یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی، کابینت‌ و دکوراسیون آشپزخانه است. اهمیت کابینت و دکوراسیون آشپزخانه، زیبایی و کارآمدی آن بر کسی پوشیده نیست. به طور کلی، در دکوراسیون داخلی فضاها، باید طوری طراحی و دکور شوند، که نیازهای ساکنین را برطرف کنند. همچنین هر بخش نیز باید، متناسب با سایر قسمت‌های خانه باشد تا هماهنگی بصری را ایجاد کند. می‌توان گفت، کابینت‌ها مهم‌ترین عامل زیبایی و راحتی صاحب‌خانه در آشپزخانه است. در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت کابینت، در دکوراسیون آشپزخانه آشنا کنیم. پس اگر علاقه‌مند به طراحی و دکوراسیون خانه هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

کابینت
کابینت با دوام

فهرست

اهمیت کابینت و دکوراسیون آشپزخانه

طراحی آشپزخانه، فقط به معنی چیدمان وسایل داخل آن نیست. یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین بخش‌های دکوراسیون آشپزخانه، کابینت‌های آن است. کابینت و دکوراسیون آشپزخانه باید طبق اصولی باشد که در درجه اول، نیازهای ساکنین را برطرف کند. کابینت‌ها بستر سازنده آشپزخانه هستند، آن‌ها علاوه‌ بر اینکه در ایجاد زیبایی فضا نقش دارند، نظم را هم در آشپزخانه برقرار می‌کنند. کابینت‌ها می‌توانند، محل نگهداری ابزارآلات لازم آشپزی یا به نمایش گذاشتن آن‌ها باشند.

در آشپزخانه، کابینت‌ها معمولاً در کنار سینک ظرف‌شویی یا اجاق‌گاز، به صورت کانترتاپ یا هوایی نصب می‌شوند. کابینت‌های کانترتاپ این امکان را به فرد می‌دهد تا غذا را روی آن آماده کند. کابینت‌ها انواع مختلفی دارند. آن‌ها می‌توانند هوایی، ایستاده یا زمینی باشند. در آشپزخانه ها می توان روش های کاهش مصرف انرژی در ساختمان را بهتر مدیریت کرد.

بنر

تاریخچه آشپزخانه

همانطور که می‌دانید در گذشته جایی به نام آشپزخانه وجود نداشته است. قدیمی‌ها به مکانی که در آن آشپزی می‌کردند، مطبخ می‌گفتند. در آن زمان مطبخ جزو مکان‌های کم‌اهمیت خانه به‌شمار می‌آمد. به همین علت معمولاً مطبخ در گوشه‌های فرعی خانه و یا پشت اتاق‌ها تعبیه می‌شد. مطبخ‌ها عموماً نور و تهویه مناسبی نداشتند و تنها توسط روزنه‌های کوچکی که در سقف بود، از نور استفاده می‌کردند.

روند مطبخ به همین صورت ادامه داشت تا زمانی که بانوان کشورهای غربی شاغل شدند و برای پخت و پز به مکان راحت‌تر و قابل دسترس‌تری احتیاج داشتند. در این دوره کم‌کم نام آشپزخانه برای محیطی که در آن آشپزی می‌کنند رواج یافت. کابینت و دکوراسیون آشپزخانه اهمیت پیدا کرد و توقعات از محل آشپزی غذا بالا رفت. با ورود لوله‌کشی آب و فاضلاب و گاز نیز آشپزخانه‌ها به مرور به فضای بهتری تبدیل شد. تکنولوژی‌هایی که در راستای خدمت به آشپزخانه هستند، مانند هود و یخچال پا به آشپزخانه گذاشتند و آشپزخانه‌ها به شکل امروزی نزدیک شدند.

تاریخچه آشپزخانه
تاریخچه آشپزخانه

تاریخچه کابینت در ایران و جهان

استفاده از کابینت اولین بار در اواخر دوره رنسانس در ایتالیا آغاز شد. تاریخ اولین استفاده از کابینت در جهان به سال ۱۳۰۰ میلادی برمی‌گردد. در آن زمان کابینت، تبدیل به قطعات جالبی شد که توجه همگی را به خود جلب کرد. مردم بر روی کابینت‌ها، طرح‌های زیبا می‌انداختند تا بیشتر جلوه کند. در اوایل قرن شانزدهم، کابینت‌ها به انگلستان و فرانسه رسیدند. در آن دوران استفاده از کابینت برای نگهداری ظروف قیمتی و مجموعه‌های چینی، سکه‌های قیمتی یا پوست‌ها بود.

