مسائل حقوقی شارژ ساختمان

مسائل حقوقی شارژ ساختمان به مجموعه مسائل و نکاتی گفته می شود که مربوط به قوانین و مقررات شارژ ساختمان است. با توجه به اینکه در بحث مدیریت مجتمع ها، مدیر یا هیئت مدیره ساختمان با مسائل مالی روبرو هستند، ضروری است که مقرراتی برای این مسائل ایجاد شود. قوانین حقوقی شارژ ساختمان نیز برای نظم دهی به این موارد تدوین شده است.

مطابق با این قوانین، شارژ هر کدام از واحدها باید طبق آئین نامه رسمی، تعیین شود. این مبالغ باید در موعد مقرر به اطلاع تمام اهالی ساختمان برسد تا نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. پس از دریافت این مبالغ هم، مدیر و حسابدار ساختمان، مطابق هزینه های هر مجتمع، آن ها را مدیریت می نمایند.

در این مقاله می کوشیم تا در خصوص بخش های مختلف مسائل حقوقی شارژ مجتمع ها توضیحاتی را ارائه دهیم. با ملکبا همراه باشید.

شارژ ساختمان
شارژ ساختمان

فهرست

لزوم پرداخت شارژ ساختمان برای چیست؟

با توجه به رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت، زندگی جمعی در سازه هایی مانند آپارتمان ها، با رشد بسیار زیادی همراه بوده است. به طوری که مطابق با اعداد و آمار اعلام شده توسط سازمان آمار کشور، حدود 40 درصد جمعیت ایران، در آپارتمان های مسکونی زندگی می کنند. این روش زندگی، باعث ایجاد هزینه های مختلفی نیز شده است. از جمله این هزینه ها، شارژ ساختمان می باشد.

لزوم پرداخت شارژ ساختمان از آنجا اهمیت دارد که باید هزینه های نگهداری و تعمیرات احتمالی تجهیزات و قسمت های مختلف هر مجتمع، پرداخت شود. بدیهی است که وظیفه پرداخت این هزینه ها، بر عهده اهالی آن مجمتع می باشد. تمامی مبالغ شارژ ساختمان هم برای امور مختلفی مانند فیش ها و قبوض مشترک، تعمیر یا نگهداری تجهیزات، پرداخت دستمزد کارکنان مجتمع و سایر امور خدماتی و رفاهی مجتمع ها، هزینه می گردد.

به همین سبب لزوم پرداخت شارژ ساختمان ها در موعد مقرر، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که در غیر این صورت، امر نگهداری ساختمان و تجهیزات حیاتی و رفاهی آن، با اختلال مواجه خواهد شد. بخش مهمی از نکات مربوط به مسائل حقوقی شارژ ساختمان، متوجه این قبیل اقدامات می باشد.

قوانین پرداخت اجاره بها
ثبت آگهی رایگان

مسئول رسیدگی به مسائل شارژ ساختمان

در واقع مسئول رسیدگی به مسائل شارژ ساختمان، مدیر و هیئت مدیر مجتمع هستند. البته با توجه به اینکه شارژ ساختمان، جزو موارد مالی مجتمع محسوب می شود، حسابدار ساختمان هم در این امر دخیل می باشد. اما وظیفه اصلی حسابدار، رسیدگی به هزینه ها و درآمدهای مجتمع می باشد. وی پس از محاسبه مبلغ شارژ هر کدام از واحدها، با هماهنگی مدیر مجتمع، نسبت به دریافت آنها اقدام می کند.

عملیات محاسبه شارژ ساختمان ها هم توسط نرم افزار حسابداری و اپلیکیشن مدیریت ساختمان ملکبا انجام می شود. این نرم افزار ضمن صرفه جویی در زمان، با دقت بالایی تمام امور محاسباتی ساختمان را انجام می دهد. سپس مدیر و حسابدار ساختمان موظف هستند تا نسبت به جمع آوری و رسیدگی به شارژ ساختمان اقدام کنند.

در حالت کلی، مسائل حقوقی شارژ ساختمان و رسیدگی به آنها باید توسط گروه مدیریت مجتمع انجام شود.

