یکی از کسب و کارهای بسیار موفق در ایران و جهان فعالیت در زمینه ملک و ساختمان است. اما این شغل پرسود هم نیاز به تخصص و مهارت دارد و نمی‌توانید صرفا به دلیل داشتن سرمایه در این کار موفق ظاهر شوید. اگر شما ملکی دارید که می‌خواهید آن را به فروش برسانید باید از شرایط بازار کاملا آگاه باشید و بدانید که عوامل تاثیرگذار بر قیمت فروش ملک شامل چه مواردی است. فروختن ملک یک کار تخصصی است و شما می‌توانید با افرادی که در این کار تجربه لازم را دارند مشورت نمایید و اقدام به خریدن و فروختن ملک نمایید. اگر شما هم دوست دارید در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت ملک و نقش شرایط بازار بر این کار اطلاعات بیشتری پیدا کنید تا انتهای مقاله در کنار ما بمانید.

فروش ملک
فروش ملک

فهرست

فروش ملک

یکی از مواردی که هر فردی در طول زندگی خود حداقل یک‌بار آن را تجربه می‌کند فروش ملک است. ممکن است شما بخواهید خانه‌ای بزرگتر خریداری کنید یا محله خود را تغییر دهید. حتی ممکن است به دلیل مهاجرت مجبور به فروش خانه خود شوید. اینکه دلیل چه بوده است مهم نیست بلکه فرآیندی که شما در این مسیر طی می‌کنید اهمیت دارد. برای فروختن ملکتان شما باید از قیمتی که برای ملکتان می‌گذارید مطمئن شوید.

عوامل زیادی روی قیمت ملک تاثیر می‌گذارد که شامل عمر بنا، متراژ خانه، منطقه، نزدیکی به ایستگاه‌های حمل و نقل شهری، امنیت منطقه، ظاهر بنا، کیفیت متریال به کار رفته در ساختمان، امکانات ملک مانند استخر و …، تعداد پارکینگ، تاسیسات و … است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید تمام این موارد می‌تواند بر تعیین قیمت تاثیر بگذارد. شاید شما به تنهایی نتوانید میزان تاثیرگذاری تمام این موارد را بررسی کنید. اما یک مشاور املاک با تجربه می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند  و بهترین قیمت را برای ملک شما محاسبه کند.

علاوه بر موارد فوق ویو و چشم انداز ملک نیز بسیار مهم خواهد بود. اینکه ساختمان شما ویلایی است و یا یک واحد از آپارتمان است یا واحد شما در یک مجتمع قرار دارد یا در برج می‌تواند در قیمت‌گذاری ملک و فروش ملک تاثیر بسیار زیادی بگذارد.

بسیاری از افراد دوست ندارند برای انجام کارهایی مانند پرداخت شارژ و … با سایر همسایگان درگیر شوند و ترجیح می‌دهند در ساختمان‌هایی زندگی کنند که همه چیز روی اصول و قواعد است. وجود نگهبانی و برقراری امنیت نیز بسیار مهم است و در قیمت نهایی ساختمان تاثیر زیادی دارد.

قوانین پرداخت اجاره بها
ثبت آگهی رایگان

فروش ملک با بهترین قیمت

برای اینکه بتوانید ملکتان را با بهترین قیمت به فروش برسانید باید ملک از نظر معماری، وضعیت داخلی و شاخص‌های اقتصادی کاملا بررسی شود. وقتی مشاور املاک جهت قیمت گذاری از ملک شما بازدید می‌کند ممکن است پیشنهادهایی به شما بدهد. برای مثال اگر شما دستی به ملکتان بکشید ممکن است بتوانید با قیمت بسیار بهتری ملک خود را به فروش برسانید.

مثلا یک نقاشی ساده یا تعویض کاغذ دیواری می‌تواند ملک شما را در نظر مشتری بسیار زیباتر جلوه دهد و فرآیند فروش ساختمان شما راحت‌تر انجام شود. به نفع شما است که به نظر کارشناس املاک عمل کنید زیرا تجربه در این امر مهمترین عامل است و می‌تواند فروش موفق ملک شما را تضمین کند.