در ایران، رونق استفاده از کابینت به ساخت کارخانه تولیدکننده ام‌دی‌اف در بندر انزلی به سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد. اولین کابینت‌های ام‌دی‌افی که به ایران وارد شد، کابینت‌هایی با روکش سخت ملامین بودند که به آن‌ها کابینت ملامینه می‌گفتند. بعد از ورود اولین ورق های MDF به ایران، ورق‌های جدیدتری به‌نام هایگلاس و پلی‌گلاس تولید و وارد بازار شد. با تولید این محصولات، به مرور بازار کابینت و دکوراسیون آشپزخانه در ایران نیز رونق گرفت.

تاریخچه کابینت در ایران
تاریخچه کابینت در ایران

انواع کابینت آشپزخانه

کابینت‌های آشپزخانه انواع مختلفی دارند که در ادامه به چند نوع از آن‌ها می‌پردازیم.

· کابینت ملامینه

کابینت‌های ملامینه ساخته شده از مغزی نئوپان و روکش سخت زرینی به‌ نام ملامینه هستند. نئوپان از براده‌های چوب به صورت درشت، چسب و رزین با تراکم کمتر نسبت به ام‌دی‌اف ساخته می‌شود. نئوپان نسبت به ام‌دی‌اف، در برابر رطوبت مقاومت کمتری دارد.

کابینت ملامینه
کابینت ملامینه

· کابینت ام‌دی‌اف

کابینت ام‌دی‌اف هم مانند کابینت با ملامین روکش می‌شود، با این تفاوت که مغزی آن از ام‌دی‌اف ساخته شده است. بنابراین کابینت ام‌دی‌اف از ورق‌هایی با مغزی ام‌دی‌اف و روکش ملامین تهیه می‌شود. این ورق‌ها نسبت به کابینت ملامینه، در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند ولی باز هم به آب حساس هستند.

کابینت ام دی اف
کابینت ام دی اف

· کابینت چوبی

کابینت چوبی گران‌ترین نوع کابینت‌هاست، زیرا برای ساخت آن تماماً از چوب خالص استفاده می‌شود. برای ساخت این نوع کابینت‌ها پس از تهیه ورقه‌های چوبی، روی آن را با رنگ پلی‌اورتان یا پلی‌استر پوشش می‌دهند.

کابینت چوبی از زیباترین کابینت‌های موجود در بازار است، ولی یکی از مشکلات این نوع کابینت ها ایجاد آتش سوزی در ساختمان است.

کابینت چوبی
کابینت چوبی

· کابینت های‌گلاس

گاهی در کابینت و دکوراسیون آشپزخانه از های‌گلایس استفاده می‌شود. اسکلت کابینت‌های های‌گلاس از ام‌دی‌اف سفید تشکیل شده است. برای درهای کابینت و بخش‌هایی از آن که قابل رؤیت هستند، از ورق‌هایی با مغزی ام‌دی‌اف خام و روکش پلکسی‌گلاس یا روکش‌های براق دیگر استفاده می‌شود. یکی از طرح‌های پرطرفدار کابینت‌های های‌گلاس، ترکیب رنگ سفید آن با چوب است.

کابینت های گلاس
کابینت های گلاس

· کابینت انزو

کابینت انزو از ورقه‌های ساخته می‌شود، که مانند سایر ورقه‌ها از مغزی ام‌دی‌اف تهیه شده‌اند. طرح‌های مختلف بر روی این ام‌دی‌اف طراحی شده و سپس روی آن روکش نصب می‌شود. برای ورقه‌های کابینت انزو، از ام‌دی‌اف با ضخامت ۲۵ میلی‌متر استفاده می‌شود. تمامی وجه‌های کابینت توسط دستگاه برش داده می‌شوند. برای نصب کابینت انزو باید در انتخاب کابینت‌ساز توجه ویژه‌ای کنید. زیرا مهارت کابینت‌ساز نقش زیادی در کابینت انزو دارد.

کابینت انزوا
کابینت انزوا

· کابینت ممبران یا وکیوم

چهارچوب و بدنه کابینت ممبران از ام‌دی‌اف سفید ساخته می‌شود. برای ساخت ورقه‌های کابینت ممبران، ورق‌های ام‌دی‌اف با استفاده از دستگاه CNC برش خرده و با روکش‌های طرح‌دار PVC پوشش داده می‌شوند. ام‌دی‌اف کابینت ممبران در دو استایل مدرن و کلاسیک اجرا می‌شود.

کابینت ممبران
کابینت ممبران

اصول ارگونومی در کابینت و دکوراسیون آشپزخانه

تفاوتی ندارد که آشپزخانه شما، یک آشپزخانه نقلی است و در گوشه خانه قرار دارد یا آشپزخانه‌ای مدرن و دلباز که در بهترین جای خانه واقع شده است، در هر صورت شما زمان زیادی را در آن می‌گذرانید. در طراحی کابینت و دکوراسیون آشپزخانه با رعایت اصول ارگونومی، شرایط محیط آشپزخانه را برای خودتان بهتر می‌کنید. اصول ارگونومی برای حفظ سلامت بدن، در زمان انجام کار است و فرآیند آماده کردن غذا را راحت‌تر می‌کند. در ادامه تعدادی از اصول ارگونومی را برای شما توضیح می‌دهیم. بنابراین اگر دوست دارید از اصول ارگونومی آشپزخانه مطلع شوید، به خواندن مقاله ادامه دهید.

