اجاره سوئیت

برای توضیح در خصوص اجاره سوئیت، ابتدا باید به سراغ این برویم که سوئیت چیست؟ می توان گفت به واحدهای مسکونی کوچک و جمع و جور، سوئیت گفته می شود. سوئیت هم مانند سایر انواع منازل مسکونی، دارای امکانات و ویژگی های  متفاوتی است. برخی از این خدمات رفاهی مانند پذیرایی، سرویس بهداشتی، حمام و … در تمام سوئیت ها وجود دارند. اما برخی از این فضاها و امکانات ممکن است بسته به مساحت سوئیت، در آن وجود نداشته باشد؛ مانند آشپزخانه که در برخی از سوئیت های کوچک وجود ندارد. یا سرویس بهداشتی و حمام که در بعضی از این منازل ممکن است مشترک باشد.

با توجه به تعریف سوئیت، می توان نتیجه گرفت که اجاره سوئیت در واقع برای سکونت موقت و کوتاه مدت در نظر گرفته می شود. هزینه اجاره این نوع از خانه ها، نسبت به سایر واحدهای مسکونی مجهز، کمتر می باشد. همین مسئله باعث می شود تا افرادی که به صورت کوتاه مدت قصد سکونت در یک محل را دارند، به سراغ آن ها بروند.

لازم به ذکر است، گاهی اوقات، اشخاصی که در یک مدت مشخص، توانایی یا امکان پرداخت هزینه واحد مسکونی مجهز را ندارند، از اجاره سوئیت استفاده می کنند. در ادامه به صورت مفصل تر به این مباحث می پردازیم. با ملکبا همراه باشید.

سوئیت
سوئیت

فهرست

انواع سوئیت

همانطور که گفته شد، سوئیت ها، نوعی از منازل یا واحدهای مسکونی موقت محسوب می شوند. این منازل، بر اساس موقعیت محل قرارگیری، نوع استفاده، متراژ و چند عامل دیگر، انواع مختلفی دارند. سوئیت های مبله، غیر مبله، اداری و لوکس برخی از این موارد هستند. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

قوانین پرداخت اجاره بها
ثبت آگهی رایگان
  • سوئیت مبله

همانطور که از نام آن مشخص است، به سوئیتی گفته می شود که علاوه بر فضای سکونت، تجهیزات رفاهی ‌را هم دارد. از جمله این لوازم و تجهیزات، مبلمان، یخچال، تلویزیون، فرش و موکت و مواردی از این دست هستند. تعداد و مقدار این لوازم هم بر اساس سطح کیفی منزل مورد نظر، متفاوت است.

  • سوئیت غیرمبله

این نوع از منزلگاه ها، واحدهایی هستند که صرفا فضای سکونت دارند. در واقع به غیر از فضای واحد مسکونی، فاقد امکانات و تجهیزات زندگی هستند. عموما این واحدها، برای اجاره های چند ماهه مورد استفاده قرار می گیرند.

سوئیت غیر مبله
سوئیت غیر مبله
  • سوئیت اداری

یک نوع دیگر از انواع اجاره سوئیت، نوع اداری آن است. با توجه به نام این نوع از فضاها، عمده استفاده از آنها، برای مصارف اداری و دفتری می باشد. محل قرارگیری و تجهیزات مورد استفاده در آن ها نیز بر اساس همین نیازها، در نظر گرفته می شود.

  • سوئیت لوکس

متراژ و تجهیزات سوئیت های لوکس، معمولا بیشتر و باکیفیت تر از سایر انواع سوئیت ها می باشد. عموما آنها دارای امکانات کامل تری برای سکونت هستند. همینطور گاهی از این سوئیت ها در هتل ها و اقامتگاه های مسافرتی مورد بهره برداری قرار می گیرند.

سوئیت لوکس
سوئیت لوکس

قوانین اجاره سوئیت

برای اجاره سوئیت ها قوانین و مقرراتی خاصی وجود دارد که صاحب ملک و مستاجر باید آنها را رعایت کنند. این قوانین بخش های مختلفی دارد که سبب نظم بخشیدن به فرآیند سکونت و تخلیه سوئیت خواهد شد. برخی از این قوانین به صورت کلی و سراسری هستند و برخی دیگر از آنها بسته به توافق طرفین، ممکن است متفاوت باشند. به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

  • مدارک شناسایی

برای اجاره سوئیت، حتی به صورت یک روز، باید صاحب ملک، مدارک شناسایی مستاجر را رویت و در برخی از موارد مطابق با قرارداد بین شان، به صورت امانت نزد خود نگه دارد. گاهی برای سکونت زوج های خانم و آقا، لازم است مدارک تاهل دو طرف مانند عقدنامه هم در نظر گرفته شود.

