قوانین ساختمان نشینی باعث می شود تا ساکنین محترم بدانند چگونه و با چه شرایطی باید زندگی خود در شرایطی که قوانین خاصی حاکم است ادامه دهند. با ملکبا همراه باشید تا نکات مهی را در این خصوص ارائه دهیم.

فهرست عناوین:

قوانین ساختمان نشینی

متأسفانه برخی از افراد با منشور ساختمان نشینی حتی یک آشنایی اجمالی ندارند، بدین ترتیب است که بعد از مدت زمان کوتاهی با مشکلات ریز و درشتی با همسایگان رو به رو می شوند و به همین دلیل، توصیه ما این است که تنها چند دقیقه را به مطالعه خلاصه ای از قوانین اختصاص دهید. این چنین در طولانی مدت می توانید بدون دغدغه به زندگی خوش و خرم خود در فضای ساختمان دنج خود ادامه دهید.

قوانین آپارتمان

قوانین ساختمان نشینی

نحوه استفاده از راهرو و راه پله

اولین نکته ای که در قوانین ساختمان نشینی حاکم است، تمیز نگه داشتن و به قولی نظافت راه پله است. البته امروزه برخی با هزینه ای که سهم بندی است فردی را برای نظافت مأمور می کنند، اما در هر صورت شما باید نکات خاصی را برای تمیز نگه داشتن راه پله در نظر داشته باشید.

به هیچ عنوان تا زمانی که نسبت به سالم بودن پلاستیک زباله مطمئن نشده اید زباله ها را به بیرون از منزل نیاورید. به این دلیل که قطعا راه پله بخاطر ریختن مایع زباله و یا اجسام ریز و درشت به شدت کثیف شده و صحنه ناخوشایندی را اغلب با بوی نامطبوع در فضای ساختمان به وجود می آورد. هم چنین شما باید بدانید که جاکفشی در پشت درب ساختمان شما جایی ندارد. این یک قانون است که برخی از آن مطلع نیستند. کفش، دم پایی و… نباید در قسمت راه پله و یا راهرو قرار بگیرد، که باعث وجود مشکلات عدیده بین همسایگان در هنگام رفت و آمد می‎گردد.

قوانین سکونت آپارتمان

نظافت راه پله

 

هزینه شارژ ساختمان نشینی

اما شارژ ساختمان، این بحث همیشه چالش برانگیز که هیچ گاه خاتمه نمی یابد را نمی توان نادیده گرفت. به هر حال خدماتی برای نظافت، تعمیرات و دیگر موارد این چنینی وجود دارد که هرکدام هزینه ای می طلبند. به این نوع هزینه در قوانین ساختمان نشینی در اصطلاح شارژ ساختمان می گویند.

هر فرد با فرهنگی به خوبی می داند که نباید از این هزینه ها در فرهنگ آپارتمان نشینی فرار کند؛ چون که حقی بر گردن تمامی ساکنین است. به عنوان مثال برای رسیدگی به فضای سبز ساختمان که به صورت عمومی مورد استفاده عموم اهالی ساختمان قرار می گیرد، همیشه هزینه ای را برای فردی که مسئول رسیدگی به گل و گیاهان است اختصاص می دهند. یا هزینه قبوض مشترکی مانند گاز، آب و برق را نمی توان نادیده گرفت و باید سرموقع پرداخت نمود. همچنین هزینه نگهداری و تجهیزات محل بازی کودکان هم باید در محاسبه شارژ ساختمان لحاظ شود.

شرایطی ممکن است به وجود آید که قسمتی از ساختمان به تعمیرات خاصی نیاز پیدا کند، در این حالت شما باید به شارژ ساختمان بیندیشید و هزینه ای را که سهم شماست پرداخت نمایید. حتی سرایداری در ساختمان هزینه خود را از شارژ ساختمان تأمین می کند و این جزء نکاتی است که در ابتدا بین اهالی به صورت کاملا مشورتی مشخص می گردد. وظیفه رسیدگی و نظارت به قوانین بر عهده مدیر یا هیات مدیره ساختمان می باشد.

