یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ما در زندگی امروزه با آن مواجه هستیم، همسایه مزاحم و آزار رسان است. مزاحمت همسایه‌ها در زندگی آپارتمان نشینی می‌تواند شامل ایجاد سروصدای زیاد در زمان استراحت، پارک خودرو در محلی غیر از مکان تعیین شده و… باشد. حل این گونه اختلافات جزئی اما خسته‌کننده می‌تواند برای شما دردسرساز شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی اختلاف بین همسایگان در ساختمان‌ها بپردازیم و با روش‌های مقابله، یا حل و فصل آن آشنا شویم.

فهرست

قوانین کلی آپارتمان نشینی

آپارتمان نشینی باعث تغییر سبک معماری در شهرها شده است. ساختمان‌های چند طبقه و از همه مهم‌تر افرادی که باید بدون هیچ نسبتی با یکدیگر در یک ساختمان زندگی کنند، باعث شده تا تفاوت فرهنگ‌ها و دیدگاه‌ها در زندگی مشکل‌ساز شود. با توجه به نظر اغلب کارشناسان، مشکلات و اختلاف بین همسایگان، به دلیل عدم توجه افراد به حقوق یکدیگر و نحوه نادرست استفاده از قسمت‌های مشاع ساختمان است. از مهم‌ترین دلایل این اختلاف، می‌توان به آشنا نبودن افراد به قوانین کلی آپارتمان نشینی، در شهرهای کوچک و بزرگ اشاره کرد. هر چیزی در زندگی قوانین و آداب خاص خود را دارد؛ در مورد فرهنگ زندگی آپارتمان نشینی نیز قوانینی وجود دارد، که در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی می‌پردازیم.

• طبق قانون تعریف شده در این زمینه، اهالی آپارتمان موظف هستند که در حد معمولی و استاندارد از قسمت‌های مشاع ساختمان استفاده کنند، به‌طوری‌که موجب آزار و ناراحتی دیگر همسایه‌ها نشود.

• افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، نمی‌توانند از بخش‌های مشاع ساختمان برای نگهداری حیوان خانگی خود استفاده کنند.

• مسئولیت تمیزی و نظافت قسمت‌های مشاع ساختمان، بر عهده تمام ساکنان است.

• یکی از مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی، رعایت حقوق دیگران و عدم ایجاد مزاحمت برای همسایگان است.

• هیچ یک از اعضای آپارتمان، نباید از آسانسور مسافربری برای جابه‌جایی و اسباب کشی استفاده کند.

اختلاف بین همسایگان
قوانین کلی آپارتمان نشینی

نقش مدیر ساختمان در اختلاف بین همسایگان

هر چه تعداد واحدهای یک مجتمع مسکونی بیشتر باشد، مدیریت روابط میان آن‌ها نیز دشوارتر می‌شود. تمام افراد سلیقه و سبک زندگی متفاوتی با یکدیگر دارند و به همین دلیل ممکن است اختلاف بین همسایگان ایجاد شود. از طرفی هم باید حقوق همه محفوظ و عدالت میان ساکنان برقرار باشد؛ زیرا در غیر این صورت اختلافاتی میان همسایگان به وجود می‌آید. وظیفه مدیر ساختمان برقراری نظم، تدوین قوانین و اجرای آن‌ها است تا از بروز اختلاف جلوگیری به عمل آید.

با رعایت و توجه به تمام نکات ذکر شده در این خصوص، باز هم ممکن است اختلاف بین همسایگان به وجود آید. در این صورت وظیفه مدیر ساختمان است تا به حرف‌ها و اعتراضات آن‌ها به طور کامل گوش دهد. سپس با استناد به قوانین وضع شده در ساختمان اختلاف میان آن‌ها را مدیریت و رفع کند. علاوه بر این مورد ممکن است هرکدام از ساکنان نسبت به قوانین شکایتی داشته باشد که وظیفه بررسی آن هم بر عهده مدیر ساختمان است.

