قوانین آپارتمان نشینی

آپارتمان نشینی هم مطابق با سایر جنبه های زندگی ما، باید توسط قوانین و مقرراتی در جریان باشد. از ابتدای تاریخ تا به حال،  همواره وجود قوانین مختلف،  سبب نظم و نظام در بخش های مختلف تمدن انسان بوده است. با توجه به افزایش جمعیت زمین و روند رو به رشد شهرنشینی، ایجاد قوانین آپارتمان نشینی، بخشی انکار ناپذیر می باشد. البته نکته مهمی در این میان وجود دارد و آن این است که تمامی اهالی آپارتمان، باید به این قوانین اشراف داشته باشند. چرا که عدم اطلاع هر کدام از آنها ممکن است سبب بروز اختلال در روند سکونت در مجتمع ها شود.

بخش عمده ای از قوانین آپارتمان نشینی، مقرراتی هستند که مراجع رسمی و قانونی کشور،  تهیه و تدوین کرده اند. بخش دیگری از این مقررات، قواعد و چهارچوب های داخلی هستند که توسط هیئت مدیره ساختمان، وضع می گردد. در این مطلب می کوشیم به بخش های مختلف این قوانین بپردازیم و  در مورد هر کدام از آنها توضیحاتی را ارائه دهیم. با ملکبا همراه باشید.

 آپارتمان نشینی
آپارتمان نشینی

فهرست

کجا می توانم لیست کامل قوانین آپارتمان نشینی را ببینم؟

 لیست کامل قوانین آپارتمان نشینی، مطلب خیلی مهمی است که باید تمام ساکنین ساختمان از آن اطلاع داشته باشد. در انتهای این مقاله، ما بخشی را به عنوان لیست  این قوانین، معرفی کرده ایم، که توسط وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است. این موارد، مطابق با قوانین تملک آپارتمان ها، مصوبه  ۱۳۴۳/۱۲/۱۶ می باشد. در بخش های مختلف این آیین نامه، به قواعد و چارچوب های زندگی در آپارتمان اشاره شده است.

این قوانین، همسو با رشد تکنولوژی و تغییر شیوه زندگی، با تغییراتی هم مواجه شده اند. مانند ورود و استفاده از تجهیزاتی مانند آسانسور، اینترنت اشیاء در ساختمان، سیستم های امنیتی مجتمع ها و سایر قسمت ها که در حال حاضر مورد بهره برداری قرار می گیرند. ما در ملکبا هم، تلاش زیادی کرده‌ایم تا به هر کدام از این بخش ها  ورود کرده و قوانین و چهارچوب های مربوط به آنها را به صورت مفصل توضیح دهیم. شما می توانید با ورود به بخش وبلاگ ملکبا، تمامی این قوانین را مطالعه نمایید.

همچنین در پلتفرم مدیریت املاک و مستغلات ملکبا، بخشی به عنوان قوانین آپارتمان نشینی وجود دارد امکان تعریف قوانین مختلف توسط مدیران ساختمان در آن مهیا شده است که در ادامه مطلب، به این بخش هم می پردازیم.

اصلی ترین نکات امنیت مجتمع های مسکونی
نرم افزار ساختمان

عدم رعایت قوانین آپارتمان نشینی چگونه قابل پیگیری است؟

زندگی در آپارتمان ها همواره با چالش‌های زیادی همراه بوده است. قوانین آپارتمان نشینی هم برای حل این چالش ها به وجود آمدند. اما همانطور که می دانیم افراد مختلفی هستند که همواره از رعایت قوانین مختلف سرباز می زنند. طبیعی است که عدم رعایت قوانین آپارتمان نشینی، حتی توسط یکی از ساکنین، موجب اختلال در روند زندگی در مجتمع می شود.

در صورت عدم رعایت این مقررات توسط هرکدام از ساکنین و واحدها، مدیر ساختمان وظیفه دارد که تذکرات لازم را به آنها بدهد. در صورت تکرار این موارد، هیئت مدیره یا مدیران مجتمع، طی تذکر کتبی و نامه رسمی، به آن شخص یا واحد اخطار می دهند. پس از آن اگر این تخلفات مجدداً توسط آنها تکرار شد، مدیر یا مسئول ساختمان، موظف است که به صورت قانونی و حقوقی این موارد را پیگیری نماید. در اولین قدم هم، مسئله عدم رعایت مقررات آپارتمان نشینی، توسط شوراهای حل اختلاف پیگیری می‌شود.