هزینه آپارتمان نشینی

فضای سبز ساختمان

استفاده صحیح از وسایل صوتی و تصویری

طبق قوانین ساختمان نشینی شما این حق را ندارید که با سر و صدای وسایل صوتی و تصویری خود مزاحمتی در هیچ ساعتی از شبانه روز برای همسایگان خود ایجاد کنید. البته این موضوع به فرهنگ افراد نیز مرتبط است. اگر اهل موسیقی، سینما خانگی و … هستید، نسبت به عایق بندی سقف، کف، دیوار و… بی توجه نباشید.

در برخی از شرایط شدت جریان صدای سینما خانگی آن چنان زیاد است که به وضوح موجبات نارضایتی دیگر اهالی را به وجود می آورد، بدین ترتیب سعی کنید قبل از خرید وسایل صوتی و تصویری علاوه بر عایق بندی به متراژ و مساحت خانه خود هم دقتی داشته باشید و سپس نسبت به خرید این گونه وسایل اقدام کنید. شاید موارد این چنینی در این لحظه برای شما چندان مهم نباشید، اما با عدم رعایت این نکات به ظاهر کوچک مشکلات بسیار بزرگی را باید با همسایگان خود در نظر بگیرید.

قوانین استفاده لوازم صوتی در آپارتمان

سیستم صوتی و تصویری منزل

 

راهنمای استفاده از پارکینگ در ساختمان نشینی

این نکته را در نظر بگیرید که پارکینگ نیز شرایط خاصی را برای استفاده به وجود می آورد. تنها واحدی که حق مشاع پارکینگ را دارد می تواند از پارکینگ استفاده نماید. معمولا در زمان خرید و یا اجاره واحد طبق قوانین ساختمان نشینی این موضوع در هنگام انعقاد قرارداد ذکر می گردد که سهم افراد در هنگام استفاده از پارکینگ چقدر است.

به هیچ وجه از قسمتی در پارکینگ که سهم فرد دیگری است، شما حق استفاده ندارید. این یک قانون بسیار مهم در منشور آپارتمان نشینی است که باید به خاطر بسپارید. حتی اگر قصد برگزاری مراسم خاصی در پارکینگ ساختمان را دارید، باید رضایت تمامی ساکنین را جلب کنید و سپس نسبت به برگزاری مراسم اقدام نمایید. شاید تا به حال این موضوع برای شما اهمیت نداشته است اما بهتر است به یاد داشته باشید که حتی استفاده از میز و صندلی و اقلام دیگر در پارکینگ ساختمان ممنوع است.

با رعایت نکات گفته شده برای استفاده پارکینگ شما در طولانی مدت می توانید از قسمت مشخص شده خود به راحتی و بدون تنش استفاده کنید.

راهنما پارکینگ در ساختمان

پارکینگ ساختمان

 

مدیریت رفتاری در ساختمان نشینی

حال که بحث داغ قوانین ساختمان نشینی را پیش کشیده ایم، بهتر است این نکته را یادآور شویم که هر خانواده ای به هر شکلی مشکلات و تنش هایی را ممکن است که تجربه نمایند. اما این تنش ها باید درون واحد باقی بماند و سروصدایی به بیرون درز نکند. علاوه بر ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنین، صددرصد وجه اصولی و خانوادگی شما نیز زیر علامت سؤال بزرگی قرار می گیرد.

هم چنین اگر با یکی از همسایگان دچار مشکل شده اید، لازم نیست با نزاع و درگیری مشکل خود را حل کنید. تنها بهتر است با فرد مورد نظر به صورت کاملا آرام و مؤدبانه شروع به صحبت کنید و چنان چه فرد مورد نظر توجهی به مسئله نشان ندهد شما در این شرایط این اختیار را دارید، از مدیریت ساختمان خود کمک بگیرید. اما مشاجره، دعوا و نزاع به هیچ وجه راه درست و البته معقولانه ای نیست.