فروش ملک با قیمت مناسب
فروش ملک با قیمت مناسب

بهترین زمان فروش ملک چه زمانی است؟

یکی از مسائلی که همواره باید در انجام معامله به آن توجه کنید این است که شرایط کشوری که در آن قصد انجام معامله را دارید در نظر بگیرید. یکی از حقایقی که در مورد اقتصاد ایران با آن مواجه هستیم موضوع تورم است. باید در نظر بگیرید که وقتی می‌خواهید ملک خود را بفروشید، برای پول آن چه برنامه‌ای دارید؟ اگر قصد خرید ملک دارید باید حتما مورد مناسبی را پیدا کنید و سپس اقدام به فروش ملک نمایید تا دچار مشکلاتی مانند افزایش قیمت‌های ناگهانی در بازار مسکن نشوید.

با توجه به نظر اکثر مشاوران املاک خرید و فروش ساختمان در فصل‌ تابستان از رونق بیشتری برخوردار است. زیرا هم هوا برای اسباب‌کشی مساعد است و هم مدارس تعطیل است و امکان جابه‌جایی بچه‌ها وجود دارد. اما این موضوع کاملا قطعی نیست و در تمام فصول سال خرید و فروش ساختمان انجام می‌شود.

 زمان مناسب فروش ملک
زمان مناسب فروش ملک

تاثیر رکود بازار بر قیمت فروش ملک

رکود اقتصادی تاثیر بسیار زیادی روی خرید و فروش ساختمان می‌گذارد و کاهش میزان مشتری در این دوران کاملا مشهود است. البته در این دوران که بازار مسکن داغ و پرجنب و جوش نیست هم شما می‌توانید ملکتان را به فروش برسانید. اما بسیاری از خریداران و فروشندگان در این دوران صبر می‌کنند تا شرایط بهتر شود و سپس اقدام به انجام معامله می‌کنند.

اگر به دنبال کسب موفقیت در سرمایه گذاری هستید باید در بهترین زمان وارد بازار شوید. وقتی بازار به رونق کامل نرسیده است و میزان تقاضا سیر صعودی گرفته است زمان مناسبی برای ورود به بازار است. البته تعادل بازار هم بسیار مهم است که در زمان رکود این تعادل بهم می‌خورد. معمولا قیمت‌ها می‌تواند بالاتر از قیمت واقعی ملک برود و خریداران در این زمان صبر می‌کنند تا تعادل به بازار برگردد و سپس اقدام به خرید و فروش ملک می‌کنند.

افزایش قیمت ارز و سیاست گذاری‌های اشتباه می‌تواند باعث ایجاد و ماندگاری رکود در بازار مسکن شود. موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که ۵۰ درصد قیمت مسکن به قیمت مصالح ساختمانی ارتباط دارد. وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد مصالح هم گران می‌شود و این افزایش قیمت مصالح ساختمانی ارتباط مستقیمی بر افزایش قیمت ملک می‌گذارد. به همین دلیل معمولا با افزایش قیمت ارز یک رکود نسبی هم در بازار مسکن مشاهده می‌شود.

تاثیر رکود بر قیمت فروش
تاثیر رکود بر قیمت فروش

روش های فروش ملک در ایران

شما به روش‌های مختلفی می‌توانید ملک خود را به فروش برسانید. سپردن به املاک‌های مختلف یکی از راه‌هایی است که می‌توانید برای انجام معامله انتخاب کنید. راه دیگر استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص برای معاملات ملک است که یکی از بهترین اپلیکیشن‌های موجود در ایران که در زمینه ملک فعالیت دارد ملکبا است.

در این اپلیکیشن گزینه‌های زیادی در مورد  مدیریت هزینه، مدیریت درآمد، مدیریت جریمه و دیرکرد، مدیریت بدهی، مدیریت شارژ و بسیاری از موارد دیگر لحاظ شده است.

برای انجام معامله در مورد خرید یا فروش ساختمان شما می‌توانید به بنگاه املاک محل زندگی‌تان بروید و مشخصات لازم ساختمان را به بنگاه‌دار بگویید. ممکن است مشاوران مستقر در بنگاه از ملک شما بازدید کنند و یک فایل برای ساختمان شما ایجاد کنند. سپس با توجه به اطلاعات ثبت شده موجود در فایل مشتریان بالقوه برای خرید ملک را به شما معرفی کنند. مشتریانی که مایل به بازدید از ملک باشند به بنگاه املاک اطلاع می‌دهند و بنگاه‌دار با شما هماهنگ می‌کند و مشتری همراه با مشاور املاک به بازدید از ملک می پردازد.

اگر مشتری ملک را پسندید و شما هم مایل به فروش ملک بودید معامله انجام می‌شود و حق کمیسیون بنگاه نیز باید پرداخت شود.