مسئول رسیدگی به شارژ
مسئول رسیدگی به شارژ

اگر مستاجر هزینه های شارژ ساختمان را پرداخت نکند، آیا مدیر ساختمان می تواند به مالک مراجعه کند؟

همواره مسائل مالی مختلف، با چالش های زیادی همراه است. در ساختمان ها هم یکی از این چالش ها، عدم پرداخت شارژ ساختمان توسط یک یا چند مورد از واحدها است. همانطور که پیشتر گفتیم، شارژ ساختمان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مسئله به صورت مستقیم در کیفیت زندگی اهالی مجتمع تاثیرگذار است. به همین دلیل در زمان معین شده، اهالی باید شارژ واحد خود را تحویل مدیر یا حسابدار ساختمان کنند.

در صورتی که هر کدام از واحدها، نسبت به پرداخت مبالغ ساختمان کوتاهی کند، مدیریت مجتمع موظف است به این مسئله رسیدگی کند. به عنوان مثال ممکن است یکی از مستاجرین ساختمان، شارژ واحد خود را پرداخت نکند. در این حالت، مدیر یا مسئول حسابداری ساختمان، به صورت مستمر باید این مسئله را پیگیری نمایند.

در صورتی که پس از این مراحل، باز هم مستاجر اقدامی ننمایند، مدیر ساختمان می تواند با مالک واحد تماس گرفته و نسبت به پیگیری این مشکل اقدام کند. مالک ساختمان با توجه به توافق انجام شده می تواند از مبلغ قرض الحسنه مستاجر این هزینه را پرداخت کند؛ یا اینکه با توجه به قرارداد اجاره منعقد شده، با مستاجر تماس گرفته و خواستار پرداخت شارژ ساختمان شود.

در هر صورت، مطابق با مسائل حقوقی شارژ ساختمان، پس از مستاجر، مالک واحد، مسئولیت اصلی و نهایی را در قبال هزینه های مشترک ساختمان بر عهده دارد.

هزینه شارژ و مستاجر
هزینه شارژ و مستاجر

اگر مالک هزینه های شاٰرژ ساختمان را پرداخت نکند، آیا مدیر ساختمان می تواند به مستاجر مراجعه کند؟

در بحث نگهداری ساختمان، گاهی اوقات نیاز به ایجاد زیرساخت یا بازسازی های مختلفی در ساختمان می باشد. به عنوان مثال نصب دوربین های مداربسته برای ایجاد حراست از ساختمان، یا رنگ آمیزی مشاعات ساختمان، از این قیبل اقدامات است. با توجه به اینکه این فعالیت ها مربوط به زیرساخت های مجتمع است، هزینه انجام آنها هم باید توسط مالکان مجتمع پرداخت شود. چرا که مستاجرین به صورت موقت در آن ساختمان حضور دارند؛ همینطور پس از اسباب کشی مستاجرین، امکان جابجایی آن تجهیزات یا دریافت مبلغ مطابق آن وجود ندارد.

با توجه به اینکه این هزینه ها باید توسط مالک هر واحد انجام شود، وظیفه رسیدگی به آن بر عهده مدیر ساختمان می باشد. گاهی اوقات ممکن است مالک واحد، از پرداخت هزینه های مشترک زیرساخت ساختمان، امتناع نماید. در این حالت مدیر ساختمان موظف است این مسئله را پیگیری نماید. همزمان با این مشکل، مستاجر نیز می تواند ضمن تماس با مالک، خواهان پرداخت هزینه های فوق شود.

در صورتی که مالک کماکان پرداخت مبالغ را انجام ندهد، مستاجر می تواند این هزینه ها را انجام داده و سپس از اجاره ماهانه خود، کسر کند. البته این مورد در صورتی است که با مالک توافق انجام شود. در غیر این صورت گروه مدیریت ساختمان می توانند از مراجع ذیصلاح، نسبت به رفع این مشکل، که جزو مسائل حقوقی شارژ ساختمان است، اقدام نماید.

مراجع ذیصلاح رسیدگی به شکایات مربوط به شارژ ساختمان

همانطور که در قسمت های قبلی گفتیم، ممکن است در روند پرداخت شارژ ساختمان توسط اهالی، چالش هایی وجود داشته باشد. گاهی امکان دارد مستاجر نسبت به انجام تعهدات پرداختی خود، بی توجه باشد. همینطور این امکان وجود دارد که مالک واحد هم در پرداخت کردن برخی هزینه های مربوط به ساختمان، کوتاهی کند.