رعایت فاصله استاندارد برای نشستن و یا دسترسی

حفظ فاصله ۱۰۵ الی ۱۲۰ سانتی‌متری، بین میز و صندلی تا فضاهای ثابت آشپزخانه باعث می‌شود که حضور طولانی‌مدت در این فضا باعث کلافگی نشود. اگر فضای نهارخوری شما هم در آشپزخانه است، این فاصله مناسب است. همچنین اگر فضای کافی دارید، می‌توانید تا ۱۴۰ سانتی‌متر این فاصله را افزایش دهید.

اصول چیدمان کابینت
اصول چیدمان کابینت

رعایت ارتفاع استاندارد برای میز، اوپن و کابینت

در طراحی کابینت و دکوراسیون آشپزخانه، ارتفاع استاندارد برای میز، اوپن و کابینت بین ۹۰ تا ۹۲ ساننی‌متر است. اگرچه اگر قد شخصی که روی آن کار می‌کند بلندتر باشد، بهتر است این ارتفاع به ۹۵ تا ۱۰۰ سانتی‌متر برسد. اگر قد شخص کوتاه‌تر باشد، ارتفاع مناسب سطوح افقی تا ۸۵ سانتی‌متر است.

تعویض کابینت‌های ارتفاع پایین با کشو

تمام اصول ارگونومی بر این است که بدن شما اذیت نشود. اگر کابینت‌هایی در زیر گاز یا سینک ظرف‌شویی دارید، بهتر است آن‌ها را تبدیل به کشو کنید. زیرا جستجو در کابینت‌ها باعث می‌شود مدت طولانی‌تری خم بمانید. همچنین با وجود کشوها با عمق‌های متفاوت، می‌توانید وسایلتان را بهتر مرتب کنید.

کابینت استاندارد
کابینت استاندارد

سبک‌های طراحی آشپزخانه

از آنجایی که آشپزخانه قلب خانه است و گاهی حتی دورهمی‌ها نیز در آشپزخانه می‌گذرد، کابینت و دکوراسیون آشپزخانه از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی آن است. سبک‌های مختلفی برای طراحی آشپزخانه وجود دارد که در ادامه به پرطرفدارترین آن‌ها می‌پردازیم. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود یکی از این سبک‌ها را الگو قرار داده و آشپزخانه خود را طراحی کنید.

· سبک روستایی

در سبک روستایی، آشپزخانه فضایی ساده و دلنشین است که خانه‌های روستایی را یادآوری می‌کند. در این سبک طراحی بیشتر از چوب استفاده می‌شود. اغلب در این سبک‌ها رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز و زرد بکار برده می‌شود. با این حال می‌توانید از هر رنگی که احساس سادگی و گرمی را به آشپزخانه شما می‌بخشد، استفاده کنید. فقط باید مطمئن شوید که این رنگ‌ها با هم هماهنگ هستند.

· سبک مدرن

ویژگی سبک مدرن ساده بودن آن است. سبک مدرن امروزه از طرفداران زیادی برخوردار است زیرا شیک و مدرن است. در کابینت و دکوراسیون آشپزخانه این سبک بیشتر از رنگ سفید و مشکی استفاده می‌شود. همچنین دستگیر کابینت‌ها معمولاً در داخل کار شده یا بدون دستگیر هستند.

· سبک مینیمال

سبک مینیمال نیز یکی دیگر از پرطرفدارترین سبک‌های طراحی آشپزخانه است. ویژگی این سبک نبود عناصر و جزئیات زیاد و تمیز بودن و خلوت بودن فضا است. در این سبک از ساده‌ترین طرح‌ها و ابزار استفاده می‌شود. همچنین یک رنگ در طراحی آن بکار می‌رود.

سبک های طراحی آشپزخانه
سبک های طراحی آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه سنتی

بسیاری از مردم به طور کلی به طرح‌های سنتی و دکوراسیون‌های سنتی علاقه‌مندند. لزوم طراحی دکوراسیون آشپزخانه سنتی، استفاده از عناصر سنتی است. اگر در آشپزخانه جزئیات سنتی وجود نداشته باشد، حال و هوای قدیمی بودن را القا نمی‌کند. موارد زیر جزو وسایلی هست که می‌توانید برای سنتی شدن آشپزخانه خود استفاده کنید.