ساعت برگزاری مهمانی در آپارتمان‌ها

در هر آپارتمان مسکونی، با توجه به یکسری از قوانین وضع شده، هر فردی نسبت به اعمال و رفتار خود، در واحد مسکونی خودش مختار است. اما به شرطی که باعث آزار و اذیت دیگر ساکنان نشود. بهتر است برای حفظ آرامش خود و دیگران نکاتی را رعایت کنید، که به ایجاد محیطی آرام در ساختمان شما منجر شود. با توجه به ماده 59 قانون آپارتمان نشینی در ایران، برگزاری مهمانی در شب‌های غیر تعطیل تا ساعت 22 و در شب‌های تعطیل تا ساعت 24 بلامانع است. اما بعد از آن ساعت باید سکوت و حقوق دیگر همسایه‌ها را رعایت کنید تا دچار اختلاف با یکدیگر نشوید.

اختلاف بین همسایگان
ساعت برگزاری مهمانی در آپارتمان‌ها

قراردادن کفش در راهرو ساختمان

یکی از دلایل شایع اختلاف بین همسایگان قراردادن کفش در راهرو آپارتمان است. طبق ماده 2 قانون تملک آپارتمان‌ها قسمت‌های مشترک و مشاع بخش‌هایی هستند که استفاده از آن مربوط به یک یا چند واحد نیست و به کلیه واحدها اختصاص دارد. با توجه به تبصره ماده 3 آیین نامه قانون تملک آپارتمان‌ها، قراردادن کفش جلوی درب واحد ممنوع و غیرقانونی است؛ زیرا باعث از بین رفتن زیبایی و نظم ساختمان می‌شود. در نتیجه قراردادن هرگونه اشیای اضافی در جلوی درب آپارتمان، مانند جاکفشی، گلدان و… ممنوع است و عدم رعایت این قانون به معنی بی‌توجهی و بی‌احترامی به حقوق دیگران در آپارتمان است.

صدای موسیقی در واحدهای آپارتمانی

برخی از افراد با بالا بردن صدای موسیقی در آپارتمان باعث ایجاد آلودگی صوتی می‌شوند. زیاد کردن صدای وسایل صوتی در آپارتمان ممنوع و غیرقانونی است؛ زیرا باعث سلب آرامش دیگران می‌شود. مجتمع‌های مسکونی دارای طبقات و واحدهای بسیاری هستند و افراد زیادی در آن زندگی می‌کنند به همین دلیل رعایت قوانین در آن‌ها امری مهم و حیاتی است. تا بتوانند محیطی آرام برای زندگی داشته باشند.

اولین و مهم‌ترین نکته در برخورد با چنین افرادی، این است که سعی کنید این مشکل را با آرامش و به صورت مسالمت‌آمیز رفع کنید. از همسایه خود بخواهید کارهایی را که موجب آزار و اذیت شما و دیگران می‌شود، انجام ندهد و یا در ساعاتی از روز انجام دهد که باعث ایجاد مزاحمت نمی‌شود. بهتر است در چنین مواردی با حفظ خونسردی و سعه صدر با همسایه خود برخورد کنید. بعد از آن اگر مشکلتان حل نشد می‌توانید به مدیر ساختمان خود مراجعه کنید تا او برای رفع این مشکل راه حلی بیابد.

اختلاف بین همسایگان
صدای موسیقی در واحدهای آپارتمانی

جابه‌جا کردن ماشین در پارکینگ آپارتمان‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل اختلاف بین همسایگان، اختلاف بر سر جابه‌جا کردن خودرو و پارک ماشین است که در صورت عدم رعایت قوانین دردسرساز می‌شود. در پارکینگ مجتمع های مسکونی، محل پارک هر واحد مشخص و مجزا است؛ اما اگر شخصی خودرو خود را در محلی غیر از مکان تعیین شده قرار دهد، باعث بروز اختلاف در بین اهالی ساختمان می‌گردد. پارکینگ آپارتمان جزو فضاهای مشاع است و افراد ساکن در مجتمع طبق توافق با یکدیگر فضای پارک مخصوص به هر واحد را مشخص می‌کنند. تا از بروز اختلاف جلوگیری به عمل آید و طبق این توافق هیچ یک از ساکنان حق گذاشتن خودرو خود را در جای دیگر ندارد.  