در این حالت مدیر آپارتمان یا مجتمع، مسئول اصلی رسیدگی به این مسئله می باشد. در اولین قدم باید برای رفع این مشکل، به مستاجر یا مالک واحد مراجعه کرد. بدیهی است با توجه به اهمیت رعایت اخلاقیات در ساختمان که جزو قوانین آپارتمان نشینی است، ترجیحا این اختلال با صحبت و گفتگو و توافق رفع شود.

در غیر این صورت، مدیر باید از طریق اقدامات قانونی نسبت به برطرف کردن مشکل شارژ واحد اقدام کند.با توجه به میزان مبلغ و اهمیت آن ارگان هایی مانند شهرداری، شورای حل اختلاف، دادگاه های عمومی و دفترخانه ها در این مسئله، همکاری لازم را ارائه می دهند.

البته روند مراجعه به هر کدام از این نهادها، بسته به تصمیم مدیریت و مقدار مبلغ عقب مانده شارژ متغیر است. در هر صورت، ترجیح بر این است که این گونه مسائل، در چهارچوب گفتگو و به صورت منطقی رفع گردد.

مسائل حقوقی شارژ ساختمان
هزینه شارژ و مالک

آیا برای محاسبه شارژ ساختمان نرم‌افزار یا اپلیکیشنی وجود دارد؟

بله، اپلیکیشن مدیریت ساختمان ملکبا، به صورت تخصصی برای امور ساختمان توسعه داده شده است. با توجه به اینکه محاسبه و رسیدگی به مبالغ مشترک اهالی، بخش مهمی از مسائل حقوقی شارژ ساختمان است، ملکبا قسمت مهمی از این مسائل را برطرف کرده است.

مدیران ساختمان از طریق نرم افزار ملکبا، می توانند محسابات شارژ هر کدام از واحدها را انجام داده و مطابق زمان معین شده، نسبت به دریافت آنها از اهالی، اقدام کنند. با توجه به شیوه های مختلف تعیین شارژ ساختمان، مبالغ توسط مدیر یا حسابدار ساختمان مشخص می شود.

لازم به ذکر است که اپلیکیشن ملکبا امکانات زیاد دیگری نیز دارد که محاسبه شارژ ساختمان فقط یکی از این ویژگی ها می باشد. به برخی از امکانات ملکبا اشاره می کنیم.

  • مدیریت شارژ واحدها
  • مدیریت درآمدهای ساختمان
  • مدیریت صندوق مالی مجتمع
  • امکان ایجاد انواع نظرسنجی برای اهالی
  • قابلیت تعریف قوانین برای هر مجتمع
  • امکان دسترسی به آرشیو اطلاعات مالی و …
  • امکان تغییر مدیر ساختمان به دلایل مختلف
  • امکان ایجاد جریمه و دیرکرد برای واحدها
  • گزارشات و بیلان مالی و …
  • امکان استفاده برای انواع مختلف ساختمان مانند آپارتمان مسکونی، اداری، تجاری، ویلا و …
  • امکان ارسال پیام به اهالی و اطلاع رسانی های مختلف
  • قابلیت نصب در سیستم عامل های گوناگون
  • و …
اپلیکیشن مدیریت ساختمان رایگان
نرم افزار اندروید

نحوه محاسبه هزینه مشاعات ساختمان

شیوه ای مختلفی برای نحوه محاسبه هزینه مشاعات ساختمان وجود دارد که بر اساس تصمیم هیئت مدیره و مجمع عمومی ساختمان معین می شود. به عنوان مثال یکی از این شیوه ها بر اساس تعداد نفرات هر واحد می باشد. به این صورت که هزینه های مشترکی که هر واحد پرداخت می کند با افزایش یا کاهش نفرات ساکن آن واحد؛ کم یا زیاد می شود.

یکی دیگر از این روش ها، تعیین مبلغ شارژ بر اساس متراژ واحد است. در واقع هر چقد متراژ واحد مسکونی بیشتر باشد، مبلغ شارژ ماهانه آن نیز بیشتر می شود.

