سازه سقفی مسطح یا شیبدار مزایا و معایب خاص خود را دارد. سقف های شیبدار بیشتر در مناطق مسکونی رایج است، زیرا آنها یک اتاق زیر شیروانی ایجاد می کنند که می تواند به عنوان انبار زیر سقف استفاده شود یا به فضای زندگی تبدیل شود. علاوه بر این، آب راحت تر به داخل ناودان ها تخلیه می شود.

مزایای داشتن پشت بام و استفاده آن

مزایای استفاده از استفاده ساکنین از پشت بام

نصب سقف شیبدار بر روی ساختمان های تجاری دشوارتر است، زیرا معمولاً بزرگتر و یا بلندتر از ساختمان های مسکونی هستند و سقف شیبدار می تواند ناپایدار شود. پیدا کردن یک پشت بام تجاری می تواند مشکلات سقف را حل کند. از طرف دیگر پشت بام مسطح گزینه های بسیار مناسبی برای مراکز تجاری هستند، زیرا مقرون به صرفه تر، نصب آسان و قابل تبدیل به فضای سبز هستند. آنها به اندازه سقف های شیبدار قابل مشاهده نیستند، اما به طور کلی، کسب و کارها بیشتر بر روی کاربردی بودن تمرکز دارند تا جذابیت زیبایی شناختی که توسط سقف شیبدار ارائه می شود. امروزه پشت بام مسطح با غشاهای باکیفیت پوشانده شده اند، بنابراین نفوذ آب دیگر نگران کننده نیست.

استفاده ساکنین از پشت بام

پشت بام مسطح با غشاهای باکیفیت

بررسی هزینه استفاده ساکنین از پشت بام

پشت بام های مسطح یا سقف های تقریباً مسطح، انتخاب های رایج برای استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان های تجاری و تأسیسات پزشکی با دهانه های سقف گسترده هستند. سقف های مسطح در مقابل سقف های شیبدار سنتی که اغلب در ساخت و سازهای مسکونی دیده می شوند، چند مزیت را برای مشاغل ارائه می دهند. یکی از دلایل عمده نصب سقف های مسطح در ساختمان های صنعتی هزینه کمتر است. نصب سقف های تخت معمولاً هزینه کمتری نسبت به سقف های شیبدار دارد تا شرکت ها بتوانند هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهند. آنها هزینه کمتری دارند، زیرا سطح کمتری دارند و نصب آنها بسیار ساده تر است، زیرا کارگران می توانند با خیال راحت در سطح آن راه بروند.

یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از ساختمان های تجاری دارای سقف مسطح هستند، قرار دادن واحد تهویه مطبوع است. اگر سقف شیب کمی داشته باشد، به صاحبان مشاغل اجازه می دهد تا واحدهای تهویه مطبوع را به جای روی زمین، روی پشت بام نگه دارند. این پیکربندی واحدهای HVAC را از آسیب و خرابکاری در امان نگه می‌دارد و از فشار دادن هوای سرد به سمت بالا جلوگیری می‌کند که اغلب انرژی زیادی می‌برد. در عوض، هوای خنک از واحد AC به طور طبیعی به سمت پایین جریان می یابد.

هزینه های استفاده از پشت بام

هزینه استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان

  • تعمیر و نگهداری آسان تر است

هنگامی که یک سقف تجاری نیاز به تعمیر دارد، در مقایسه با نیاز به تسمه یا سایر تجهیزات ایمنی برای تعمیر سقف شیبدار، آسان تر است که کارگران روی سقف صاف راه بروند. یک سقف مسطح همچنین ممکن است تشخیص نشتی یا سایر مناطقی که نیاز به تعمیر و رسیدگی به ساختمان دارند را آسان‌تر کند. هزینه های مربوط به تعمیرات توسط هیئت مدیره ساختمان جمع آوری می شود.

انواع سقف برای استفاده ساکنین از پشت بام ساختمان

اگرچه سقف های ساختمان های تجاری ممکن است از سطح زمین صاف به نظر برسند، اما شیب کمی دارند، معمولاً حدود 2 درصد، فقط به اندازه ای که آب به وسط سوراخ تخلیه یا به سمت لبه جریان یابد. انواع متعددی از سقف‌های تجاری را برای استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان  ارائه می کنند که این شامل:

سیستم های سقف های ساخته شده (BURS): این نوع سقف برای مشتریان تجاری قیمت متوسطی دارد و یک انتخاب عالی برای کاربردهای ساختمان های صنعتی است. از چندین لایه پارچه صنعتی، نمد یا کاغذ استفاده شده با آسفالت داغ یا قطران زغال سنگ به عنوان ضد آب استفاده می کنند. سپس سطح آن را با مواد مختلفی مانند سنگریزه می پوشانند. BUR ها برای ساختمان های تجاری با سقف های کم شیب یا ساختمان هایی با شیب 3 در 12 یا کمتر مناسب هستند.

بام توکار اصلاح شده: بام ساخته شده با چندین لایه آسفالت و پلیمر، انتخاب عالی برای ایجاد طراحی مقاوم در برابر آب و هوا در ساختمان تجاری شما است.

