بازدید ملک با مشتری 

برای صحبت در خصوص بازدید ملک با مشتری، ابتدای لازم است در مورد مسکن و ملک، توضیح مختصری ارائه دهیم. از ابتدای حضور بشر در زمین و پیدایش تمدن ها، سکونت در یک مکان، همواره امر بسیار مهمی بوده است. در واقع یکی از اصلی ترین نیازهای انسان ها، ضرورت وجود امنیت جانی برای او می باشد. یکی از مهم ترین بخش های امنیت برای هر انسانی، سکونت شخص در یک محل مشخص است. به همین دلیل، بحث مسکن و خانه، برای انسان ها، امری حیاتی محسوب می شود. 

امروزه امر ملک و مسکن، بخش بزرگی از رفتارها و امور مختلف روزمره ما رو تحت شعاع قرار داده است. همواره افرادی مختلفی، برای خرید یا اجاره ملک مورد نظر، نیاز به بازدید و بررسی آن ملک پیدا می کنند. در واقع یکی از مراحل اولیه، ولی مهم برای معاملات ملک، بازدید ملک محسوب می شود. هدف از این بازدید، مشاهده ملک مورد نظر از جنبه های مختلف می باشد. این بازدیدها عمدتا توسط افرادی که در شغل مشاور املاک مشغول هستند، تنظیم می گردد.  ملک مورد اشاره خریدار یا مستاجر، می تواند ملک مسکونی، تجاری و یا اداری باشد. البته ویلاها و باغ ویلا ها و همین طور مستغلاتی مانند زمین هم، در این دسته بندی قرار می گیرند. 

در حالت کلی، هدف از بازدید توسط مشتری، مشاهده معایب و مزایای ملک مورد نظر برای معامله می باشد. همینطور، هدف از این معامله، می تواند خرید و فروش، رهن و اجاره، سرمایه گذاری در ملک و مستغلات و موارد دیگر باشد. 

در این مطلب می کوشیم تا در خصوص این مسئله مهم که احتمالا شما هم با آن برخورد داشته اید، صحبت کنیم. با ملکبا همراه باشید. 

نکات مهم از بازدید ملک
دیدن ملک توسط مشتری

فهرست

قوانین بازدید ملک 

برای بررسی حضوری از ملک مورد معامله، باید مقررات معینی، رعایت شود. البته قوانین بازدید ملک، به صورت توافق شده و عرفی محسوب می شوند. در واقع این عمل، مقررات رسمی و دستورالعمل قانونی خاصی ندارد. اما تمام این فرآیند، مطابق قانونی جاری کشور انجام می شود. به این معنا که تخلفات عمومی در هر بخشی، شامل پیگرد قانونی می باشد. در ادامه به برخی از چهارچوب های هنگام بازدید، اشاره می کنیم. 

اصلی ترین نکات امنیت مجتمع های مسکونی
نرم افزار ساختمان
  • بازدید ملک با زمان قبلی 

بازدید ملک باید با زمان قبلی مشخص شده باشد. امکان بازدید سر زده از ملک توسط خریدار یا مستاجر خواهان ملک، وجود ندارد. در واقع برای حضور در ملک، ابتدا باید با مالک هماهنگی انجام شده، سپس در محل مورد نظر بازدید صورت پذیرد. البته لازم به ذکر است که در صورتی که مالک، با رضایت و خواسته خویش، کلید ملک را در اختیار مشاور املاک قرار دهد، این مسئله رفع شده محسوب می شود. بدین معنا که دیگر نیازی به هماهنگی با وی نمی باشد؛ مگر اینکه مالک از قبل خواستار هماهنگی شده باشد. 

  • عدم ایجاد مزاحمت 

بدیهی است که در هنگام بازدید، نباید هیچگونه مزاحمتی برای سایر افراد ایجاد شود. این افراد ممکن است مستاجر یا ساکین قبلی ملک، سایر همسایه ها و … باشند. بازدید باید با رعایت احترام به ساکنین (در صورتی که ملک مسکونی است) انجام شود. مسئولیت عدم ایجاد مزاحمت بازدید، بر عهده فرد هماهنگ کننده بازدید می باشد. این فرد معمولا از مجموعه مشاورین املاک می باشد. 

  • هماهنگی با مستاجر 

در صورتی که مستاجر در ملک مورد نظر اقامت دارد و هنوز ملک را تخلیه نکرده، برای بازدید، حتما باید با وی هماهنگی لازم انجام شود. در صورتی که مستاجر در خانه یا دفتر حضور نداشته باشد، عموما ساعت خاصی را برای بازدید ملک مشخص می کند تا در آن زمان، خریداران یا مستاجرین جدید از محل مورد نظر، بازدید بعمل آوردند. 