قوانین رفتاری آپارتمان

با آرامش مشکل خود را حل کنید

احترام به حریم عمومی و شخصی اهالی ساختمان

شما با توجه به قوانین ساختمان نشینی این حق را ندارید که در پشت بام، پارکینگ و دیگر قسمت های این چنینی به شستشوی فرش، خودرو و یا هر چیزی دیگری بپردازید. این یک نکته بسیار جدی است که عدم رعایت آن می تواند به فرهنگ آپارتمان نشینی شما آسیب جدی وارد آورد. حتی شما این اختیار را ندارید که کفش، گلدان و یا هروسیله شخصی خود را راهرو ساختمان قرار دهید، به این علت که ساکنین با مشکلاتی در هنگام رفت و آمد خود مواجه می شوند که صورت خوشی ندارد.

سعی کنید در زمان ورود وخروج خود از درب اصلی ساختمان حتما درب را ببندید. برخی این مقوله را رعایت نمی کنند و به همین شکل امکان سرقت و یا هر مشکل دیگری نیز وجود دارد. مسائل گفته شده حقیقتا چندان کار سخت و نشدنی نیست، تنها باید تمرین کنید و این موضوع را درک کنید که شما تنها حق زندگی ندارید و دیگر افراد نیز حریم خصوصی خاصی را برای زندگی خود می طلبند.

رعایت حریم عمومی در آپارتمان

شستشوی خودرو در مکان مناسب

 

نگهداری حیوان خانگی در آپارتمان نشینی

استعمال دخانیات در اماکن سربسته ساختمان هم چون آسانسور و راهرو به شدت طبق قوانین ساختمان نشینی ممنوع است. به حال تمامی اهالی از آسانسور و راهرو حق استفاده دارند و این موضوع جزء نکات کلیدی به حساب می آید. علاوه بر این اگر، به نگهداری هرگونه حیوان خانگی تمایل دارید، چنان چه حیوان خانگی مورد نظر هرنوع بو، سرو صدا و آزاری برای همسایگان داشته باشد عملا نگهداری آن غیر مجاز و ممنوع است. متأسفانه برخی از افراد به این مقوله توجه کافی نشان نمی دهند و در اکثر مواقع با همسایگان خود دچار مشکل و نزاع هستند که به هیچ وجه رفتار معقولانه ای نیست. نگهداری حیوان خانگی آداب و شرایطی دارد که شما باید در ابتدا شرایط آن را بسنجید و سپس به خرید هرگونه حیوان خانگی اقدام نمایید.

قوانین نگهداری حیوانات در آپارتمان

نگهداری حیوان خانگی

 

ساعتی معین برای تعمیرات

چنان چه قسمتی از واحد شما نیاز به تعمیرات دارد، شما باید با توجه به قوانین ساختمان نشینی تنها در روزهای مشخص و حتی در ساعات خاصی از روز به تعمیرات بپردازید. خصوصا اگر تعمیرات مورد نظر با سروصدای خاصی همراه است که باید بیشتر احتیاط کنید. معمولا ساعتی که برای این کار بین اهالی ساختمان مرسوم است، 9 صبح الی 13:30 و بعد از ظهر نیز ساعت 17 الی 19 است. در غیر این ساعات و در روزهای غیر تعطیل تعمیرات شما تنها باعث آزار همسایگان خواهد شد. توجه به مسائل این چنینی باعث راحتی سبک زندگی شما و دیگر اهالی می شود. و البته که این مورد قطعا آرامش ذهنی بیشتری را برای همه ساکنین فراهم می کند.

قانون تعمیرات در ساختمان

تعمیرات منزل

حوزه اختیارات خود را بشناسید

شما این اختیار را ندارید که بدون اجازه مالک اصلی تغییراتی را در نمای واحد خود به وجود آورید. این تغییرات می تواند شامل برداشتن یک دیوار درون واحد باشد و یا نمای بالکن، به هر حال اجازه مالک شرط اول است.

سعی کنید در هنگام جابجایی خصوصا زمانی که مستأجر هستید ضربه ای به قسمت هایی مانند دیوار و… وارد نیاید. علاوه بر احساس عذاب وجدان بابت نارضایتی مالک امکان تولید انواع سروصدا برای دیگر ساکنین وجود دارد. هم چنین برای انجام این نوع فعالیت ها زمان مناسب را انتخاب کنید. نه زمانی مانند ظهر و یا نیمه شب که زمان استراحت اهالی ساختمان است.

