مقدمه

آیا به این فکر کرده‌اید که ماشین خود را با ملک یا زمین تعویض یا معاوضه کنید؟ یا تمایل دارید اطلاعاتی در رابطه با معاوضه ماشین با ملک، کسب نمایید. ما در این مطلب، اطلاعات لازم و ضروری در رابطه با نحوه معاوضه ماشین با ملک نحوه انتقال و ثبت سند رسمی یا معایب معاوضه ماشین با ملک را به شما ارائه می‌دهیم.

تعویض ملک با ماشین
تعویض ملک با ماشین

فهرست

معاوضه ماشین با ملک چیست؟

بد نیست بدانید تعویض خودرو می‌تواند یکی از راه‌های خرید ملک باشد. گزینه تعویض خودرو و ملک برای اشخاص زیادی به سادگی قابل دسترس و جالب است. اگرچه، این نوع معاملات (معاوضه خودرو با ملک) سریع و بدون دردسر انجام می‌شوند، شاید بتوان گفت جزو یکی از بهترین مسیرها برای خرید خودرو یا ملک هستند. شما برای معاوضه ایده‌آل و عالی خودرو با ملک یا برعکس باید به عوامل گوناگونی نظیر قیمت ماشین یا ملک، میزان کیفیت خودرو و ملک، سال ساخت خودرو و ملک، نوع و مدل خودرو و منطقه‌ یا شهری که ملک در آن قرار گرفته توجه داشته باشید.

در حقیقت، باید گفت تعویض ماشین و ملک با یکدیگر به این صورت انجام می‌گیرند که خریدار با در نظر گرفتن ارزش خودرو و ملک که در یک سطح هستند، اقدام به تعویض این دو می‌کند. به این ترتیب، فروشنده ملک خودرویی خریداری می‌کند و فروشنده خودرو نیز ملکی را برای خود می‌خرد. تعویض ملک و خودرو کمک می‌کند فردی که خواهان خرید سریع‌تر خانه برای خود یا عزیزانش است، سریع‌تر به هدفش دستیابی پیدا کند. از طرفی دیگر، شخصی که علاقه‌مند به داشتن خودرو در مدلی خاص است می‌تواند به این صورت ماشین مدنظرش را خریداری کند.

حتی بعضا اشخاصی که به خانه‌ای علاقه‌مند گشته‌اند اما مقداری از پول خرید خانه را ندارند، می‌توانند از طریق معاوضه ماشین با ملک سریع‌تر و بدون نگرانی به خانه مدنظرشان برسند. البته، باید در نظر داشته باشید شما نمی‌تواتید در هر آ‌ژانسی معاملاتی به معاوضه خانه و خودرو بپردازید. حتما این قبیل معاملات را در مراکز معتبر و قانونی نظیر وب سایت ما به آدرس الکترونیکی www.melkba.com انجام دهید. به این ترتیب، می‌توانید به دور از هر گونه دغدغه و نگرانی تعویض ملک با خودرو خود را انجام دهید.

اصلی ترین نکات امنیت مجتمع های مسکونی
نرم افزار ساختمان

آیا معاوضه ماشین با ملک قانونی است؟

برای پاسخ به این سوال که آیا معامله خودرو و ملک قانونی است یا نه؟ باید گفت کاملا به شرایط معامله و قرارداد بستگی دارد. زمانی که شما کلیه موارد نظیر قیمت اصلی خودرو با توجه به سال ساخت، مدل خودرو، برند تولیدکننده، میزان خسارت‌ها و آسیب‌های خودرو و عوامل دیگر را در نظر می‌گیرید. همچنین، پس از آن به مواردی همچون سال ساخت ملک، متراژ و زیربنای ملک، محله‌ای که ملک در آن واقع شده، امکانات ملک نظیر آیا خانه تلفن دارد یا نه؟ کابینت ام دی اف دارد؟ کمد دیواری چطور؟ دکوراسیون داخلی ملک به چه صورت انجام گرفته است؟ توجه می‌کنید می‌توانید معامله قانونی و اصولی انجام دهید.

البته، اینکه این معامله در کجا و توسط چه شرکت‌هایی انجام بگیرد، نیز بسیار مهم و ضروری است. طبق مفاد قانون اساسی کشور زمانی که شما به عنوان یک فرد معامله‌گر کلیه مدارک لازم برای معامله با توجه به قانون نظیر اسناد مربوط به ملک و خانه همچون سند ملک را ارائه می‌دهید و کلیه اصول قرارداد را تکمیل می‌کنید، هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت.