  • ذکر واقعی مشخصات ملک در هنگام بازدید 

در هنگام بازدید توسط خریداران یا مستاجر جدید، مشاور املاک یا صاحبخانه، باید بدون هیچگونه سوءنیت، تمام مشخصات ملک را به بازدید کننده شرح دهند. در واقع اگر ملک مورد نظر دارای ایرادات یا مشکلات احتمالی است، حتما باید خریدار یا بازدید کننده از آن مطلع شود. اصولا امر بازدید به همین سبب انجام می شود. 

نکات مهم از بازدید ملک
قوانین بازدید

نقش مشاورین املاک برای بازدید ملک 

با توجه به نقش حیاتی مشاورین املاک در معاملات ملکی، نقش قابل توجهی هم برای بازدید ملک ایفا می کنند. عموما این افراد هستند که برنامه بازدید ملکی را مشخص و با همراهی خریدار یا خواهان ملک مورد نظر، انجام می دهند. در واقع عموم خرید و فروش ها و معاملات مستغلات در کشور ما بدین گونه است که فروشنده (صاحب ملک)، با مراجعه به مشاورین املاک، تقاضای فروش ملک خود را می نماید. پس از آن مشاورین، ملک وی را در بین فایل ها و آگهی های ملکی خود ثبت می کنند. 
سپس در صورتی که خریدار یا مستاجری، ملکی با مشخصات مشابه آن فایل بخواهد، مشاورین، ملک مورد نظر را به او معرفی می کنند. بدیهی است که در این حالت اطلاعات تماس صاحب ملک، در اختیار بنگاه معاملاتی است. به همین سبب، ایشان مسئولیت هماهنگی برای بازدید ملک را بر عهده دارند. 

نکات مهم از بازدید ملک
نقش مشاور املاک

ساعات بازدید ملک توسط مشتری 

در حالت کلی، ساعت خاصی برای بازدید ملکی وجود ندارد. در واقع این عمل، با هماهنگی طرفین انجام می شود. به همین دلیل، طبیعی است که هر فردی، بر اساس کار و مشغله خویش، زمان معینی رو به بازدید کننده اعلام می کند. اما عرفی مشخص هم در این زمینه وجود دارد. معمولا بازدید در ساعات روز و روشنایی انجام می شود. این مسئله از آنجا اهمیت پیدا می کند که بازدید کننده می تواند با توجه به روشنایی روز، ایرادات و مشکلات احتمالی بیشتری را در ملک تشخیص دهد.  

البته ممکن است صاحب ملک (یا ساکن قبلی و فروشنده)، بسته به دلایل مختلف در ساعات روز حضور نداشته باشد. این مسئله سبب می شود که بازدید در ساعات غیر کاری مانند غروب یا شب انجام شود. 

لازم به ذکر است که گاهی در یک ملک، ساکنین قبلی، هنور اقامت دارند. معمولا در این حالت ساعت بازدید ملک را، به صورتی مشخص می کنند که مزاحتمی برای اهالی ایجاد نشود. در این حالت ممکن است ساعت بازدید، به ساعات غیرکاری منتقل شود. اما در مجموع، این مسئله با هماهنگی طرفین، قابل رفع می باشد. 

نکات مهم از بازدید ملک
ساعات بازدید از ملک

بازدید از خانه های تخلیه نشده 

همانطور که پیش تر اشاره شد، برای بازدید از خانه های تخلیه نشده، باید هماهنگی به گونه ای انجام شود که کمترین مزاحمت برای ساکنین ایجاد شود. در این حالت با توجه به وجود اسباب خانه و سکونت ایشان در منزل، بازدیدکننده گان باید مراعات ساکنین را مد نظر قرار دهند. همچنین ذکر این نکته اهمیت دارد که در هنگام بازدید، ملاحظات لازم برای جلوگیری از آسیب دیدن لوازم خانه، توسط افراد مهم است. چرا که ممکن است ساکنین قبلی در حال اسباب کشی و جمع آوری وسایل خود باشند. 