اختلاف بین همسایگان
جابه‌جا کردن ماشین در پارکینگ آپارتمان‌ها

قوانین پارکینگ مزاحم | اختلاف بین همسایگان

منظور از پارکینگ مزاحم این است که دو خودرو پشت سر هم طوری پارک شوند که برای خروج یکی از آن‌ها نیاز به جابه‌جا کردن ماشین دیگر باشد. اختصاص دادن پارکینگ مزاحم یکی از قوانین دردسرساز شهرداری‌ها است، که در سند مالکیت درج می‌شود، اما قیمتی پایین‌تر از پارکینگ اختصاصی دارد. طبق ضوابط و مقررات شهرداری‌ها، قوانین خاصی برای پارکینگ آپارتمان‌ها وجود دارد. اگر این استانداردهای قابل اجرا نباشند، شهرداری با توافق ساکنین آپارتمان قوانین جدیدی وضع می‌کند. به این صورت که پارکینگ یکی از واحدها، در امتداد پارکینگ اختصاصی واحد دیگری در نظر گرفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین مشکلات پارکینگ مزاحم این است که برای جابه‌جا کردن خودرو اول باید مالک خودرو پارکینگ مزاحم، اتومبیل خود را حرکت دهد.

قوانین نگهداری حیوانات خانگی

در حال حاضر روز به روز به تعداد افرادی که حیوان خانگی دارند افزوده می‌شود، که اغلب ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و نارضایتی در دیگر ساکنان آپارتمان شود. اگر شخصی در واحد اختصاصی خود، اقدام به نگهداری حیوانی بکند، عملاً مرتکب خلافی نشده و کار غیرقانونی انجام نداده است. مگر این که دیگر ساکنان بتوانند ثابت کنند که حضور حیوان باعث سلب آرامش آن‌ها شده. با توجه به ماده 3 قانون تملک آپارتمان‌ها به خوبی مشخص می‌شود که نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و… در نقاط مشترک و مشاع ساختمان ممنوع است و در صورت تخلف هر یک از ساکنان، بقیه همسایه‌ها حق شکایت از او را دارند.

اختلاف بین همسایگان
قوانین نگهداری حیوانات خانگی

سروصدای داخل واحدها

وجود آرامش و پرهیز از ایجاد سروصدا، در یک آپارتمان از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا اگر هر یک از افراد ساکن در مجتمع بخواهد، آلودگی صوتی ناهنجاری ایجاد کند، زندگی برای دیگران غیر قابل ‌تحمل می‌شود. یک مجتمع مسکونی محل زندگی افراد بسیاری است، تمام اتفاقات و مراحل زندگی آن‌ها در همین محل شکل می‌گیرد. در نتیجه بهتر است برای ایجاد آرامش و آسایش در زندگی خود و جلوگیری از بروز اختلاف بین همسایگان، قوانین مهم در خصوص زندگی آپارتمان نشینی را رعایت کنید.

ایجاد سروصدا در واحد اختصاصی خود، تا جایی که موجب آزار و اذیت دیگران نشود بلامانع است و ایرادی ندارد. اما در غیر این صورت می‌تواند باعث بروز اختلاف بین همسایگان گردد. پس بهتر است که قوانین مربوط به آلودگی صوتی در آپارتمان را به درستی رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

شستشوی فرش و ماشین در آپارتمان

یکی دیگر از مسائل و مشکلات مهم که باعث بروز اختلاف بین همسایگان در مجتمع‌های مسکونی می‌شود، شستشوی فرش و ماشین است. همانطور که گفتیم زندگی آپارتمان نشینی در کنار مزایای خود، معایبی هم دارد. بر خلاف خانه‌های ویلایی و شخصی که شما می‌توانید به راحتی در آن‌ها فرش و ماشین خود را بشویید، در خانه‌های آپارتمانی چنین اجازه‌ای نخواهید داشت. هر مجتمع برای خود قوانین و مقررات خاصی دارد که طبق توافق ساکنان نوشته شده و باید توسط همه رعایت شود. در خصوص شستشوی فرش و ماشین در آپارتمان‌ها قوانین مختلفی وجود دارد.

