آشپزخانه دوم، که با نام مطبخ نیز شناخته می‌شود یک ایده‌ای بسیار کاربردی در آشپزخانه‌های امروزی است. مطبخ در واقع به فضای کوچک و مجزا از آشپزخانه اصلی یا تمیز گفته می‌شود. که از چشم افراد حاضر در خانه پنهان است و اغلب پخت و پز‌های خانه در این فضا انجام ‌می‌شود. در واقع با احتساب مطبخ شما دو فضای مجزا دارید، که یکی از آن‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارد و دیگری برای انجام پخت و پز استفاده می‌شود. فضای دوم که یک مطبخ است که می‌توانید در آن با خیال راحت حین آشپزی ریخت و پاش کنید و نگران دیده شدن کثیفی‌ها و شلختگی‌ها نباشید. در این مقاله قصد داریم به معرفی مطبخ یا بپردازیم تا شما با مزایا و فواید آن بیشتر آشنا شوید.

آشپزخانه کثیف
مطبخ

فهرست

آشپزخانه کثیف چیست؟

در برخی از خانه‌ها دو فضای مجزا به عنوان آشپزخانه وجود دارد، یکی از آن دو برای پخت و پز و دیگری جهت انجام دادن کارهای روزانه‌ای که بهم ریختگی زیادی ایجاد نمی‌کنند طراحی شده‌اند. به آشپزخانه‌ای که به طور مخفی و بسته ساخته شده است و برای پخت و پز از آن استفاده می‌شود، مطبخ گویند. اما در آشپزخانه اصلی یا تمیز که در دید افراد قرار می‌گیرد، تمام وسایل با نظم و ترتیب زیبایی چیده شده است و از لحاظ ظاهری بسیار چشم‌نواز است.

مطبخ، در واقع بخشی مجزا از آشپزخانه اصلی خانه محسوب می‌شود که در معماری و طراحی جدید و مدرن وجود آن ضروری است. در این فضای مخفی تجهیزات به صورت کامل برای آشپزی، پخت و پز، شستشوی ظروف و … وجود دارد. وجود این فضا موجب می‌شود تا هیچ‌گونه بی‌نظمی و کثیفی در آشپزخانه اصلی که در دید افراد قرار دارد صورت نگیرد. همچنین همان‌طور که می‌دانید امروزه اغلب خانه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که فضایی بین آشپزخانه و اتاق پذیرایی قرار نمی‌گیرد.

در واقع امروزه در طراحی دکوراسیون مدرن، آشپزخانه‌ها دیگر جزوی از اتاق پذیرایی محسوب می‌شوند و تنها با یک جزیره یا اپن این دو فضا از یک دیگر متمایز می‌شوند. به همین دلیل به یک اتاق مخفی برای راحت‌تر انجام دادن آشپزی و همچنین تمیز ماندن خانه نیاز است.

مشکلات شهرک های ویلایی
جمع آوری شارژ

طراحی و چیدمان مطبخ

به طور کلی به علت متفاوت بودن موقعیت، ابعاد و کاربرد این دو فضا طراحی و چیدمان آن‌ها نیز با یکدیگر فرق می‌کند. آشپزخانه اصلی و تمیز کاملاً در معرض دید افراد قرار دارد اما مطبخ اغلب در کنجی از خانه به صورت مخفی واقع می‌شود و معمولاً کارهای پخت و پز  که مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد در این فضا انجام می‌شود. مطبخ نیز دارای سینک ظرف‌شویی و گاز است که معمولاً از سینک‌های دو قلو برای راحتی ظرف شستن و فضای بیشتر استفاده می‌شود. کابینت‌های مطبخ نیز بسیار ساده و در عین حال کاربردی و جادار طراحی می‌شود. برای راحتی بیشتر نیز می‌توان یک میز کاربردی برای انجام کارهای آشپزی تهیه کرد. یک عدد فریزر هم برای منجمد کردن مواد غذایی می‌توان در آن قرار داد.

اما امروزه بیشتر آپارتمان‌ها متراژ کمتری دارند. به همین علت طراحی و ساخت مطبخ کمی دشوار شده است. برای رفع این مشکل می‌توان از ایده‌های مختلفی کمک گرفت.

برای مثال می‌توانید مطبخ را در قسمت تراس، بالکن و حیاط خلوت خود طراحی کنید. یا اگر یک فضای مخفی و دور از چشم دارید می‌توانید قفسه‌ها و کابینت‌های بیشتری در آن‌جا قرار دهید تا از شلوغی و بهم ریختگی آشپزخانه تمیز کاسته شود.