در روش دیگری که وجود دارد، یک هزینه ثابت ماهانه برای هر واحد در نظر گرفته می شود. در این شیوه، تعداد نفرات یا متراژ واحد، تاثیری در محاسبه شارژ ندارد.

در مجموعه تمام این موارد باید با تصمیمات مجمع عمومی و مدیران ساختمان و مطابق با مسائل حقوقی شارژ ساختمان انجام گردد.

هزینه مشاعات ساختمان
هزینه مشاعات ساختمان

چه قسمت‌هایی از ساختمان جزو مشاعات محسوب می‌شود؟

در واقع تمام قسمت هایی از ساختمان که به صورت عمومی در دسترس همه اهالی است، جزو مشاعات ساختمان محسوب می شود. این فضاها یا تجهیزات به گونه ای هستند که عدم وجود آنها، زندگی در آپارتمان را با اختلال موجه می کند. رسیدگی و محاسبه هزینه های این بخش ها، بر اساس مسائل حقوقی شارژ ساختمان و طبق روش هر مجتمع، به صورت ماهانه انجام می شود. در ادامه به برخی از مشاعات ساختمان اشاره می کنیم.

  • راهروها و راه پله ها
  • تاسیسات سرمایشی و تاسیسات گرمایشی
  • لابی ساختمان
  • آسانسور مجتمع
  • پشت بام ساختمان
  • پارکینگ مجتمع
  • حیاط و فضای سبز
  • فضای بازی کودکان
  • استخر ساختمان
  • و …
هزینه ثابت و متغییر ساختمان
هزینه ثابت و متغییر ساختمان

{ در ادامه بخوانید: تاثیر خطوط حمل و نقل درون شهری بر ارزش ملک و اهمیت کابینت در دکوراسیون آشپزخانه و کاربرد پنجره در ساختمان }

هزینه های ثابت و متغیر ساختمان چگونه در نرم افزار ملکبا محاسبه و اعمال می شود؟

اپلیکیشن ملکبا این امکان را بوجود آورده است که هزینه های مختلف ساختمان بر اساس روش های مختلف تعیین شود. برخی از هزینه ها به صورت ثابت و ماهانه هستند که در هر ماه به صورت شارژ ساختمان محاسبه می گردند. برخی دیگر از هزینه ها، به صورت متغییر بر اساس هزینه های انجام شده تعیین می شود.

به عنوان مثال، در صورتی که در یک زمان مشخص، برای ساختمان، تجهیزات یا وسیله ای تهیه شود، مبلغ آن به صورت مشترک بین اهالی تقسیم خواهد شد. در واقع در آن ماه، این هزینه به هزینه ثابت ماهانه اضافه می گردد.

لازم به ذکر است تمام این موارد به صورت آسان توسط مدیریت ساختمان در اپلیکیشن ملکبا قابل انجام است.

مسائل حقوقی شارژ ساختمان چیست؟

مسائل حقوقی شارژ ساختمان به مجموعه مسائل و نکاتی گفته می شود که مربوط به قوانین و مقررات شارژ ساختمان است. با توجه به اینکه در بحث مدیریت مجتمع ها، مدیر یا هیئت مدیره ساختمان با مسائل مالی روبرو هستند، ضروری است که مقرراتی برای این مسائل ایجاد شود. قوانین حقوقی شارژ ساختمان نیز برای نظم دهی به این موارد تدوین شده است.

لزوم پرداخت شارژ ساختمان برای چیست؟

لزوم پرداخت شارژ ساختمان از آنجا اهمیت دارد که باید هزینه های نگهداری و تعمیرات احتمالی تجهیزات و قسمت های مختلف هر مجتمع، پرداخت شود. بدیهی است که وظیفه پرداخت این هزینه ها، بر عهده اهالی آن مجمتع می باشد. تمامی مبالغ شارژ ساختمان هم برای امور مختلفی مانند فیش ها و قبوض مشترک، تعمیر یا نگهداری تجهیزات، پرداخت دستمزد کارکنان مجتمع و سایر امور خدماتی و رفاهی مجتمع ها، هزینه می گردد.