گاهی ممکن است که بازدید، بدون حضور مالک و ساکنین قبلی، از این نوع خانه ها انجام شود. یعنی خانه ای که هنوز تخلیه نشده است، توسط خریدار یا مستاجر جدید،بدون حضور مستاجر قبلی، بازدید شود. البته این مسئله باید با همانگی قبلی همه طرفین صورت پذیرد. این حالت در صورتی انجام می شود که به دلایلی مانند مشغله کاری و … امکان حضور ساکنین پیشین، در ساعتی که بازدیدکننده حضور می یابد، وجود نداشته باشد. در این حالت می توان این هماهنگی را انجام داد. 

البته در این مورد، باید حساسیت بیشتری نسبت به حضور در خانه فوق، مد نظر داشت. بدیهی است مسئولیت هرگونه آسیب احتمالی و … که در هنگام بازدید انجام شود، در صورتی که ایشان نقشی داشته باشند، با بازدید کننده خواهد بود. 

نکات مهم از بازدید ملک
خانه تخلیه نشده

بازدید مجازی از ملک 

با توجه به رشد تکنولوژی و پیشرفت فناوری های مختلف، امکانات و قابلیت های زیادی برای افراد ایجاد شده است. یکی از این فناوری ها، امکان بازدید مجازی از ملک می باشد. در این حالت، بازدیدکنندگان، بدون نیاز به حضور در ملک، می توانند تمام بخش های آن را مشاهده و بررسی کنند. برای ایجاد بازدید مجازی، ابتدا عکاس توسط دوربین های مخصوص این کار، از ملک مورد نظر تصویربرداری می کند. این تصاویر به گونه ای هستند که به صورت 360 درجه، تمام زوایا و بخش های محیط را، عکاسی می کنند. 

سپس با استفاده از نرم افزارهای ویژه این کار، تصاویر پردازش شده و به صورت فایل های تور مجازی در اختیار کاربران قرار می گیرند. لازم به ذکر است که امکان چرخش و حرکت بین قسمت های مختلف محیط هم در این تصاویر وجود دارد. 

در حال حاضر، برخی از اپلیکیشن ها هم به بازار عرضه شده اند که بدون نیاز به تجهیزات تخصصی عکاسی، امکان ایجاد تور مجازی را به وسیله گوشی های هوشمند فراهم می کنند. بدیهی است که در این حالت، کیفیت نسبتا کمتری در مقایسه با دوربین های عکاسی، ایجاد می شود. 

برای بازدید ملک به صورت مجازی، ذکر یک نکته اهمیت ویژه ای دارد. در هنگام عکاسی و پردازش تصاویر، این امکان وجود دارد که بخش یا بخش هایی از تصویر، مونتاژ شده باشند. به این معنا که اپراتور، عمدا (یا به ندرت، سهوا) ایرادات ظاهری و … را توسط نرم افزارهای موتاژ تصویر، برطرف کند. در این حالت، بازدیدکننده متوجه این ایراد یا مشکل نخواهد شد. 

اما در مجموع، قابلیت بازدید مجازی، امکان بسیار خوبی است که برای بازدید اولیه، بسیار مناسب خواهد بود. چرا که بدون حضور در ملک، امکان مشاهده و بازدید از آن را فراهم می کند. 

نکات مهم از بازدید ملک
دیدن مجازی ملک

ممانعت از بازدید توسط مستاجر 

گاهی اوقات، مستاجری که در حال حاضر در خانه سکونت دارد، از بازدید ملک ممانعت می کند. در واقع به دلایل مختلفی، امکان ورود و بازدید را به بازدیدکنندگان نمی دهد. در این حالت باید به نکته توجه نمود که مطابق قانون “مستاجر، حق انتفاع از مورد اجاره را دارد”. به این معنا که مستاجر این امکان را دارد که به سبب مزاحمت ایجاد شده، مانع از حضور بازدید کننده شود. یعنی به صورت قانونی، حق کاملا با مستاجر می باشد. بدیهی است که وقتی وی در خانه سکونت دارد، رفت و آمد خریداران و … باعث مزاحمت برای اهالی می شود. 

اما گاهی برای بازدید ملک، ضرورت وجود دارد. ممکن است که صاحبخانه قصد فروش سریع ملک خود را داشته باشد. در این حالت، توصیه می شود که با هماهنگی مستاجر و کسب رضایت کامل از ایشان، بازدید انجام شود. به جهت رعایت اخلاق و مزاحمت کمتر برای ساکنین، حتما یک ساعت مشخص و کوتاه برای بازدید در نظر گرفته شود. در مجموع، اقدامات و مواردی که باعث ایجاد مزاحمت ساکنین می گردد، توسط بازدیدکنندگان، رعایت گردد. 