چیدمان آشپزخانه
چیدمان آشزخانه

متراژ مطبخ

بدیهی است که هر چه میزان فضایی که برای آشپزخانه قرار می‌دهید بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توان دو آشپزخانه تمیز و کثیف را از یک‌دیگر مجزا کرد. اما اگر فضا برای ساخت مطبخ کمتر باشد با محدودیت‌های بیشتری برای طراحی دکوراسیون آن مواجه می‌شویم. به صورت کلی ابعاد مطبخ باید حداقل ۶ متر مربع باشد و اندازه استاندارد برای طراحی آن ۱۵ تا ۲۰ متر مربع محاسبه شده است.

متراژ آشپزخانه
متراژ آشپزخانه

تفاوت لوازم آشپزخانه تمیز و مطبخ

همان‌طور که اشاره کردیم آشپزخانه تمیز جزوی از اتاق پذیرایی منزل به شمار می‌رود و تمیز بودن و مرتب بودن آن اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل فضای آشپزخانه تمیز نسبت به مطبخ بیشتر است و چیدمان و طراحی آن نیز زیباتر و چشم‌نوازتر است. در آشپزخانه تمیز همه لوازم با نظم و ترتیب چیده شده‌‌اند. این در حالی است که برای مطبخ با این وجود که بیشتر کارها در آن‌جا انجام می‌گیرد فضای کمتری درنظر گرفته می‌شود. در مطبخ همه لوازم و وسایل آشپزی بهم ریخته است و از چیدمان آن از نظم و ترتیب برخوردار نیست.

عموماً وسایل آشپزخانه تمیز و کثیف شبیه همدیگر هستند و هر دو آشپزخانه دارای یخچال و فریزر، سینک ظرفشویی و اجاق گاز هستند. اما یک تفاوت مهم دارند که آن هم تمیز و کثیف و بودن آن‌ها است. همان‌طور که گفته شد مطبخ به علت سهولت در آشپزی در فضایی به دور از چشم افراد خانه طراحی شده است. به همین دلیل دیگر نیازی نیست که هر زمان مشغول تمیز کردن و‌ مرتب کردن آن‌جا باشید.

اما طراحی آشپزخانه جداگانه مزایای دیگری نیز دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که می‌توانید در مطبخ از وسایل و لوازم کهنه و قدیمی استفاده کنید. اما در آشپزخانه تمیز این‌گونه نیست. چرا که تمامی وسایل و اجزای تشکیل دهنده آشپزخانه تمیز قابل دید است و به همین علت باید همیشه مرتب و منظم باشد و‌ وسایل آن نیز ظاهر سالم‌تر و مناسب‌تری داشته باشند.

تنوع لوازم آشپزخانه
تنوع لوازم آشپزخانه

فواید داشتن مطبخ

به طور کلی مطبخ مزایای زیادی دارد که پیش‌تر به مواردی از آن اشاره شد. اما قابل به ذکر است که اصلی‌ترین دلیل به وجود آمدن همچین ایده‌‌ای، مجزا کردن بخش مخصوص آشپزی و پخت و پز از سایر قسمت‌های دیگر خانه است. از مزایای آشپزخانه مخفی و کثیف می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وجود مطبخ باعث کاهش تولید گرما و بالا رفتن دمای خانه به علت روشن بودن اجاق گاز (مخصوصا در فصل گرم تابستان) در اتاق اصلی خانه می‌شود.
  • وجود مطبخ می‌تواند موجب کم شدن میزان استرس برای تمیز کردن و مرتب کردن آشپزخانه شود.
  • قابل دید نبودن محل آشپزی و بهم ریختگی‌های آن برای مهمان‌ها یکی از مزایای مهم این سبک است.
  • همچنین قابل دید نبودن و راحتی کار برای افرادی که مشغول پخت و پز هستند.
  • وجود مطبخ در خانه باعث می‌شود تا هنگام پخت غذاها بوی آن‌ها در خانه پخش نشود و برای افراد حاضر در آن‌جا مزاحمت ایجاد نکند.
  • مزیت بعدی کوچک بودن مطبخ است که باعث می‌شود تا لوازم موردنیاز برای آشپزی در دسترس‌تر باشند.
  • وجود مطبخ شما را از قید و بند خرید لوازم گران و هماهنگ برای آشپزی آزاد می‌کند، چرا که می‌توانید با خیال راحت هر نوع ظروف با هر جنس و ظاهری را استفاده کنید بدون اینکه نگران دیده شدن آن‌ها باشید‌.
فواید مطبخ
فواید مطبخ

دلایل ساخت آشپزخانه دوم

یکی‌از دلایل طراحی آشپزخانه مخفی یا کثیف جلوگیری از پخش دود و بوی نامطبوع غذا در خانه است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای مهمانی به خانه کسی می‌روید و به محض ورود اولین چیزی که حس کرده‌اید بوی پخت غذا در فضا است. این موضوع ممکن است کمی آزاردهنده و ناخوشایند باشد. به طور کلی پخت غذا در محیط مطبخ باعث می‌شود تا بوی پخت غذا در خانه نپیچد.