پارکینگ و حیاط جزو قسمت‌های مشاع ساختمان است. در نتیجه پرداخت هزینه آب و… در این قسمت‌ها نیز بر عهده تمام ساکنان مجتمع قرار دارد، لذا استفاده شخصی از آن‌ها ممنوع است. یکی از معایبی که می‌توان برای شستشوی فرش و ماشین در ساختمان عنوان کرد این است که آب زیادی هدر می‌رود. با توجه به این که آب مصرفی ساختمان، آب شرب و تصفیه شده است، شستن ماشین و فرش باعث هدر رفتن این نعمت و افزایش بحران کم آبی در کشور می‌گردد. در نتیجه شستشوی این گونه وسایل در ساختمان درست نیست و نمونه بارز عدم رعایت حقوق دیگران در آپارتمان است.

قوانین پرداخت شارژ ساکنین

شارژ ساختمان شامل هزینه‌هایی می‌شود که برای حفظ و نگهداری بخش‌های مشاع آپارتمان از سوی ساکنان پرداخت می‌گردد. در عین حال ممکن است بخش‌هایی از آپارتمان مورد استفاده برخی از ساکنین قرار نگیرد، اما این موضوع دلیلی برای عدم پرداخت شارژ توسط فرد نمی‌شود. تفاوتی ندارد هم مالک و هم مستأجر باید شارژ ساختمان را پرداخت کنند. این مبلغ توسط مدیر ساختمان جمع‌آوری می‌شود. طبق ماده ۲۸ قانون تملک آپارتمان‌ها، شارژ ساختمان باید صرف هزینه آب، برق و گاز مشترک، هزینه تعمیرات و نگهداری از قسمت‌های مشاع آپارتمان گردد.

لازم به ذکر است که در صورت عدم پرداخت شارژ توسط یکی از ساکنان مجتمع، طبق مقررات ماده 10 قانون تملک آپارتمان‌ها، مدیر ساختمان می‌تواند با مراجعه به دستگاه‌های قضایی اظهارنامه‌ای برای مستأجر و یا مالک ارسال کند و تمام مبلغ بدهی را درج نماید. اگر شخص متخلف تا مدت زمان 10 روز بدهی خود را تسویه نکند، مدیر ساختمان می‌تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی علیه وی طرح و شکایت کند و دادگاه به صورت خارج از نوبت به شکایت آن‌ها رسیدگی می‌کند.

اختلاف بین همسایگان
قوانین پرداخت شارژ ساکنین

شکایت قانونی از همسایه مزاحم در اختلاف بین همسایگان

در خصوص شکایت از همسایه مزاحم، قانون و مقرراتی بسیاری وجود دارد. برخی از قوانین به طور خاص برای روابط همسایگی تنظیم شده و برخی دیگر جنبه کلی و عمومی دارد. آگاهی کامل نسبت به قانون در این زمینه باعث می‌شود تا دیدگاه روشن‌تر و بهتری برای شکایت علیه همسایه مزاحم داشته باشیم. برای شکایت از همسایه مزاحم و متخلف خود لازم است راه‌های زیر را طی کنید.  

• در ابتدا باید یک استشهادیه بنویسید و از مدیر و اهالی ساختمان بخواهید که آن را امضا کنند. متن این استشهاد باید شامل شرح مزاحمت‌های همسایه مورد نظر باشد.

• سپس به دفتر قضایی محل خود مراجعه کنید و شکواییه خود به همراه استشهادیه و مدارک لازم را ارائه نمایید.

• پس از ثبت و ارائه شکواییه به دفتر خدمات قضایی به همراه مدارک مرتبط به دادسرای محل ارسال می‌شود تا در آنجا به طور کامل و قانونی رسیدگی گردد.

• بعد از انجام تحقیقات و بررسی مدارک توسط دادسرا، اگر صحت مدارک ثابت شود، بازپرس همسایه مزاحم را برای ارائه توضیحات به دادگاه احضار می‌کند.