  • سن قانونی

برای اجاره منزلگاه های موقت، باید طرف مستاجر به سن قانونی 18 سال رسیده باشد. طبیعی است در صورتی که صاحب ملک، سوئیت را به افراد زیر سن قانونی اجاره دهد، مرتکب تخلف شده است. به همین دلیل، عواقب هر نوع آسیب و مشکلات ناشی از آن، بر عهده اجاره دهنده خواهد بود.

سن قانونی
سن قانونی
  • نوع استفاده

در قرارداد و توافق دو طرف، نوع استفاده از سوئیت باید مشخص شود. در صورتی که قرار است سوئیت به صورت مسکونی مورد استفاده قرار بگیرد، این مسئله باید بدون تغییر انجام شود. همچنین در صورت استفاده برای سایر موارد، باید مطابق با توافق و تعهد دو طرف باشد.

  • تعداد نفرات

گاهی اوقات، برای سکوت افراد در منزلگاه ها، محدودیت نفرات در نظر گرفته می شود. برای مثال، توافق می گردد که سوئیت مورد نظر به 3 نفر اجاره داده شده است. در این حالت حضور و سکونت افراد دیگر غیرمجاز تلقی می شود.

  • آسیب دیدن لوازم سوئیت

وظیفه نگهداری و حفاظت از تجهیزات سوئیت، بر عهده مستاجر می باشد. در صورتی که به هر کدام از لوازم خانه مورد نظر آسیبی وارد شود، مستاجر، مسئولیت جبران خسارت را بر عهده دارد.

اجاره سوئیت در تهران
اجاره سوئیت در تهران

اجاره سوئیت در تهران

اجاره سوئیت در تهران هم مانند سایر شهرهای کشور، برای بعضی از افراد، مطلوب می باشد. ممکن است برخی از دانشجویان و کارمندان، به دلایل مختلف، نیاز به سکونت در کرایه سوئیت در تهران داشته باشند. قوانین اقامت در سوئیت در این شهر هم مانند سایر شهرها، مطابق مقررات رسمی کشور است.

همچنین پلتفرم های زیادی هستند که امکان کرایه سوئیت در برای کاربران مختلف فراهم می کنند. این وب سایت ها و اپلیکیشن ها، بر اساس مناطق مختلف و عوامل دیگر، منازل مختلف را به کاربران ارائه می کنند. یکی از بهترین نوع این پلتفرم ها، ملکبا است که امکان خرید، فروش و اجاره انواع مختلف منازل را برای کاربران، فراهم کرده است.

وجود پلتفرم های گوناگون در امور روزمره، سبب سهولت انجام کارهای مختلف می گردد. پلتفرم مدیریت املاک و مستغلات ملکبا، برای انجام کارهای مدیریت ساختمان طراحی و توسعه داده شده است. این اپلیکیشن قابلیت های مختلفی را دارد که صاحبین سوئیت ها و منازل کرایه ای هم می توانند از آن بهره بگیرند.

نصب و استفاده از این پلتفرم رایگان است و کاربران می توانند برای ورود به اپلیکیشن، روی لینک صفحه اصلی پلتفرم کلیک کنند.  پلتفرم مدیریت املاک ملکبا

همه چیز درباره نحوه انتخاب مدیر ساختمان
پلتفرم ملکبا

تفاوت سوئیت با آپارتمان و ویلا

همانطور که گفته شد، سوئیت ها، منازل جمع و جور و کوچکی هستند که برای استفاد موقت مورد استفاده قرار می گیرند. به همین جهت، تفاوت های زیادی بین سوئیت ها با آپارتمان ها و ویلاها وجود دارد. عمده تفاوت اجاره سوئیت با خانه های آپارتمانی و خانه های ویلایی، متراژ و تجهیزات رفاهی آن ها است. به عنوان مثال در سوئیت ها، عموما حیاط و تراس وجود ندارد.