یکی از علت‌های ساخت آشپزخانه مخفی جلوگیری از ایجاد بی‌نظمی و شلوغی در آشپزخانه اصلی است. بهم ریختگی در هر فضایی حسی بسیار آزاردهنده و ناخوشایندی دارد. آشپزی و پخت و پز نیز یک فعالیت شلوغ و بهم ریخته محسوب می‌شود. از این رو وجود یک مطبخ برای دیده نشدن این شلوغی و بهم ریختگی ها بسیار کاربردی است.

وجود آشپزخانه پنهان یا مخفی برای دیده نشدن آشپز نیز بسیار مناسب است. همان‌طور که گفته شد امروزه آشپزخانه‌های اصلی جزوی از سالن پذیرایی محسوب می‌شوند و مهمان‌ها قابلیت دیدن تمام قسمت‌های آن را دارند. اما گاهی اوقات انجام کارهای آشپزخانه در مقابل مهمان‌ها بسیار سخت و آزاردهنده است. وجود مطبخ کمک می‌کند تا اگر مهمان در خانه باشد به شخصی که دارد آشپزی می‌کند دید نداشته باشد.

دلایل ساخت مطبخ
دلایل ساخت مطبخ

تاریخچه مطبخ

در زمان‌های گذشته اکثر خانه‌ها با در از یک دیگر جدا می‌شدند و آشپزخانه‌ها نیز دارای در بودند. به همین علت بیشتر بو و دود حاصل از پخت غذاها از پنجره‌‌ی همان اتاق خارج می‌شد. اما در سبک جدید معماری و در طراحی داخلی ساختمان‌های امروزی یک تفاوت اساسی ایجاد شده است. در سبک جدید معمولا فضاهای‌ یک خانه به ویژه آشپزخانه به صورت باز طراحی می‌شود. به این ترتیب که هیچ‌ در یا حریمی بین آشپزخانه و اتاق پذیرایی نیست. یکپارچه کردن محیط خانه باعث بزرگ‌تر دیده شدن آن می‌شود و ظاهر زیباتری به فضای داخلی خانه می‌بخشد.

 چرا که دیده شدن وسایل و دکوراسیون آشپزخانه باعث می‌شود تا از کابینت‌ها و لوازم آشپزخانه زیباتری استفاده شود. اما این سبک از طراحی داخلی معایب خود را نیز دارد. برای مثال زمانی که برای یک مهمانی شام آماده می‌کنید، کل فضای خانه بوی غذا می‌پیچد و همچنین شلوغی‌های آشپزی و ظروف کثیف دیده می‌شوند.

به همین علت امروزه یک آشپزخانه مجزا با نام آشپزخانه مخفی یا کثیف یا همان مطبخ در خانه طراحی می‌کنند تا در آن بتوان به راحتی مشغول پخت و پز شد. به طور کلی وجود مطبخ باعث می‌شود تا هیچ آشفتگی و بی‌نظیمی ناشی از پخت غذا در خانه ایجاد نشود.

تاریخچه آشپزخانه
تاریخچه آشپزخانه

درب مطبخ

همان‌طور که گفته شد این مطبخ‌ها دارای درب هستند و به صورت کاملا بسته و مجزا طراحی می‌شوند به همین دلیل از خارج شدن بوی غذا به محیط‌های دیگر خانه جلوگیری می‌کند. به ویژه اگر از درب‌هایی با فریم لس چوبی یا شیشه‌ای برای مجزا کردن مطبخ از آشپزخانه استفاده شود نتیجه بسیار مطلوبی خواهد داشت. چرا که این درب‌ها بادخور بسیار ناچیز و کمی دارند و فاصله درب با چهارچوب خود کمتر از نیم سانتی متر می‌رسد. جداسازی مطبخ و آشپزخانه اصلی با درب مناسب باعث جلوگیری از پخش شدن بوی غذا در منزل می‌شود.