قانون معاوضه ملک و ماشین
قانون معاوضه ملک و ماشین

آیا تعویض خودرو معامله خوبی برای انجام است؟

معمولا، معاوضه ماشین با ملک  یکی از راه‌های فروش خودرو است. این تعویض بعضا با یک خودرو و گاها با یک ملک انجام می‌شود. بد نیست بدانید تعویض خودرو با توجه به ارزش واقعی آن محصول برآورد می‌شود. شما می‌توانید از طریق پرس‌وجو در یک یا چند نمایندگی به سریع‌ترین شیوه ممکن ارزش واقعی خودرو خود را به دست آورید. سپس با توجه به ارزش به دست آمده اقدام به تعویض خودرو با ملک خود کنید.

بنابراین، اگر خواهان تعویض خودروی قدیمی با خودروی جدید هستید، پس از ارزیابی و بررسی دقیق اینکه آیا معامله خودرو کاری مفید است یا نه؟ بپردازید. باید گفت تعویض خودرو و ملک به دلیل سود بالایی که برای هر دو طرف معامله دارد، یک قرارداد و معامله عالی برای انجام هستند. اگر شما فرآیند تعویض خودرو را به صورت اصولی و به دور از هر گونه ابهام و اشتباهی انجام دهید قطعا یک معامله عالی به سرانجام خواهید رساند.

تعویض خودرو
تعویض خودرو

پیشنهادی مهم                                              

 پیشنهاد می‌شود قبل از معاوضه ملک و ماشین، وضعیت خودرو را در یک مکانیکی معتمد بررسی کنید. به این ترتیب، در صورتی که صاحب خودروی قابل تعویض بعضی از قطعات خودرو را تغییر داده باشد به راحتی متوجه خواهید شد. همچنین، خراش‌های کوچک خودرو یا فرورفتگی‌ها نیز باعث کاهش قیمت محصول می‌شود. یکی از موارد دیگری که باید به آن توجه داشت، سابقه خدمات ارائه شده برای خودرو است. باید گفت تعداد کمی از فروشندگان این موضوع را درک می‌کنند. این در حالی است که وجود سوابق کامل همیشه به ارزش خودرو می‌افزاید.

نحوه تعیین ارزش خودرو

اگر پولی برای خرید یک ملک ندارید و یا مبلغی از پولتان کمتر از مقدار مشخص شده است، باید گفت شما از طریق معاوضه ماشین با ملک می‌توانید اقدام به خرید ملک و خودرو کنید. برای اینکه بتوانید اقدام به تعویض خودرو با ملک کنید باید قبل از هر چیزی ارزش خودروی اصلی با قیمت واقعی ملک را برآورد کنید. هنگامی که ارزش واقعی خودرو و ملک توسط فروشندگان برآورد شوند، می‌توان معامله‌ای قانونی و عادلانه انجام داد. بد نیست بدانید، در حال حاضر تعویض خودرو با ملک و یا خودرو با خودرویی دیگر در کشورهای مختلفی نظیر انگلستان، اسکاتلند، ترکیه و غیره امری طبیعی و معمول به نظر می‌رسد.

فروشندگان و معامله‌گران ملک می‌دانند که بعضی از خریداران با خوشحالی خودروی خود را با ملک تعویض می‌کنند. البته قبل از انجام این قبیل معاملات باید اطلاعاتی در خصوص  قیمت قطعات خودرو، بازرسی بدنه خودرو، قیمت اصلی خودرو در بازارهای معاملاتی،  میزان تصادفات و برخوردهای بدنه خودرو با جدول یا دیوار و غیره کسب کرد. ویژگی‌هایی مانند سال ساخت خودرو و مدل‌ آن به همراه امکانات اضافی، میزان مسافت پیموده شده، رنگ‌های کارخانه‌ای غیرمعمول یا کمیاب استفاده شده در خودرو همگی به بررسی نیاز دارند. پیشنهاد می‌شود قبل از انجام معامله حتما درباره ارزش خودروی خود تحقیقات اینترنتی انجام دهید. سپس خودرویتان را به چندین نمایندگی ببرید تا آن را ارزیابی کنند.

تعیین ارزش خودرو
تعیین ارزش خودرو

نکات مهم

هر چند که باید گفت همیشه نمی‌توان به سادگی معاوضه ماشین با ملک را انجام داد. مبادله خودرو با ملک می‌تواند بسیار پیچیده باشد. در حقیقت، باید گفت هنگامی که ارزش خودروی قدیمی یا جدید خود را به صورت جزئی بررسی می‌کنید، فقط در مورد ارزش خودرو مذاکره نمی‌کنید، بلکه به بررسی میزان مبلغی که باید برای ملک پرداخت هم می‌پردازید.