لازم به ذکر است عدم تبعیت از قوانین سکونت در آپارتمان، شامل موارد مختلفی می شود .  برخی از این موارد، مانند عدم پرداخت به موقع شارژ ساختمان، ایجاد سر و صدا و مزاحمت های مختلف در آپارتمان، اختلاف بین همسایگان، عدم رعایت نظافت مجتمع و … می باشد.

پیگیری قوانین آپارتمان نشینی
پیگیری قوانین آپارتمان نشینی

تغییر در بالکن یک واحد مسکونی باید با توافق سایر ساکنین ساختمان صورت بگیرد؟

تغییرات داخل ساختمان و تغییرات خارج ساختمان، در قوانین شهرنشینی، تابع مقررات خاصی می باشد. بنابراین برای ایجاد هر تغییری در ساختار بنای ساختمان، این روند باید طبق مقررات شهرداری و شهرسازی انجام شود. در خصوص تغییر بالکن یک واحد مسکونی، ابتدا باید مجوزهای لازم از شهرداری دریافت شود.

البته نکته مهمی که وجود دارد این است که، این تغییر نباید باعث ایجاد مزاحمت برای سایر واحدها شود . برای مثال ممکن است تغییر بنای بالکن یک واحد آپارتمان، به هر طریقی، سبب مسدود شدن راه برای سایر واحدها شود. همچنین امکان دارد این تغییر، باعث تاثیر خیلی زیاد، در نورگیر بودن یا نبودن سایر قسمت های مجتمع یا واحدهای ساختمان شود.

در این موارد، انجام هرگونه تغییری باید با هماهنگی و موافقت سایر واحدهای ساختمانی همراه باشد.

بالکن آپارتمان
بالکن آپارتمان

نصب دوربین در بخش های مختلف آپارتمان مجاز است؟

با پیشرفت فناوری ها و ظهور ابزار آلات جدید، شیوه نگهبانی و حراست از ساختمان هم دچار تغییرات زیادی شده است. استفاده از دوربین های مداربسته در ساختمان ها، در حال حاضر یکی از اصلی ترین روش های حفظ امنیت در مجتمع های مسکونی، تجاری و  اداری می باشد. حال سوال این است که، نصب دوربین مداربسته در ساختمان، نیازمند کسب مجوز است یا خیر؟

مطابق قوانین موجود در کشورمان، نصب هرگونه تجهیزات دوربین های مداربسته، در اماکن عمومی، بدون دریافت مجوز از  سازمان مربوطه، جرم تلقی شده و ممنوع است. در اکثر موارد، ارگان ارائه دهنده مجوز، نیروی انتظامی می باشد. البته بسته به محل نصب دوربین، امکان دارد نیازمند کسب مجوز از سازمان یا ارگان دیگری نیز باشید.

در مجتمع ها هم، نصب دوربین مداربسته در مشاعات، باید با تصمیم هیئت مدیره ساختمان انجام شود. همچنین در محل هایی که دوربین نصب شده است ، وجود دوربین، باید توسط بنرها و تابلوهای اطلاع رسانی، به آگاهی افراد برسد.

دوربین مداربسته
دوربین مداربسته

اگر مالکی نسبت به سهم خود از هزینه های مشترک معترض باشد باید به کجا مراجعه کند؟

هر ساختمان دارای قسمت های مشترکی است که به اسم مشاعات ساختمان شناخته می شود. هزینه نگهداری و رفع امورات مشاعات، بر عهده همه واحدهای مجتمع مسکونی می باشد . در واقع مشاعات ساختمان، بخش هایی از مجتمع هستند که برای استفاده عموم اهالی ساخته شده اند.هزینه نگهداری این قسمت ها به صورت مشترک توسط تمام واحدها پرداخت می شود.

سهم پرداختی هر کدام از واحدها، بر اساس فرمول های مختلفی محاسبه می شود. یکی از این فرمول ها تعداد نفرات است. در واقع هر واحد بر اساس تعداد نفرات آن، سهم خود را پرداخت می نماید. در فرمول دیگر، سهم هر واحد، بر اساس مقدار مالکیت و مساحت آن واحد، محاسبه می شود. تمامی فرمول ها توسط مجمع عمومی مجتمع و هیئت مدیره ساختمان مشخص می گردد.

در صورتی که هر کدام از  مالک ها نسبت به سهم خود از هزینه های مشترک معترض باشد، ابتدا به هیئت مدیره ساختمان مراجعه می نمایند. پس از آن با هماهنگی و ارائه ادله مربوط در این خصوص، توافق انجام می شود .

در صورتی که هیئت مدیره ساختمان به این مسئله رسیدگی ننماید، یا درخواست مالک را رد کند، وی می تواند به مراجع ذیصلاح مراجعه کند. در اولین قدم، شوراهای حل اختلاف و سازمان شهرداری به این مورد رسیدگی می کنند.