مطبخ در بالکن و تراس

امروزه اغلب واحد‌های آپارتمانی متراژ پایینی دارند و فضای زیادی برای ساخت مطبخ یا آشپزخانه مخفی یا کثیف را ندارند. در این مورد می‌توانید از طراحی مطبخ در تراس و بالکن استفاده کنید. بر طبق قوانین ساخت و ساز اصولاً بالکن‌ها در جوار آشپزخانه قرار می‌گیرند. اگر امکانش وجود داشته باشد می‌توان به راحتی دور تراس را کاملاً پوشاند و تا به یک آشپزخانه کوچک و مخفی تبدیل شود. اما دقت کنید که این تراس‌ها باید حتما سرپوشیده باشند تا وسایل و لوازم آشپزخانه در معرض آفتاب و بارش باران قرار نگیرد. اما برای محافظت بیشتر بهتر است از کابینت‌های ضدآب استفاده کنید تا ماندگاری بیشتری برایتان داشته باشد.

{ در ادامه بخوانید:شارژ ساختمان و دردسرهای جمع آوری آن وقوانین استفاده از آسانسور و محل بازی کودکان در ساختمان}

تأثیر وجود مطبخ بر روی ارزش و قیمت ملک

مسلماً هر چه میزان اتاق‌ها و امکانات یک خانه بیشتر باشد، قیمت و ارزش آن نیز به همان اندازه افزایش می‌یابد. وجود یک اتاق اضافی برای آشپزی و نصب تمام وسایل آن می‌تواند تأثیر زیادی بر روی قیمت خانه بگذارد. آشپزخانه یکی از مهم‌ترین محیط‌ها برای طراحی داخلی محسوب می‌شود. به همین دلیل به احتمال زیاد طراحی آن در تعیین قیمت و ارزش ملک تاثیر بسیار زیادی دارد. هزینه‌های طراحی یک آشپزخانه شامل مواردی نظیر کابینت‌ها، نصب کانترهای جدید، نوع کفپوش، سینک‌ظرفشویی، شیرآلات و همچنین کاشی‌‌ها می‌شود. در نتیجه سبک طراحی داخلی آشپزخانه و لوازم داخل آن می‌تواند هزینه و ارزش ملک را تحت تأثیر قرار دهد.

جمع بندی

آشپزخانه مخفی یا کثیف مطبخ یکی از اساسی‌ترین نیازها برای طراحی آپارتمان‌های بزرگ و لوکس به شمار می‌رود. وجود یک فضای خصوصی و مخفی برای آشپزی و ریخت و پاش آن اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که امروزه در طراحی داخلی ساختمان‌ها آشپزخانه‌های اصلی جزوی از اتاق پذیرایی محسوب می‌شوند. به این ترتیب نبودن یک حریم جداکننده در آشپزخانه هم برای آشپز و هم برای افراد حاضر دیگر در خانه حس ناخوشایندی ایجاد می‌کند. اما خوشبختانه بسیاری از سازندگان و طراحان نقشه آپارتمانی به اهمیت وجود یک مطبخ در خانه پی برده‌اند و در حال افزایش این ایده هستند.

آشپزخانه کثیف چیست؟

در برخی از خانه‌ها دو فضای مجزا به عنوان آشپزخانه وجود دارد، یکی از آن دو برای پخت و پز و دیگری جهت انجام دادن کارهای روزانه‌ای که بهم ریختگی زیادی ایجاد نمی‌کنند طراحی شده‌اند. به آشپزخانه‌ای که به طور مخفی و بسته ساخته شده است و برای پخت و پز از آن استفاده می‌شود آشپزخانه مخفی یا کثیف گویند.

طراحی و چیدمان مطبخ چگونه است؟

به طور کلی به علت متفاوت بودن موقعیت، ابعاد و کاربرد این دو فضا طراحی و چیدمان آن‌ها نیز با یکدیگر فرق می‌کند. آشپزخانه اصلی و تمیز کاملاً در معرض دید افراد قرار دارد اما آشپزخانه مخفی یا کثیف اغلب در کنجی از خانه به صورت مخفی واقع می‌شود و معمولاً کارهای پخت و پز  که مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد در این فضا انجام می‌شود.

متراژ مطبخ چقدر است؟

بدیهی است که هر چه میزان فضایی که برای آشپزخانه قرار می‌دهید بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توان دو آشپزخانه تمیز و کثیف را از یک‌دیگر مجزا کرد. اما اگر فضا برای ساخت آشپزخانه مخفی کمتر باشد با محدودیت‌های بیشتری برای طراحی دکوراسیون آن مواجه می‌شویم. به صورت کلی ابعاد آشپزخانه مخفی باید حداقل ۶ متر مربع باشد و اندازه استاندارد برای طراحی آن ۱۵ تا ۲۰ متر مربع محاسبه شده است.