نکات مهم از بازدید ملک
ممانعت دیدن ملک توسط مستاجر

بازدید ملک توسط ملکبا 

پلتفرم مدیریت املاک ملکبا، امکان مدیریت ساختمان را به صورت رایگان برای کابران فراهم کرده است. این اپلیکیشن، قابلیت های مختلفی برای مدیریت آسان تر مجتمع ها را دارا می باشد. برای مثال می توان به قابلیت هایی مانند مدیریت شارژ و امور مالی، مدیریت صندوق، ایجاد نظرسنجی آنلاین، جلسات غیرحضوری و … اشاره کرد. 

همچنین ملکبا بخش ویژه ای را برای آگهی های ملکی در این اپلیکیشن در نظر گرفته است. کاربران می توانند آگهی های املاک خود را به سادگی در این پلفترم ثبت کنند. همینطور افرادی که به دنبال خرید و فروش یا رهن ملک هستند، با مراجعه به بخش آگهی ها، در بین فایل های مختلف جستجو نمایند. 

کاربرانی که قصد بازدید ملک های آگهی شده در ملکبا را دارند، می توانند زمان مراجعه را توسط اپلیکیشن، رزرو کنند. برای این کار، ابتدا وارد صفحه آگهی مورد نظر خود شوید. سپس از طریق گزینه رزرو بازدید، زمان مراجعه خود را ثبت نمایید. پس از آن، کارشناسان پشتیبانی ملکبا، طی تماس با شما، هماهنگی های لازم را بعمل می آوردند. 

برای ثبت نام و استفاده از ملکبا وارد صفحه اصلی پلتفرم شوید.

{ در ادامه بخوانید: همه چیز در مورد شغل مشاور املاک و همه چیز در مورد قوانین آپارتمان نشینی و سکونت در آپارتمان و تعریف دقیق مدیریت املاک و مستغلات }

نکات مهم از بازدید ملک
امکان بازدید با ملکبا

جمع بندی 

در این مطلب سعی کردیم تا جنبه های مختلف بازدید ملک را برای شما کاربران گرامی توضیح دهیم. اصلی ترین مسئله به هنگام بازدیدهای ملکی، توجه به ویژگی ها و ایرادات احتمالی ملک مورد نظر می باشد. برای جلوگیری از ضرر و زیان های محتمل، نسبت به این موارد، دقت کافی را داشته باشید. 

همچنین لازم است اشاره کنیم که ملکبا، مطالب ارزشمند گوناگونی را در حوزه ملک و املاک به صورت مستمر تهیه و منتشر می کند؛ برای مطالعه این مطالب، به بخش وبلاگ ملکبا مراجعه نمایید. 

بازدید ملک با مشتری چگونه است؟

در واقع یکی از اصلی ترین نیازهای انسان ها، ضرورت وجود امنیت جانی برای او می باشد. یکی از مهم ترین بخش های امنیت برای هر انسانی، سکونت شخص در یک محل مشخص است. به همین دلیل، بحث مسکن و خانه، برای انسان ها، امری حیاتی محسوب می شود.  در حالت کلی، هدف از بازدید توسط مشتری، مشاهده معایب و مزایای ملک مورد نظر برای معامله می باشد. همینطور، هدف از این معامله، می تواند خرید و فروش، رهن و اجاره، سرمایه گذاری در ملک و مستغلات و موارد دیگر باشد. 

قوانین بازدید ملک چیست؟

برای بررسی حضوری از ملک مورد معامله، باید مقررات معینی، رعایت شود. البته قوانین بازدید ملک، به صورت توافق شده و عرفی محسوب می شوند. در واقع این عمل، مقررات رسمی و دستورالعمل قانونی خاصی ندارد. اما تمام این فرآیند، مطابق قانونی جاری کشور انجام می شود. به این معنا که تخلفات عمومی در هر بخشی، شامل پیگرد قانونی می باشد.

نقش مشاورین املاک برای بازدید ملک چیست؟

با توجه به نقش حیاتی مشاورین املاک در معاملات ملکی، نقش قابل توجهی هم برای بازدید ملک ایفا می کنند. عموما این افراد هستند که برنامه بازدید ملکی را مشخص و با همراهی خریدار یا خواهان ملک مورد نظر، انجام می دهند. در واقع عموم خرید و فروش ها و معاملات مستغلات در کشور ما بدین گونه است که فروشنده (صاحب ملک)، با مراجعه به مشاورین املاک، تقاضای فرو ملک خود را می نماید. پس از آن مشاورین، ملک وی را در بین فایل ها و آگهی های ملکی خود ثبت می کنند.