روش های فروش ملک
روش های فروش ملک

نقش مشاورین املاک در فروش ملک با قیمت خوب

نقش مشاور املاک در خرید ملک بسیار زیاد است. معمولا مشاوران دارای تجربه زیادی در خرید و فروش ساختمان هستند و می‌توانند مزایا و معایب ساختمان را به راحتی تشخیص دهند. یکی از موارد مهم در ارائه ملک به مشتری نحوه پرزنت ملک است. یک مشاور املاک با تجربه در این زمینه می‌تواند با بیان خوب و شیوا مزایای ملک را برای مشتری بیان کند و مشتری را متقاعد کند که ملک خوبی را انتخاب کرده است.

همچنین با توجه به این موضوع که کمیسیون بنگاه با توجه به قیمت فروش محاسبه می‌شود مشاور املاک تمام تلاشش را می‌کند تا ملک شما را به بهترین و بالاترین قیمت به فروش برساند. اگر شما بخواهید خودتان به تنهایی بار این مسئولیت را به دوش بکشید شاید نتوانید به بهترین قیمت ملکتان را به فروش برسانید. در نهایت هم شما برای عقد قرارداد باید به محضر بروید تا قرارداد فروش را رسمی کنید.

پس بهترین کار این است که از ابتدا این کار را به یک مشاور املاک با تجربه بسپارید و به او اعتماد کنید تا فروش ملک به راحتی و با قیمت مناسبی انجام شود.

نقش مشاور املاک
نقش مشاور املاک

تاثیر ارزش گذاری املاک در قیمت فروش ملک

یکی از موارد بسیار مهم که در ارزش گذاری ملک تاثیر زیادی می‌گذارد نظر مشاور املاک است. یک مشاور املاک با بررسی موارد بسیاری مانند طول عمر ساختمان، استحکام بنا، جهت گیری ساختمان، موقعیت ملک، تعداد طبقات، تاسیسات ساختمان، نورگیر بودن یا نبودن واحد مورد معامله، امکانات ساختمان، همسایه‌ها، دسترسی ملک، پهنای کوچه، پارکینگ و موارد بسیار دیگری ملک را قیمت گذاری می‌کند.

شاید شما قیمتی کمتر از قیمت واقعی ملکتان را برای فروش پیشنهاد دهید که در این صورت مسلما ضرر خواهید کرد. در مواردی هم ممکن است قیمت پیشنهادی شما برای فروش ساختمان بیش از قیمت واقعی تعیین شود که در این صورت هم موفق به فروش ملکتان نخواهید شد. اما یک کارشناس ملک با بررسی تمام موارد و با اطلاع از شرایط بازار و قیمت ملک‌های رقیب بهترین قیمت را برای ملک شما پیشنهاد می‌دهد.

یکی دیگر از مواردی که تاثیر بسیار زیادی بر قیمت ملک دارد سند ملک است. سندها در حال حاضر به صورت تک برگ ارائه می‌شوند. اگر ملکی سند ندارد در فروش آن با مشکل مواجه خواهید شد. معمولا این ملک‌ها کمتر از قیمت واقعی‌شان به فروش می‌رسند و برای اینکه بتوانید با بهترین قیمت ملکتان را به فروش برسانید بهتر است سند آن را قطعی کنید. تراکم ساختمان هم در قیمت آن تاثیرگذار است. معمولا ساختمان‌های پرجمعیت قیمت پایین‌تری در مقایسه با ساختمان‌های تک واحدی دارند. این موارد هم از نظر مشاور املاک پنهان نمی‌ماند.

ارزش گذاری ملک
ارزش گذاری ملک

بهترین سایت فروش ملک

سایت‌های بسیار زیادی برای فروش ساختمان در کشور وجود دارد. زیرا این بازار بسیار پررونق و پرطرفدار است. به همین دلیل تقاضای زیادی برای کار در صنعت ساختمان وجود دارد و با توجه به تقاضای بالا عرضه نیز بالا می‌رود.

مشاوران املاک نیز در این میان بسیار فعال هستند و با توجه به میزان فعالیت‌های انجام شده در این صنعت با حجم زیادی از سایت‌های فروش روبه‌رو هستیم. هر سایتی ویژگی‌های خودش را دارد و از مزایا و معایبی برخوردار است. برای خرید و فروش ملک شما می‌توانید سایت‌های مختلف را بررسی کنید و یکی را که به نظرتان مناسب‌تر است انتخاب کنید.