این منزلگاه ها، در مقایسه با ویلاها هم تفاوت های زیادی دارند. متراژ کم سوئیت ها، نسبت به باغ ویلاها و ویلاها، قابل مقایسه نمی باشد. همین دلیل باعث شده تمام فضاها و امکانات سوئیت، به صورت مختصر و اصطلاحا جمع و جور در نظر گرفته شود.

فرق دیگر سوئیت با سایر منازل و واحدها، نوع سکونت در آن ها است. عموما سوئیت ها به صورت کوتاه مدت چند روزه، چند هفته ای و نهایتا چند ماهه کرایه می شوند.

قیمت اجاره
قیمت اجاره

قیمت اجاره سوئیت

طبیعتا قیمت کرایه سوئیت بسته به عوامل مختلف، متغییر است. می توان گفت، سوئیت، هرچقدر متراژ و امکانات بالاتری را دارا باشد، شامل قیمت بیشتری نیز می باشد. برای مثال، منزلگاه های که دارای آشپزخانه و حمام مجزا هستند، نسبت به سایر آنها هزینه بیشتری دارند. یا در خصوص وجود امکانات و تجهیزات رفاهی مانند یخچال، تلویزیون، مبلمان، تخت خواب، کابینت، کمد، میز و …، وجود و عدم وجود آنها، مستقیما روی قیمت اجاره سوئیت تاثیرگذار می باشد.

عامل دیگر موثر در قیمت سوئیت، محل قرارگیری آن است. به عنوان مثال خانه هایی که در شمال شهر، یا موقعیت بهتر قرار دارند، هزینه بیشتری را برای اجاره نیاز دارند. البته این مورد برای تمام خانه ها و واحدهای مسکونی و تجاری صدق می کند.

دسترسی به امکانات شهری و حمل و نقل عمومی هم بر روی قیمت آنها اثرگذار است. با توجه به اینکه هرچقدر این دسترسی ها بیشتر باشند، سطح رفاهی ساکنین منطقه بیشتر خواهد بود، طبیعتا روی قیمت نیز، اثر افزایشی دارند. پیش از این در مطلب مجزایی، در خصوص نحوه محاسبه ارزش ملک، محتوای مفصلی را منتشر کرده ایم.

اجاره سوئیت با اپلیکیشن
اجاره سوئیت با اپلیکیشن

اجاره سوئیت در پلتفرم مدیریت املاک و مستغلات ملکبا چگونه است؟

پلفترم ملکبا قابلیت های زیادی را برای مدیریت ملک و مستغلات، به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده است. یکی از این قابلیت ها امکان اجاره سوئیت است که به سادگی در دسترس کاربران می باشد. برای استفاده از این ویژگی، پس از ورود به پلتفرم و ثبت نام در آن، به قسمت آگهی های ملکی مراجعه نمایید.

در این بخش، با توجه به فیلترهای مختلف که برای استفاده قرار گرفته اند، واحد مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. در هر قسمتی از این روند می توانید از طریق تماس یا پشتیبانی آنلاین ملکبا، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اجاره سوئیت برای مسافر

یکی از پر کاربردترین مصارف سوئیت، کرایه آنها برای مسافرین است. گردشگران و مسافرهای شهرهای مختلف، می توانند برای سکونت چند روزه خود، از امکان اجاره این منازل استفاده کنند. می توان گفت با توجه به قیمت سکونت در هتل ها، بهره گیری از سوئیت ها به صرفه تر است. همچنین امکانات رفاهی مناسبی برای ساکنین در سوئیت ها در نظر گرفته می شود.

معمولا خانواده هایی که عازم شهرهای سیاحتی و زیارتی هستند، برای راحتی و البته صرفه جویی در هزینه های خود، در سوئیت ها مستقر می شوند. مسافرین و کاربران، برای یافتن و اجاره سوئیت، همانطور که گفتیم از اپلیکیشن ملکبا استفاده کنند.

افراد، بسته به تعداد نفرات و زمان سکونت، سوئیت مناسب خود را در نظر می گیرند. به عنوان مثال، یک خانواده 4 نفره، برای اقامت 3 روز در یک سوئیت، نیازی به کرایه منزل 100 متری ندارد. سوئیت های 50 تا 60 متری هم برای سکونت این خانواده، مناسب هستند.