هزینه مشترک ساختمان
هزینه مشترک ساختمان

در صورتی که مالک یا استفاده کننده با وجود سلب امکانات از وی، باز شارژ را پرداخت نکند، چه باید کرد؟

در صورت عدم پرداخت شارژ توسط واحد، مدیر ساختمان یا حسابدار ساختمان، موظف است پیگیری لازم را انجام نماید. این پیگیری در مرحله اول اطلاع رسانی مجدد به واحد، برای پرداخت شارژ ساختمان می باشد. در مرحله بعدی در صورت عدم پرداخت وی، به صورت کتبی و رسمی اخطار مربوط به پرداخت شارژ، به آن واحد ارسال می گردد.

اگر پس از این مرحله ،شارژ ساختمان پرداخت نشود، مدیر و مسئول ساختمان موظف است که به شورای حل اختلاف مراجعه نماید. البته این مراجعه در صورتی است که سقف بدهی آن واحد، تا ۵ میلیون تومان باشد. در صورتی که مبلغ شارژ عقب افتاده بیشتر از ۵ میلیون تومان است، باید به دادگاه مراجعه نمود.

در این مرحله دادگاه یک اخطاریه برای واحد مورد نظر ارسال می نماید تا نسبت به پرداخت شارژ اقدام کند. در صورتی که ۱۰ روز پس از این تاریخ فوق، باز هم پرداخت شارژ انجام نشود، مدیر ساختمان می تواند خدمات ساختمان مانند آب برق و گاز را برای واحد قطع کند.

پس از انجام این روند، اگر باز هم واحد فوق از پرداخت شارژ ساختمان امتناع کند، مدیر ساختمان با مراجعه به اداره ثبت منطقه، برای وی حکم اجرایی صادر می کند. حکم اجرایی روشی است که بدون نیاز به مراجعه به دادگاه ،فرد را ملزم به پرداخت مبلغ مورد نظر می نماید.

 اگر در این مرحله هم بدهی مورد نظر پرداخت نشود، با مراجعه به دادگاه عمومی، دادخواست تنظیم می شود و در صورت رای دادگاه، واحد مورد نظر به صورت کامل از خدمات دولتی محروم می شود. همچنین باید مبلغی دو برابر بدهی شارژ عقب افتاده را پرداخت نماید که این مبلغ به حساب صندوق ساختمان واریز می شود.

مالکین ساختمان و شارژ
مالکین ساختمان و شارژ

امکان تعریف قوانین ساختمان در پلتفرم ملکبا میسر است؟

بله، پلتفرم مدیریت املاک و مستغلات ملکبا، امکان ویژه‌ای را برای تعریف قوانین ساختمان مهیا کرده است. با این قابلیت، مدیران ساختمان می تواند به سادگی از داخل اپلیکیشن، قوانین مورد نظر را به اطلاع همه اهالی برسانند. بدیهی است که با توجه به اینکه این قوانین برای ایجاد نظم و رفع امورات ساختمان تدوین می گردند، اجرای آن برای همه اهالی ضروری می باشد. همچنین در صورت نیاز و تصمیم هیئت مدیره، امکان تغییر، افزودن و یا حذف این قوانین وجود دارد.

همه چیز درباره نحوه انتخاب مدیر ساختمان
پلتفرم ملکبا

چگونه قوانین آپارتمان نشینی رو در نرم افزار ملکبا ثبت کنیم؟

برای ثبت قوانین آپارتمان نشینی در نرم‌افزار ملکبا، اگر مدیر ساختمان هستید، پس از ورود به پلتفرم، ابتدا وارد بخش ساختمان مورد نظر شوید. پس از آن در قسمت عملیات ها، گزینه قوانین را انتخاب کنید. در این بخش، امکان تعریف قوانین ساختمان وجود دارد. بدیهی است که این قوانین باید به صورت شفاف و قابل اجرا توسط اهالی باشند.

همچنین برخی قوانین از پیش تعیین شده عمومی، در این قسمت وجود دارند، که شما می توانید هر کدام از آنها را انتخاب و به اطلاع اهالی ساختمان برسانید. لازم به ذکر است در صورت نیاز به حذف هر کدام از قوانین، در همین بخش، این قابلیت گنجانده شده است.