این موارد به ظاهر بی اهمیت خود جزء قوانین ساختمان نشینی به شمار می آید. البته ناگفته نماند که در زمان استراحت همسایگان شما بهتر است به سراغ آن ها نروید. این یک مسئله کاملا شخصیتی است که باید نسبت به انجام آن به نحو صحیح اقدام شود. در غیر این صورت شخصیت شما تحت شعاع سختی قرار می گیرد. هم چنین هیچ دلیل ندارد که اطلاعات هرچند عمومی همسایگان خود را درون ساختمان به دیگران بگویید. این کار در برخی از مواقع مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

نکته پایانی در این حوزه، در خصوص غیبت و سخن چینی برای اهالی است. این کار از زشت ترین اعمال آپارتمان نشینی است. غیبت به هیچ عنوان وجه جالبی ندارد و تنها اعتبار و شخصیت شما را خدشه دار می کند.

قوانین اجاره نشینی

توجه به زمان استراحت

جمع بندی

با توجه به مواردی که در این مقاله گفته شد احتمالا متوجه شده اید که قوانین ساختمان نشینی تا چه حد مهم و لازم الاجرا هستند. هرکدام از قوانین برای راحتی زندگی شما انتخاب شده اند و لازم نیست در برخی از شرایط بابت هرکدام عکس العمل خاصی نشان دهید. این که شما به پرداخت هزینه شارژ توجهی نداشته باشید و یا خود را درگیر مسائل پیش پا افتاده هم چون غیبت و پشت سرگویی کنید تنها به ضرر شماست.

اگر مالک هستید که باید هرچه سریع تر نسبت به خرید یک خانه جدید اقدام کنید و یا هر روز خود را با دغدغه های بی شمار پشت سر بگذارید.اما اگر مستأجر باشید در کوتاه مدت با انسجام دیگر همسایگان مالک حکم تخلیه را برای شما ارسال خواهد کرد. به همین دلیل، سعی کنید به قوانین گفته شده احترام بگذارید. فرهنگ و منش آدمی در سبک زندگی او نمایان می شود. در فرهنگ آپارتمان نشینی اگر به هر دلیلی غیر از موارد گفته شده را در رفتار و اعمال خود بگنجانید وجه شخصیتی خود را از دست می دهید.

امروزه با تراکم جمعیت و ایجاد ساختمان های چند طبقه چاره ای نیست تا با رعایت قوانینی کاملا ساده اما مهم زندگی را برای خود و دیگر ساکنین ساده تر  بگیریم.

قوانین ساختمان نشینی چیست؟

رعایت اصول ساختمان نشینی باعث می شود شما زندگی پر از آرامش و بی استرس را تجربه کنید که این اصول را برای شما ذکر می کنیم : نحوه صحیح استفاده از راهرو و راه پله | پرداخت هزینه شارژ ساختمان | استفاده صحیح از وسایل صوتی و تصویری | استفاده صحیح از پارکینگ در ساختمان | مدیریت رفتاری در ساختمان | احترام به حریم عمومی و شخصی اهالی ساختمان | نگهداری حیوان خانگی در آپارتمان نشینی | ساعتی معین برای تعمیرات

نحوه استفاده از راهرو و راه پله چگونه است؟

اولین نکته ای که در قوانین ساختمان نشینی حاکم است، تمیز نگه داشتن و به قولی نظافت راه پله است. البته امروزه برخی با هزینه ای که سهم بندی است فردی را برای نظافت مأمور می کنند، اما در هر صورت شما باید نکات خاصی را برای تمیز نگه داشتن راه پله در نظر داشته باشید.

استفاده صحیح از وسایل صوتی و تصویری در ساختمان چگونه است؟

طبق قوانین ساختمان نشینی شما این حق را ندارید که با سر و صدای وسایل صوتی و تصویری خود مزاحمتی در هیچ ساعتی از شبانه روز برای همسایگان خود ایجاد کنید. البته این موضوع به فرهنگ افراد نیز مرتبط است. اگر اهل موسیقی، سینما خانگی و … هستید، نسبت به عایق بندی سقف، کف، دیوار و… بی توجه نباشید.