مجازات همسایه مزاحم در آپارتمان‌ها

اگر در اختلاف بین همسایگان، فردی مرتکب جرم ایجاد مزاحمت برای همسایه شود و طرف مقابل اقدام به طرح شکایت مزاحمت همسایه در محاکم قضایی نماید، در صورت اثبات و محکومیت با مجازات جرم مزاحمت برای همسایه روبرو خواهد شد. در مورد مجازات همسایه مزاحم طبق ماده 618 قانون مجازات اسلامی: هرکس به هر وسیله‌ای از جمله هیاهو جنجال یا حرکات غیر متعارف باعث سلب آسایش و آرامش عمومی مردم گردد به حبس از سه تا یک سال و یا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

{ در ادامه بخوانید: انواع نماهای مدرن ساختمان و تفاوت ساختمان شمالی و جنوبی چیست؟ و تاثیر خطوط حمل و نقل درون شهری بر ارزش ملک}

جمع بندی اختلاف بین همسایگان در آپارتمان

ما در این مقاله به بررسی جامع  اختلاف بین همسایگان در ساختمان‌ها پرداختیم و با تمام مسائل و مشکلات در این خصوص آشنا شدیم. همانطور که گفتیم در یک مجتمع مسکونی تمام اعضای ساکن در آن باید قوانین مربوط به آپارتمان نشینی را به درستی رعایت کنند. رعایت فرهنگ زندگی آپارتمان نشینی و عمل به قوانین وضع شده می‌تواند باعث ایجاد حس آسایش و آرامش در زندگی تمام ساکنان مجتمع شود. اما در صورتی که این قوانین توسط تمام ساکنان در ساختمان رعایت نشود باعث بروز مشکلات بسیاری در زندگی تمام افراد حاضر در آپارتمان می‌گردد. چنانچه با همسایه خود به مشکل برخوردید بهتر است ابتدا با گفتگو و صحبت سعی در حل مشکل نمایید. اما اگر مشکلتان رفع نشد بهتر است با مدیریت ساختمان آن را در میان بگذارید.

قوانین کلی آپارتمان نشینی چیست؟

آپارتمان نشینی باعث تغییر سبک معماری در شهرها شده است. ساختمان‌های چند طبقه و از همه مهم‌تر افرادی که باید بدون هیچ نسبتی با یکدیگر در یک ساختمان زندگی کنند، باعث شده تا تفاوت فرهنگ‌ها و دیدگاه‌ها در زندگی مشکل‌ساز شود. با توجه به نظر اغلب کارشناسان، مشکلات و اختلاف بین همسایگان به دلیل عدم توجه افراد به حقوق یکدیگر و نحوه نادرست استفاده از قسمت‌های مشاع ساختمان است. از مهم‌ترین دلایل این اختلاف می‌توان، به آشنا نبودن افراد به قوانین کلی آپارتمان نشینی، در شهرهای بزرگ اشاره کرد.

نقش مدیر ساختمان در اختلاف بین همسایگان چیست؟

هر چه تعداد واحدهای یک مجتمع مسکونی بیشتر باشد، مدیریت روابط میان آن‌ها نیز دشوارتر می‌شود. تمام افراد سلیقه و سبک زندگی متفاوتی با یکدیگر دارند و به همین دلیل ممکن است اختلاف بین همسایگان ایجاد شود. از طرفی هم باید حقوق همه محفوظ و عدالت میان ساکنان برقرار باشد؛ زیرا در غیر این صورت اختلافاتی میان همسایگان به وجود می‌آید. وظیفه مدیر ساختمان برقراری نظم، تدوین قوانین و اجرای آن‌ها است تا از بروز اختلاف جلوگیری به عمل آید.

قوانین پارکینگ مزاحم چیست؟

منظور از پارکینگ مزاحم این است که دو خودرو پشت سر هم طوری پارک شوند که برای خروج یکی از آن‌ها نیاز به جابه‌جا کردن ماشین دیگر باشد. اختصاص دادن پارکینگ مزاحم یکی از قوانین دردسرساز شهرداری‌ها است، که در سند مالکیت درج می‌شود، اما قیمتی پایین‌تر از پارکینگ اختصاصی دارد. طبق ضوابط و مقررات شهرداری‌ها، قوانین خاصی برای پارکینگ آپارتمان‌ها وجود دارد.