سقف تک لایه : این گزینه نیز مقرون به صرفه و ماندگار است. معمولاً شامل استفاده از غشاهای ضد آب است که از EPDM، PVC یا TPO ساخته شده اند. آنها می توانند به کاهش هزینه های انرژی کمک کنند، که یک مزیت مطلوب برای مشتریان تجاری است، زیرا می توانند تا 85 درصد از نورخورشید را منعکس کنند. آنها همچنین در برابر بادهای شدید و خسارت تگرگ مقاومت می کنند.

انواع سقف های پشت بام

انواع سقف برای استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان

  • نصاب پشت بام تجاری مجرب

چه صاحب یک ساختمان تاریخی با سقف شیبدار یا یک فضای صنعتی بزرگتر با سقف مسطح باشید، کارشناسان این حوزه می‌توانند در هر جنبه ای از پروژه شما، از انتخاب اولیه مصالح گرفته تا بودجه و برنامه ریزی، به شما کمک کنند.

قوانین موثر در استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان

مشکلات استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان همه افراد در ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل است که کارشناسان این حوزه در نصب سقف، تعمیر و تعویض ساختمان‌های بلند، از جمله آپارتمان‌ها و ساختمان‌های اداری تخصص دارند. در اینجا نحوه تأثیر سقف و پشت بام در استفاده ساکنین ذکر شده است:

  • مهر و موم ضد آب

سقف ها و پشت بام به گونه ای طراحی شده اند که به عنوان آب بندی ساختمان ها عمل کنند. اگر آب باران به آن مهر و موم نفوذ کند، می تواند وارد ساختمان شود و به عایق ها و دیوارهای خشک آسیب برساند. امکان دارد وارد راه پله شود و خطر لغزش ایجاد کند. می توانست وارد چاه آسانسور شده و باعث زنگ زدگی فلز شود. می شد سیم کشی را خراب کند که خطرات الکتریکی ایجاد کند. حتی می تواند منجر به هجوم حشرات شود و بستری برای پرورش انواع موجودات فراهم کند.

  • نمای بیرونی ساختمان

ساختمان های بلند برای استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان دارای سقف های مسطح یا کم شیب هستند. آنها طوری طراحی شده اند که از گرانش برای تخلیه آب باران استفاده کنند. اگر این کانال‌ها مسدود یا آسیب دیده باشند، ممکن است آب باران از ناودان یا سرچشمه‌ای سرازیر نشود. درعوض، می تواند جمع شود و فشار بیشتری روی سقف ایجاد کند و در نهایت مواد سقف را پوسیده کند. این می تواند از کنار ساختمان عبور کند و جریان مداوم رطوبت می تواند رنگ را تیره کند و رشد کپک را تقویت کند. این آب باران همچنین می‌تواند از طریق پنجره‌های نادرست آب‌بندی شده وارد واحدهای پایین‌تر ساختمان شود.

قوانین ساختمانی ایجاب می کند که سقف ها بتوانند در برابر طوفان های گرمسیری قوی مقاومت کنند. با این حال، این سیستم‌های آب‌وهوا مشکلات از قبل موجود، مانند گرفتگی زهکشی را نشان می‌دهند. بادها معمولاً در ارتفاعات بیشتر افزایش می‌یابند، بنابراین پشت بام و سقف‌های بلند باید مانند قلعه‌های غیرقابل نفوذ ساخته شوند. بادهای شدید می توانند مواد سقف را خرد کرده و لایه ها را جدا کنند تا زمانی که ساختمان دیگر محافظتی نداشته باشد

جمع بندی

استفاده ساکنین از پشت بام در ساختمان بسته به نوع سقف می تواند متفاوت باشد. در حقیقت امروزه با پیشرفت فراوان در این حوزه، روش های متعددی برای استفاده ساکنین فراهم شده است. در کنار این مزایا، هنگامی که متوجه مشکلات پشت بام و سقف خود می شوید یا زمانی که عمر آن به پایان می رسد، احتمالاً زمان تصمیم گیری های بزرگ توسط شما فرا می رسد. ممکن است در مورد گزینه های سقفی که دارید و اینکه کدام یک بهترین راه حل برای شما خواهد بود تعجب کنید. بهترین کار این است که با یک سقف‌ساز حرفه‌ای تماس بگیرید و در مورد آن صحبت کنید، زیرا آنها هم تخصص و هم تجربه لازم را دارند تا شما را در مسیر درست هدایت کنند.

اگر وضعیت سقف شما به گونه ای است که چند تعمیر برای به حالت اولیه بازگرداندن آن کافی نیست، اما همچنان به اندازه کافی کاربردی است که نیازی به کنده شدن کامل و تعویض آن نیست، باید به فکر بازسازی سقف و پشت بام باشید. می توانید در این حوزه از کارشناسان و متخصصان حرفه ای کمک بخواهید، آن ها با برخورداری از تجربه کافی و دانش فراوانی که در این زمینه دارند به شما در این امر مهم کمک کنند. هم چنین پس از یک بازرسی کامل، یک سقف‌ساز با گزارش یا توصیه‌ای نزد شما می‌آید و توضیح می‌دهد که چرا پشت بام شما برای بازسازی مناسب است یا نیست. می توانید برای اطمینان از اینکه کار درستی انجام می دهید، چند برآورد سقف از پیمانکاران مختلف بخواهید تا بتوانید بهترین سقف و پشت بام را برای خود انتخاب کنید.