البته، بسیاری از معاوضه‌گران ملک به دلیل معاوضه یا خرید ملک و خودرو دچار استرس می‌شوند. این استرس می‌تواند باعث افزایش هیجان خریدار شود. پس اینکه قبل از هر گونه اقدامی به کلیه گزینه‌ها فکر کنید و سپس آگاهانه برای معاوضه تصمیم نهایی خود را بگیرید، بسیار مهم است.

نحوه تعیین ارزش ملک

اینکه چگونه موفق به تعیین ارزش یک ملک شویم مسئله‌ای است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. برای تعیین ارزش یک ملک یا زمین می‌توان از کمک فروشندگان و یا آژانس املاک معتبر استفاده کرد. همچنین، خودتان می‌توانید با مراجعه حضوری به بنگاه‌های معاملاتی املاک موجود در محله‌یتان نیز قیمت حدودی ملکتان را برآورد کنید. شما می‌توانید با توجه به موارد ذکر شده ذیل اقدام به تعیین ارزش مسکن یا ملکی کنید:

  • به زیربنا و متراژ ملک توجه داشته باشید.
  • سال ساخت و قدمت ملک جز عوامل مهم دیگری است که باید در نظر داشت.
  • مدل و معماری یک خانه نیز باعث افزایش یا کاهش قیمت آن می‌شود.
  • قیمت املاک در محلات مختلف شهر نیز متفاوت است. به همین علت، باید به محله‌ای که ملک در آن قرار گرفته هم توجه کرد.

در آخر، باید گفت حتما به بازار معاملاتی توجه داشته باشید و براساس بازار معاملاتی موجود اقدام به معاوضه ماشین با ملک کنید.

تعیین ارزش ملک
تعیین ارزش ملک

معایب معاوضه ماشین با ملک

هر چند که باید گفت به صورت کلی معاوضه خانه با ملک امری مثبت است. اما باید قبل از انجام هر گونه معامله‌ای در این حوزه مواردی را در نظر گرفت تا میزان ضرر حاصل از معامله را کاهش داد. به همین خاطر، ما تصمیم گرفتیم در این بخش به معایب معاوضه خودرو با ملک اشاراتی داشته باشیم. از جمله معایب تعویض ماشین و ملک می‌توان به عدم توجه به قیمت و ارزش این دو دارایی به صورت مساوی و یا عدم توجه به قیمت‌گذاری صحیح این دو دارایی با یکدیگر اشاره کرد. البته موارد بیشتری نیز وجود دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه با این بخش همراه باشید.

به مبلغ پیشنهادی برای معاوضه ملک و خودرو توجه کنید.

مهم‌ترین بخش‌ معامله‌ میزان مبلغی است که بابت فروش و یا تعویض کالا در نظر گرفته می‌شود.  سود و زیان حاصل از فروش و تعویض کالا باید به گونه‌ای باشد که کمترین ضرر ممکن را برای دو طرف معامله داشته باشد. به همین خاطر، حتما به اینکه با چه مبلغی معامله یا معاوضه خود را انجام دهید، توجه کنید.

قیمت مناسب ماشین و ملک
قیمت مناسب ماشین و ملک

حتما خودرو و ملکی که از لحاظ ارزش در یک سطح هستند، با هم معامله کنید.

یکی از مهمترین مواردی که باید حین تعویض و معاوضه در نظر داشته باشید، این است که ملک و خودرویی که ارزش یکسانی دارند را با یکدیگر تعویض کنید. اگر اقدام به تعویض خودرو و ملکی با ارزش مشابه نکنید قطعا پس از اتمام معاوضه ماشین با ملک هیچگونه احساس خوبی نخواهید داشت. حتی ممکن است تصور کنید ناآگاهانه معامله خود را انجام داده‌اید. برای پی بردن به ارزش واقعی ملک و خودرو می‌توانید از راهنمایی‌ها و کمک متخصصان این حوزه بهره‌مند شوید.

از اینکه می‌خواهید معاوضه انجام دهید، اطمینان داشته باشید.

این مسئله خیلی مهم است. در کشور ما معمولا قیمت ملک بیش از قیمت خودرو است. به همین دلیل، اگر تصمیمی برای معاوضه ملک خود با خودرو دارید حتما به دقت در این رابطه بیندیشید. پیشنهاد می‌شود با افراد متخصص این حوزه مشورت کنید و سپس تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنید. 