ثبت در پلتفرم ملکبا
ثبت در پلتفرم ملکبا

عدم رعایت قوانین آپارتمان نشینی چگونه قابل پیگیری است؟

همانطور که در این مطلب و سایر مطالب منتشر شده در بلاگ ملکبا اشاره کرده ایم، رعایت قوانین آپارتمان نشینی برای تمامی ساکنین ضروری می باشد. در صورتی که هر کدام از واحدها یا اهالی نسبت به این مسئله بی توجه باشند، مدیر ساختمان موظف است که ابتدا با تذکر و به صورت دوستانه مسئله را رفع نماید. چرا که با توجه به زندگی جمعی در آپارتمان ها، اولویت با عدم ایجاد چالش می باشد.

در صورتی که واحد یا هر کدام از ساکنین، اقدام به تخلف یا عدم رعایت قوانین آپارتمان نشینی کردند، هیئت مدیره ساختمان یا مسئول نگهبانی و حراست مجتمع، به صورت کتبی، به واحد مورد نظر اخطاریه ارسال می کند. همچنین در صورت عدم توجه ایشان، مدیر ساختمان باید نسبت به رفع این اختلال توسط ارگان های مربوط اقدام کند.

در ابتدا می توان از نیروی انتظامی برای رفع این مسئله کمک گرفت. پس از آن مراجعه به شورای حل اختلاف راه حل اصولی و رسمی این مسئله می باشد. مجددا تاکید می کنیم که این روند باید توسط مدیر یا هیئت مدیره یا مسئول حراست ساختمان پیگیری شود.

عدم پرداخت شارژ
عدم پرداخت شارژ

{ در ادامه بخوانید: نگهداری استخر در ساختمان و روشهای کاهش مصرف انرژی در ساختمان و تفاوت انواع املاک و مستغلات }

آیا مدیر ساختمان می تواند آسانسور را قطع کند؟

مدیر ساختمان مسئول تمامی تجهیزات داخل مجتمع از جمله آسانسور می باشد. مدیر ساختمان در مواقع بسیار معدودی می تواند آسانسور را قطع کند.

  • اولین مورد بیمه آسانسور است. اگه آسانسور بیمه نداشته باشد یا بیمه آن به اتمام برسد، مدیر ساختمان موظف است سریعا نسبت به بیمه کردن آن اقدام کند. بدیهی است مبلغ بیمه مشترک توسط اهالی پرداخت می شود. اگر به هر دلیل امکان پرداخت بیمه میسر نباشد، مدیر باید آسانسور را تا زمان بیمه آن قطع کند. چرا که اگر اتفاق و حادثه ای برای آسانسور پیش بیاید، خسارت مادی و جانی بر عهده مدیر می باشد.
  • در صورتی که واحدی شارژ ساختمان را پرداخت نکند، می توان آسانسور آن طبقه را قطع کرد. البته این مسئله باید به صورتی قانونی و پس از طی مراحل پیگیری قضایی انجام شود. همچنین در آن طبقه نباید واحد دیگری هم وجود داشته باشد.
  • تمامی این موارد باید با هماهنگی هیئت مدیره ساختمان انجام شود.
آسانسور
آسانسور

لینک های راهنمایی : آپارتمان نشيني و قانون تملك آپارتمان ها

قوانین آپارتمان نشینی چیست؟

بخش عمده ای از قوانین آپارتمان نشینی، مقرراتی هستند که مراجع رسمی و قانونی کشور،  تهیه و تدوین کرده اند. بخش دیگری از این مقررات، قواعد و چهارچوب های داخلی هستند که توسط هیئت مدیره ساختمان، وضع می گردد.

کجا می توانم لیست کامل قوانین آپارتمان نشینی را ببینم؟

لیست  این قوانین، توسط وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است. این موارد، مطابق با قوانین تملک آپارتمان ها، مصوبه  ۱۳۴۳/۱۲/۱۶ می باشد. در بخش های مختلف این آیین نامه، به قواعد و چارچوب های زندگی در آپارتمان اشاره شده است.

عدم رعایت قوانین آپارتمان نشینی چگونه قابل پیگیری است؟

در صورت عدم رعایت مقررات توسط هرکدام از ساکنین و واحدها، مدیر ساختمان وظیفه دارد که تذکرات لازم را به آنها بدهد. در صورت تکرار این موارد، هیئت مدیره یا مدیران مجتمع، طی تذکر کتبی و نامه رسمی، به آن شخص یا واحد اخطار می دهند. پس از آن اگر این تخلفات مجدداً توسط آنها تکرار شد، مدیر یا مسئول ساختمان، موظف است که به صورت قانونی و حقوقی این موارد را پیگیری نماید. در اولین قدم هم، مسئله عدم رعایت مقررات آپارتمان نشینی، توسط شوراهای حل اختلاف پیگیری می‌شود.