اجاره سوئیت
اجاره سوئیت برای مسافر

اجاره سوئیت روزانه و ماهانه

مدت زمان اجاره سوئیت ها، بر اساس نوع استفاده افراد، متفاوت است. عموما برخی از سوئیت ها، به صورت مستمر، روزانه و چند روزه اجاره می شوند. یعنی صاحبین این ملک ها، آنها را در مدت زمان طولانی تری واگذار نمی کنند. این مسئله عموما به علت سوددهی بیشتر است. بدیهی است، اجاره بلند مدت تر واحد، در مقایسه با اجاره کوتاه مدت، مبلغ کمتری را شامل می شود. برای مثال در صورتی که، یک سوئیت، به صورت روزانه طی یک ماه، به افراد مختلف اجاره داده شود، نسبت به اینکه به یک فرد و مدت یک ماهه واگذار شود، سود بیشتری را برای صاحب ملک دارد.

برخی دیگر از این منزلگاه ها هم به شکل بلند مدت تری واگذار می شوند. برای نمونه سوئیت هایی هستند که باید حداقل یک هفته کرایه شوند. در غیر اینصورت، صاحب ملک، واحد را در اختیار فرد نمی گذارد. همچنین این منازل، در صورتی که زودتر از موعد مقرر تخلیه شوند، عموما مبلغ کامل توافق شده توسط مالک دریافت می شود.

{ در ادامه بخوانید: نیازهای شهرک های مسکونی و اسناد ملک و قوانین نگهداری پت در املاک مختلف }

مدارک مورد نیاز اجاره سوئیت

پیش از این گفتیم که اجاره سوئیت، تابع مقررات خاصی است. یکی از این مقررات، مدارک مورد نیاز برای اجاره می باشد. طرف مستاجر باید دارای مدارک هویتی رسمی و قابل شناسایی باشد. همچنین مالک ملک نیز باید اسناد مالکیت خود را در اختیار داشته باشد. به برخی از این مدارک اشاره می کنیم.

  • مدارک شناسایی طرفین شامل شناسنامه یا کارت ملی معتبر
  • اسناد مالیکت ملک توسط صاحبخانه
  • مدارک هویتی مانند گذرنامه برای اتباع خارجی
  • اسناد تاهل برای زوج ها مانند عقدنامه و … (در بعضی از سوئیت ها)

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا توضیحات و نکات مهم کرایه سوئیت را برای شما کاربران گرامی توضیح دهیم. برای مطالعه مقالات بیشتر، به وبلاگ ملکبا مراجعه نمایید.

اجاره سوئیت چیست؟

می توان گفت به واحدهای مسکونی کوچک و جمع و جور، سوئیت گفته می شود. سوئیت هم مانند سایر انواع منازل مسکونی، دارای امکانات و ویژگی های  متفاوتی است. برخی از این خدمات رفاهی مانند پذیرایی، سرویس بهداشتی، حمام و … در تمام سوئیت ها وجود دارند. اما برخی از این فضاها و امکانات ممکن است بسته به مساحت سوئیت، در آن وجود نداشته باشد؛ مانند آشپزخانه که در برخی از سوئیت های کوچک وجود ندارد. یا سرویس بهداشتی و حمام که در بعضی از این منازل ممکن است مشترک باشد.

انواع سوئیت را نام ببرید؟

همانطور که گفته شد، سوئیت ها، نوعی از منازل یا واحدهای مسکونی موقت محسوب می شوند. این منازل، بر اساس موقعیت محل قرارگیری، نوع استفاده، متراژ و چند عامل دیگر، انواع مختلفی دارند. سوئیت های مبله، غیر مبله، اداری و لوکس برخی از این موارد هستند.

قوانین اجاره سوئیت را نام ببرید؟

برای اجاره سوئیت ها قوانین و مقرراتی خاصی وجود دارد که صاحب ملک و مستاجر باید آنها را رعایت کنند. این قوانین بخش های مختلفی دارد که سبب نظم بخشیدن به فرآیند سکونت و تخلیه سوئیت خواهد شد. برخی از این قوانین به صورت کلی و سراسری هستند و برخی دیگر از آنها بسته به توافق طرفین، ممکن است متفاوت باشند.