اطمینان از معاوضه
اطمینان از معاوضه

نحوه انتقال و ثبت سند رسمی

شما با مراجعه به مراکز معتبر و قانونی موجود در کشور و بررسی تاریخچه این مراکز از لحاظ قانونی می‌توانید به معاوضه خودرو و ملک خود بپردازید. این مراکز پس از ثبت قانونی شرکت خود  طبق اصول کشور موظف هستند کلیه خدمات مشتریان در حوزه معاوضه یا تعویض خودرو را با توجه به اصول اساسی و قانونی کاری و کشور انجام دهند. کلیه خدمات مرتبط به حوزه ثبت و انتقال خودرو یا ملک توسط متخصصانی که در دفاتر قانونی معاوضه یا خرید ملک و خودرو فعالیت دارند، انجام می‌شود.

{ در ادامه بخوانید: تفاوت ساختمان شمالی و جنوبی چیست؟ و تاثیر خطوط حمل و نقل درون شهری بر ارزش ملک و قوانین شارژ ساختمان و پرداخت آن }

چه خودروهایی قابل معاوضه نیستند؟

مسئله دیگری که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد، این است که چه خودروهایی قابل معاوضه نیستند؟ در کل باید گفت پلاک خودروهای خارجی که توسط کشور ایران ثبت نشده‌اند، در دسته این خودروها قرار می‌گیرند. همچنین، اگر بنا به دلایلی مشخص شود خودرو دزدی بوده است نیز هیچگونه معاوضه‌ ماشین با ملک انجام نخواهد گرفت. به همین علت، مدارک خودرو و تایید مدارک ارائه شده توسط مراکز قانونی کشور بسیار مهم و ضروری است. در حقیقت، بدون ارائه مدارک معتبر از این دو دارایی (خودرو یا ملک) نمی‌توان هیچگونه ثبت قانونی نظیر معاوضه انجام داد.

خودروهای غیر قابل معاوضه
خودروهای غیر قابل معاوضه

جمع بندی

به عنوان جمع بندی می‌توان گفت اگر اخیرا به فکر این افتاده‌اید که اقدام به تعویض خودرو یا ملکتان کنید حتما موارد ذکر شده را مدنظر داشته باشید. سپس از دوست یا فرد متخصصی مشورت گرفته و برای عمل اقدام کنید. در نظر داشته باشید، در مراکز معتبر به معاوضه خودرو یا ملک بپردازید تا از مشکلاتی که ممکن است به واسطه کلاه‌برداری و یا ناآگاهی شما رخ دهند، جلوگیری کنید. حتما به ما بگویید آیا تا به حال به فکر معاوضه خودرو یا ملکتان افتاده‌اید؟

معاوضه ماشین با ملک چیست؟

بد نیست بدانید تعویض خودرو می‌تواند یکی از راه‌های خرید ملک باشد. گزینه تعویض خودرو و ملک برای اشخاص زیادی به سادگی قابل دسترس و جالب است. اگرچه، این نوع معاملات (معاوضه خودرو با ملک) سریع و بدون دردسر انجام می‌شوند، شاید بتوان گفت جزو یکی از بهترین مسیرها برای خرید خودرو یا ملک هستند. شما برای معاوضه ایده‌آل و عالی خودرو با ملک یا برعکس باید به عوامل گوناگونی نظیر قیمت ماشین یا ملک، میزان کیفیت خودرو و ملک، سال ساخت خودرو و ملک، نوع و مدل خودرو و منطقه‌ یا شهری که ملک در آن قرار گرفته توجه داشته باشید.

آیا معاوضه ماشین با ملک قانونی است؟

برای پاسخ به این سوال که آیا معامله خودرو و ملک قانونی است یا نه؟ باید گفت کاملا به شرایط معامله و قرارداد بستگی دارد. زمانی که شما کلیه موارد نظیر قیمت اصلی خودرو با توجه به سال ساخت، مدل خودرو، برند تولیدکننده، میزان خسارت‌ها و آسیب‌های خودرو و عوامل دیگر را در نظر می‌گیرید. همچنین، پس از آن به مواردی همچون سال ساخت ملک، متراژ و زیربنای ملک، محله‌ای که ملک در آن واقع شده، امکانات ملک نظیر آیا خانه تلفن دارد یا نه؟ کابینت ام دی اف دارد؟ کمد دیواری چطور؟ دکوراسیون داخلی ملک به چه صورت انجام گرفته است؟ توجه می‌کنید می‌توانید معامله قانونی و اصولی انجام دهید.

آیا تعویض خودرو معامله خوبی برای انجام است؟

باید گفت تعویض خودرو و ملک به دلیل سود بالایی که برای هر دو طرف معامله دارد، یک قرارداد و معامله عالی برای انجام هستند. اگر شما فرآیند تعویض خودرو را به صورت اصولی و به دور از هر گونه ابهام و اشتباهی انجام دهید قطعا یک معامله عالی به سرانجام خواهید رساند.