  • ظروف قدیمی
  • سماور و قوری قدیمی
  • فرش یا گلیم ایرانی
  • کابینت‌ها و سینک سنتی
  • کوزه و ظروف سفالی
  • کاشی‌های طرح‌دار

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

در دکوراسیون آشپزخانه مدرن، معمولاً از متریال‌هایی مانند های‌گلاس، کابینت ام‌دی‌اف، کابینت نیمن، کابینت اتریش و موارد دیگر استفاده می‌شود. در این نوع دکوراسیون ممکن است از کابینت‌هایی با دو رنگ مختلف هم استفاده شود. کابینت و دکوراسیون آشپزخانه مدرن، حس لوکس بودن و تجدد را القا می‌کند. در ورودی آشپزخانه‌ها با این سبک یک جزیره یا کانتر قرار دارد که به سالن و آشپزخانه شما ظاهری مدرن می‌دهد.

تأثیر کابینت در قیمت یک خانه

ورقه‌هایی که کابینت‌ها با آن ساخته می‌شوند دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. برخی از آن‌ها براساس مزایای بیشتری که دارند دارای قیمت‌های بالاتر و بعضی که کیفیت متوسط‌تری دارند، از قیمت‌های معمولی‌تری برخوردارند. به عنوان مثال اگر کابینت‌های آشپزخانه تماماً از چوب ساخته شوند، هزینه بالاتری دارند؛ زیرا جنس چوب به طور کلی گران‌تر است. سازنده با توجه به علاقه خود و کاربری ساختمان مورد نظر، جنس کابینت‌ها را تعیین می‌کند. اگر کابینت‌ها از جنس گران‌تری باشند، این قیمت بر قیمت کل خانه نیز تأثیرگذار است.

کابینت های لوکس
کابینت های لوکس

تأثیر کابینت در تمیزی آشپزخانه

فقط برای یک لحظه آشپزخانه خود را بدون کابینت‌های آن تصور کنید! تمام وسایل و ظروف پراکنده در آشپزخانه، فضای آشپزخانه شلوغ و درهم و برهم، بدون هیچ زیبایی و پر از فضاهای بی‌مصرف. قطعاً هیچکس منکر تأثیر کابینت در آشپزخانه نیست. کابینت‌ها در اولین مرحله برای نظم و مرتب ساختن وسایل ساخته شده‌اند. تمیزی آشپزخانه‌ها منوط به حضور کابینت‌ها در آن است. اگر در آشپزخانه‌ای کابینت وجود نداشته باشد، آشپزی برای آشپز بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

نحوه محاسبه متراژ کابینت

در نصب کابینت‌ و دکوراسیون آشپزخانه با واژه متراژ کابینت سر و کار داریم. متراژ کابینت بر حسب یک متر طول حساب می‌شود. یک متر طول کابینت شامل کابینت زمینی و هوایی است. ۶۰ درصد در طول هر متر کابینت به کابینت زمینی و ۴۰ درصد آن متعلق به کابینت هوایی است. بنابراین وقتی می‌گوییم یک متر کابینت، منظور هم کابینت هوایی است و هم کابینت زمینی که با نسبت حدودی ۶۰ درصد و ۴۰ درصد تقسیم می‌شوند.

متراژ کابینت
متراژ کابینت

آیا کابینت‌های یک خانه در قیمت آن تأثیر می‌گذارند؟

سازندگان باتوجه به نوع ساختمان و علاقه خود ممکن است از متریال‌ها و انواع مختلفی از کابینت‌ها در ساختمان استفاده کنند. از آنجایی که قیمت متریال‌ و ورقه‌های مختلف برای ساخت کابینت متفاوت است و سازنده برای ساخت کابینت و دکوراسیون آشپزخانه هزینه می‌کند، هزینه ساخت کابینت‌ها و آشپزخانه بر قیمت خانه تأثیرگذار است.

{ در ادامه بخوانید: نحوه محاسبه ارزش ملک و تاثیر خطوط حمل و نقل در ارزش ملک}

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با اهمیت کابینت‌ها و انواع سبک‌های دکوراسیون آشپزخانه آشنا کنیم. احتمالاً پس از مطالعه این مقاله مسیر واضح‌تری برای طراحی آشپزخانه‌تان پیش روی شماست.

همچنین لازم به ذکر است که استفاده از اینترنت اشیاء در ساختمان ها و آشپزخانه، سبب سهولت استفاده ساکنین از این فضا می شود.

در انتها باید گفت تمامی انواع کابینت و سبک آشپزخانه تنها و تنها به سلیقه سازنده بستگی دارد، اما چیزی که ثابت است و باید حتماً رعایت شود استانداردهای طراحی و ساخت و ساز است. اگر این استانداردها رعایت نشود، در آینده موجب خسارت‌های متعدد می‌شود.همچن