اما انتخاب درست در بین حجم زیادی از سایت‌های فروش ساختمان کار سختی است و خطای شما را در انتخاب درست بالا می‌برد. بهترین کار این است که به سایت‌های معروف‌تر مراجعه کنید. یکی از سایت‌های بسیار خوب در این زمینه ملکبا نام دارد که شما می‌توانید با مراجعه به این سایت و استفاده از پلتفرم رایگان این سایت از خدمات ارائه شده در آن استفاده کنید.

با مراجعه به این سایت می‌توانید از نظر کارشناسان متخصص و مجرب استفاده کنید و کار فروش ساختمان خود را به آن‌‌ها بسپارید. با این کار با خیال راحت به دیگر کارهای خود خواهید رسید و هیچ‌گونه نگرانی و استرسی از بابت فروش ساختمان نخواهید داشت.

بهترین سایت فروش ملک
بهترین سایت فروش ملک

{ در ادامه بخوانید: تفاوت ساختمان شمالی و جنوبی چیست؟ و تاثیر خطوط حمل و نقل درون شهری بر ارزش ملک و قوانین شارژ ساختمان و پرداخت آن }

جمع بندی

یکی از بزرگترین و سخت‌ترین کارهایی که هر انسانی در زندگی خود انجام می‌دهد خرید و فروش ملک است. اگر در این زمینه تجربه دارید استرس زیادی در هنگام معامله نخواهید داشت. اما اگر به عنوان یک فرد عادی در حال انجام معامله ملک هستید استرس زیادی را تحمل خواهید کرد. اینکه آیا ملک را به قیمت واقعی فروختید یا خیر؟ و یا اینکه اصلا فروش ساختمان به نفع شما بوده است یا خیر؟ از جمله سوالاتی است که دائما در ذهن شما ایجاد می‌شود.

این موضوع کاملا طبیعی است. زیرا معاملات مسکن از جمله معاملات بزرگی است که هر فردی در زندگی خود آن را تجربه خواهد کرد. پس بهترین کار برای اینکه بتوانید این معامله را مدیریت کنید و از حجم استرس خود بکاهید این است که کار را به دست کاردان بسپارید. شما می‌توانید از مشاوران املاک در این زمینه کمک بگیرید و با مشورت با آن‌ها یک معامله خوب و منصفانه انجام دهید. برای این کار بهتر است به سایت ملکبا سری بزنید و از پلتفرم رایگانی که در اختیار شما قرار دارد استفاده کنید.

اگر قصد معامله ملک دارید می‌توانید با مشاوران حاضر در ملکبا صحبت کنید تا بهترین قیمت گذاری برای ملک شما انجام شود و با خیالی راحت ملک خود را به فروش برسانید.

فروش ملک چگونه است؟

یکی از مواردی که هر فردی در طول زندگی خود حداقل یک‌بار آن را تجربه می‌کند فروش ملک است. ممکن است شما بخواهید خانه‌ای بزرگتر خریداری کنید یا محله خود را تغییر دهید. حتی ممکن است به دلیل مهاجرت مجبور به فروش خانه خود شوید. اینکه دلیل چه بوده است مهم نیست بلکه فرآیندی که شما در این مسیر طی می‌کند اهمیت دارد.

بهترین زمان فروش ملک چه زمانی است؟

با توجه به نظر اکثر مشاوران املاک خرید و فروش ساختمان در فصل‌ تابستان از رونق بیشتری برخوردار است. زیرا هم هوا برای اسباب‌کشی مساعد است و هم مدارس تعطیل است و امکان جابه‌جایی بچه‌ها وجود دارد. اما این موضوع کاملا قطعی نیست و در تمام فصول سال خرید و فروش ساختمان انجام می‌شود.

نقش مشاورین املاک در فروش ملک با قیمت خوب چقدر است؟

یکی از موارد بسیار مهم که در ارزش گذاری ملک تاثیر زیادی می‌گذارد نظر مشاور املاک است. یک مشاور املاک با بررسی موارد بسیاری مانند طول عمر ساختمان، استحکام بنا، جهت گیری ساختمان، موقعیت ملک، تعداد طبقات، تاسیسات ساختمان، نورگیر بودن یا نبودن واحد مورد معامله، امکانات ساختمان، همسایه‌ها، دسترسی ملک، پهنای کوچه، پارکینگ و موارد بسیار دیگری ملک را قیمت گذاری می‌کند.